تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۳۴۱۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر HSE فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد:

فعالیت‌های فولاد مبارکه بالاتر از استانداردهای زیست‌محیطی است

می متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه صنعت سبز به‌شمار می‌‌رود.
فعالیت‌های فولاد مبارکه بالاتر از استانداردهای زیست‌محیطی است

به گزارش می متالز، این واحد صنعتی با هدف توسعه پایدار از زمان تاسیس تاکنون کوشیده است ملاحظات زیست‌محیطی را در فرآیند تولید سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد. از این‌رو با فعالیت‌های قابل‌توجهی در بخش‌های آب، خاک و هوا از یک‌سو و استفاده بهینه از منابع و انرژی از سوی دیگر کوشیده است میزان آلودگی‌های خود را به حداقل برساند و با سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی قادر توانسته است انتشار آلاینده‌ها را موردکنترل خود درآورد. براساس گزارش‌های اعلام شده از سوی شرکت فولاد مبارکه، این واحد تولیدی از بدو تاسیس با به‌کارگیری انواع تجهیزات کنترل غبار، از انتشار ذرات آلاینده به شکل موثری جلوگیری به عمل آورده است. درباره اقدام‌های انجام شده از سوی شرکت فولاد مبارکه در زمینه محیط‌زیست، با حسین‌ مدرسی‌فر مدیر ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط‌زیست (HSE) این شرکت گفت‌وگویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.
 

واحد HSE فولاد مبارکه شامل چه بخش‌هایی است و چه تعداد نیروی انسانی در این واحد مشغول فعالیت هستند؟

بخش ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه به ‌شکل متمرکز اداره می‌شود. این واحدها در ۱۰ حوزه متشکل از واحدهای ایمنی، آتش‌نشانی و محیط‌زیست و بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و طب کار، درمان، اورژانس، مددکاری اجتماعی و روانشناسی مشغول به کار هستند. همچنین رسیدگی در زمینه‌های هلدینگ و مشاوره در گروه فولاد مبارکه را این واحد انجام می‌دهد و درمجموع ۲۱۹ نفر در بخش HSE فولاد مبارکه مشغول به کار هستند.
 

شرکت فولاد مبارکه در زمینه محیط‌زیست و رعایت مسائل مرتبط با آن تا چه اندازه سرمایه‌گذاری انجام داده است؟

از روزی که فولاد مبارکه بنا شد کل پروژه‌های مقولات زیست‌محیطی آن دیده شده و برای آن برنامه‌ریزی شده است. در آن زمان که ارزیابی زیست‌محیطی مطرح نبوده است فولاد مبارکه به این مقوله توجه داشته است. این شرکت در زمینه تجهیزات و ایجاد زیرساخت و وسایل مورد نیاز به منظور دفع و کنترل آلودگی و به‌طور کلی در زمینه محیط‌زیست تا پایان سال ۹۶ بیش از ۶۰۰میلیارد تومان هزینه کرده است. درحال‌حاضر نیز کل پروژه‌های این شرکت، براساس استانداردهای موجود انجام می‌شود. فولاد مبارکه حتی در طراحی‌ ارزیابی زیست‌محیطی که سازمان محیط‌زیست درنظر گرفته، استانداردهای بالاتری را برای خود تعریف کرده است. برای نمونه استاندارد غبار خروجی استک‌ها عدد ۱۰۰ میلگرم بر نرمال مترمکعب است که در طراحی‌های فولاد مبارکه روی عدد ۲۰ میلگرم بر نرمال مترمکعب است. در زمینه‌های مختلفی که آلودگی وجود دارد، ما آنها را شناسایی کرده و در جهت کاهش مصرف آن اقدام‌های مختلفی را انجام داده‌ایم، به گونه‌ای که خروجی ما به شکل آنلاین مانیتورینگ دیده می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم تنها سازمانی هستیم که خروجی خارج از استاندارد نداریم و تمامی آن در حال کنترل است. از این‌رو می‌توان ادعا کرد که فولاد مبارکه همچنان صنعتی سبز است و در این مسیر به درستی گام برداشته است. هدف فولاد مبارکه تنها تولید نیست و حفظ محیط‌زیست را یکی از رسالت‌های خود می‌داند. شهر مبارکه حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر با فولاد مبارکه فاصله دارد اما شهروندان مبارکه از نظر آلودگی این واحد هیچ‌گونه گلایه‌ای ندارند چراکه این شرکت اقدام به نصب و استقرار ۲۰۰ نوع از تجهیزات کنترل آلودگی هوا شامل سیلکون‌ها، مولتی‌سیلکون‌ها، بگ‌هوس‌ها، اسکرابرها و... کرده است.
 

