تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۴۱۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در پانزدهمین نمایشگاه سنگ اصفهان عرضه می‌شود

سنـگ‌های تازه کشف شده

می متالز - با توجه به مسائل و دغدغه‌های پیش روی صنعت سنگ ایران و با هدف رونق اقتصادی و رفع موانع تولید و تجارت در حوزه سنگ و صنایع وابسته به آن، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود.
سنـگ‌های تازه کشف شده

به گزارش می متالز، تاکنون ۱۰۰ شرکت معدنی، فرآوری، صادرکننده و واردکننده سنگ تزئینی و ماشین‌آلات وابسته برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. در این نمایشگاه، آخرین فناوری تولید و برش و استحصال سنگ‌های تزئینی به نمایش گذاشته شده و استارت‌آپ‌ها حضور فعالی در آن خواهند داشت. وجه تمایز این نمایشگاه با دوره‌های پیشین و هدف‌گذاری انجام شده این است که بهترین‌ها از سراسر کشور در بخش‌های مختلف سنگ تزئینی کشور حضور پیدا می‌کنند تا از یک نمایشگاه محلی خارج شود. در همین زمینه، روزگار معدن با کارشناسان و فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشست.

 

بررسی چالش‌های صنعت سنگ

احمد مشکانی، استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که وضعیت صنعت سنگ کشور را چگونه می‌بینید گفت: با وجود زون‌های ساختاری ایران و انواع سنگ‌های آذرین و رسوبی و از طرفی وسعت ایران‌زمین به لحاظ ذخایر سنگ‌های ساختمانی مناسب و تنوع کم‌نظیر آن، صنعت سنگ ساختمانی ما متناسب با دیگر کشورهای صاحب این صنعت به‌خوبی پیش نرفته است.
او در ادامه، به ضعف ایران در بازارهای خارجی، اشاره و اظهار کرد: در چند سال گذشته، با توجه به اینکه روش استخراج، بهتر، فرآوری سنگ به مراتب مدرنیزه‌تر و کیفیت محصولات مطلوب‌تر شده اما بازارهای خارجی را از دست داده‌ایم و در بازارهای داخلی هم به دلیل رکود مسکن وضعیت پررونقی مشاهده نمی‌شود.
وی افزود: متاسفانه درحال‌حاضر معدنکاران کوچک و کارخانه‌های کوچک فرآوری سنگ کم‌کم از گردونه رقابت در بازار خارج می‌شوند. بازار رقابتی خارج هم با ورود کشورهای هند، چین و تحریم‌های کنونی، کوی سبقت صادرات از ایران را ربوده است.
این فعال معدنی، مشکلات حوزه سنگ را به ۳ بخش صادرات، مصرف داخلی و فناوری فرآوری به‌روز سنگ ساختمانی تقسیم کرد و گفت: در بخش صادرات به دلیل نبود همکاری مناسب دولتمردان و اتاق‌های بازرگانی، چین و هند بازار خارجی را به‌دست گرفته‌ و با نرخ تمام شده کمتر و کیفیت بهتر، این بازار را از دست صادرات سنگ ایران ربوده‌اند.
این کشورها سنگ خام را از ایران خریداری و فرآوری کرده و با کیفیت بهتر و ارزان‌تر به دیگر کشورها صادر می‌کنند.
مشکانی با اشاره به تحریم‌های بانکی و نقش ضعیف دولت اظهار کرد: تحریم‌های کلی و بانکی باعث شده‌اند صادرات مواد معدنی و سنگ ساختمانی دارای مشکلات عدیده‌ای باشند. رقیبان از همین فرصت استفاده کرده و بازار خارجی را متعلق به خود کرده‌اند. اختلاف نرخ دلار نیز باعث مشکلات فراوانی شده و صادرکنندگان را در یک مسیر نامشخص قرار داده است.
او در ادامه به مشکل داخلی و فرآوری در حوزه سنگ اشاره کرد و گفت: در بخش داخلی به دلیل رکود ساختمان و ساخت‌وساز و جایگزین شدن محصولات دیگر به جای سنگ ساختمانی در داخل و نمای ساختمان، شاهد رکود هستیم.
از طرفی فرآوری سنگ و فناوری‌های نوین در طراحی، پولیش و اشکال مختلف روز به روز در حال پیشرفت و رقابت است و در این زمینه محصولات در بازار ارائه می‌شوند، بنابراین نباید از رقابت عقب بمانیم بلکه باید محصولات جدیدی را عرضه کنیم و به سمت فناوری نوین برویم.
او درباره اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و نقش آن در رونق صنعت سنگ کشور اظهار کرد: نمایشگاه‌های تخصصی همیشه کمک بسزایی به شناخت بیشتر مسئولان، متخصصان و مردم خواهند کرد. نمایشگاه سنگ‌های تزئینی و نما هم از این امر جدا نیست و می‌تواند پیشرفت‌های انجام شده در این صنعت را به نمایش بگذارد.
مشکانی به مزایا و همچنین مشکلات این نمایشگاه پرداخت و گفت: از مزیت‌های این نمایشگاه می‌توان به معرفی سنگ‌های تازه کشف شده، تازه‌های فناوری در صنعت فرآوری، نشست‌های تخصصی، بررسی چالش‌های صنعت سنگ و موارد دیگر اشاره کرد.
مشکل اصلی این نمایشگاه هم نبود حضور چشمگیر کشورهای دیگر است. این مسئله نیز می‌تواند به دلیل تحریم‌ها، اطلاع‌رسانی نشدن و نداشتن تبلیغات بین‌المللی باشد.
او در پایان پیشنهاد کرد: اگر تورهای یک یا ۲ روزه با نرخ مناسب و تنوع خاص در راستای این نمایشگاه برگزار شود، هم تعداد بازدیدکنندگان بیشتر خواهد شد و هم افراد بیشتری با این بخش از صنعت و معدن آشنا خواهند شد.