آیا حیات وحش خاصی در محدوده و سایت فولاد مبارکه وجود دارد؟

در محدوده شرکت فولاد مبارکه، حیات وحش خاصی وجود ندارد اما به‌دنبال ۱۶۰۰ هکتار جنگل‌کاری و فضای سبزی که در این منطقه ایجاد شده که حدود ۲.۵ برابر میزان توصیه شده از سوی سازمان محیط است، طبیعی است موجودات زنده‌ای هم پیرامون آن شکل گرفته‌اند. آبیاری ۷۵درصد فضای سبز یادشده از طریق پساب‌های تصفیه‌شده انجام می‌شود که ۱۲۰۰ هکتار آن به شکل آبیاری قطره‌ای است.
 

در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب، شرکت فولاد مبارکه چه اقدام‌هایی را انجام داده است؟

در شرکت فولاد مبارکه طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های جمع‌آوری، هدایت و انتقال پساب‌ها به همراه ساخت و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های گوناگون انجام شده است. این واحد صنعتی با تصفیه‌خانه‌های واحدهای تولیدی، سهم قابل‌توجهی در کاهش مصرف منابع و برداشت آب از رودخانه داشته است. یکی از تصفیه‌خانه‌های مهم فولاد مبارکه، تصفیه پساب صنعتی با ظرفیت ۱۳۰۰ مترمکعب در ساعت است که با استفاده از فرآیند فیزیکی و شیمیایی طراحی شده است. تصفیه‌خانه پساب بهداشتی با ظرفیت ۷۰ مترمکعب در ساعت با فرآیند لجن فعال کار می‌کند. همچنین تصفیه‌خانه واحدهای گالوانیزه، قلع‌اندود و ورق رنگی به ظرفیت ۷ هزار مترمکعب در ساعت در روز با استفاده از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی طراحی شده‌اند. شرکت فولاد مبارکه با بهره‌گیری از تصفیه‌خانه‌های موجود و سایر تصفیه‌خانه‌های کوچک و بزرگ‌ توانسته است تمام پساب‌های این شرکت را در حد استانداردهای زیست‌محیطی کشور تصفیه کند همچنین با بهره‌گیری تجهیزات نوین، سعی کرده است آبیاری گونه‌های مختلف گیاهی در منطقه را در قالب طرح‌های پژوهشی به‌طور بهینه انجام دهد. علاوه بر این موارد، با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و با اعتبار افزون بر ۱۱ میلیارد ریال به این سمت پیش رفته است که برداشت از آب رودخانه را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.
 

در زمینه ضایعات موجود در کارخانه چه اقدام‌هایی از سوی شرکت فولاد مبارکه انجام شده است؟

از آنجا که ضایعات به نوعی طلای کثیف به‌شمار می‌رود از این‌رو شرکت فولاد مبارکه اصفهان همواره بر مدیریت ضایعات تاکید داشته و در این زمینه ضایعات را جمع‌آوری، تفکیک و طبقه‌بندی کرده است تا کمترین میزان ضایعات دفعی را داشته باشد. فولاد مبارکه درحقیقت بازیافت، فرآوری و فروش هرچه بیشتر را در سرلوحه زیست‌محیطی خود قرار داده است، از این‌رو در این شرکت، یک سایت ضایعات طراحی شده و نخستین فاز واحد فرآوری سرباره آن در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرده است.
 

شرکت فولاد مبارکه تاکنون چه جایزه‌های محیط زیستی داخلی یا بین‌المللی دریافت کرده است؟

با اقدام‌های زیست‌محیطی انجام شده در شرکت فولاد مبارکه این شرکت موفق شد در سال ۱۳۷۶، گواهینامه مدیریت محیط‌زیست از موسسه DNV دریافت کند. همچنین شرکت فولاد مبارکه چندین‌بار از انجمن سبز اروپا جایزه‌های گوناگون دریافت کرده است که ازجمله می‌توان به کسب بالاترین سطح جایزه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی برای پروژه فرآوری گرم سرباره اشاره کرد. این جایزه‌ها به عنوان یکی از نقاط قوت شرکت فولاد مبارکه به‌شمار می‌رود. درحقیقت یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه رعایت استانداردهای محیط زیستی آن است.

عناوین برگزیده