 

تبادل ایده‌ها در نمایشگاه سنگ

حسن شش‌یگانی، فعال صادراتی در حوزه معدن درباره تنوع سنگ در ایران و اهمیت آن اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که از نظر تنوع معادن در کنار برزیل، ترکیه، ایتالیا و هند جزو ۵ کشور نخست جهان است.
شش‌یگانی در ادامه، به موضوع مهم فرآوری اشاره کرد و گفت: مسئله اصلی، فرآوری و برش سنگ است. این مهم منوط به وجود ماشین‌آلات خوب و ابزار با کیفیت است. در این زمینه رشد چندانی نداریم، به نحوی که شاهد هستیم چینی‌ها سنگ را از ما می‌خرند و فرآوری می‌کنند سپس با نرخ ۳ برابر به کشور برمی‌گردانند.
وی افزود: بنابراین به سود ما است که بتوانیم سنگ را فرآوری کرده و از فناوری پیشرفته بهره ببریم تا نقش خود را پررنگ‌تر کنیم. شش‌یگانی ادامه داد: البته در این نمایشگاه، آخرین ابزارآلات و فناوری‌ها به نمایش گذاشته شده که باعث می‌شود مخاطبان از آخرین نقاط قوت و ضعف در این حوزه آگاه شوند.
این فعال صادراتی در حوزه معدن درباره مشکلات فعالان سنگ و لزوم پیدا کردن راه‌حل برای آن اظهار کرد: با نرخ فعلی ارز باید به صادرات سنگ کمک کرد تا رشد و رونق پیدا کند. ما باید بتوانیم کیفیت سنگ صادراتی را افزایش داده و آن را رشد دهیم.
او ادامه داد: چون یک سری حمایت‌ها نیست ما هم شاهد رشد چندانی نبوده‌ایم. با اینکه در این زمینه تنوع خوبی داریم اما به دلیل داشتن ضعف‌هایی در حوزه صادرات از جمله کیفیت و فرآوری، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از ترکیه، چین و ایتالیا خرید کنند.
بنابراین امیدواریم کارشناسان، تکنسین‌ها و فعالان این حوزه بتوانند گام موثرتری را در این حوزه بردارند و به رشد صنعت سنگ در کشور کمک کنند. شش‌یگانی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه سنگ گفت: یکی از ویژگی‌های خوب تمام نمایشگاه‌های تخصصی، تبادل نظر و ایده‌های مختلف است و کسانی هم که در حوزه سنگ کار می‌کنند از این قاعده مستثنا نیستند. او با تاکید بر اینکه اصفهان قطب سنگ کشور است، بیان کرد: اصفهان از نظر مرکزیت سنگ و تعداد سنگبری‌ها بزرگ‌ترین بازار هدف است. مخاطبان این نمایشگاه شامل بازدیدکننده‌های خارجی و فعالان در حوزه سنگ هستند. از آنجایی که این نمایشگاه در فصل خوبی هم برگزار می‌شود می‌توان پیش‌بینی کرد که استقبال زیادی از این نمایشگاه می‌شود. او در ادامه با بیان اینکه انتظار ما از نمایشگاه سنگ بیشتر از اینهاست، بیان کرد: این نمایشگاه با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.
انتظار داریم برای برگزاری بهتر نمایشگاه، بین انجمن‌های سنگ هماهنگی بیشتری ایجاد شود تا بازدیدکننده بیشتری هم جذب این نمایشگاه شود.
گفتنی است پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان از سوی شرکت رستاک پاد ویژن با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، خانه معدن ایران، انجمن سنگ ایران، انجمن و اتحادیه سنگ اصفهان و معدنکاران استان اصفهان برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی صنعت سنگ ایران با حضور مدیران بخش‌های مرتبط دولتی، مدیران تشکل‌ها و انجمن‌ها و فعالان حوزه سنگ در مرکز همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان بررسی می‌شود.

عناوین برگزیده