تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۴۲۰۳
سرویس خبر : انرژی

تناقض سیاست ترامپ درباره ایران با واقعیت‌های بازار نفت

می متالز - دولت ترامپ باید تا روز دوم می درباره تمدید معافیت کشورها در قبال تحریم ایران تصمیم‌‌گیری کند که این مساله می‌تواند تهدید زیادی برای ثبات بازار ایجاد کند.
تناقض سیاست ترامپ درباره ایران با واقعیت‌های بازار نفت

به گزارش می متالز به نقل از ‌AXIOS ، از زمان خروج آمریکا از برجام در ماه می سال گذشته آمریکا به طور مداوم فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش داده است. در واقع سیاست متمرکز دولت ترامپ فشار حداکثری به ایران از طریق کاهش صادرات نفت این کشور است که یک سوم درآمدهای نفتی آن را تامین می‌کنند. 

آمریکا در قالب تحریم‌های خود از کشورها خواسته است تا به طور تدریجی خرید نفت ایران را کاهش داده و در نهایت هدف صفر کردن صادرات نفت این کشور را محقق کنند. اما در ماه نوامبر کاخ سفید به هشت کشور چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن ،‌تایوان،‌یونان و ایتالیا معافیت از تحریم‌ها را اعطا کرد. 

پیش از خروج آمریکا از برجام ایران روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که این رقم در سال 2019 به 1.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در واقع کاخ سفید نخواهد توانست صادرات نفت ایران را به صفر برساند. چرا که آمریکا نمی‌تواند واردکنندگان نفت ایران را متقاعد کنند که کل واردات خود را قطع کنند. 

از طرف دیگر چین و هند که از جمله بزرگترین خریداران نفت ایران هستند روابط استراتژیکی با این کشور داشته و برای تامین منابع انرژی خود به این کشور وابسته هستند. 

از طرف دیگر آمریکا هم بعید به نظر می‌رسد بتواند بانک‌ها یا پالایشگاه‌های چینی و هندی را تحریم کند. نکته دیگر اینکه غیبت نفت ایران در بازار جهانی به افزایش قابل توجه قیمت که هم اکنون هم در سطوح بالایی قرار دارد منجر خواهد شد. 

طی هفته‌های گذشته به دلیل تحریم نفتی آمریکا علیه ونزوئلا نگرانی‌ها نسبت به صادرات نفت لیبی و الجزایر در کنار تصمیم عربستان برای کاهش عرضه قیمت نفت افزایش یافته است. 

از طرف دیگر ترامپ همانطور که در توئیتر گفته است به شدت نسبت به عواقب سیاسی بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی حساس شده است. حساسیت دولت آمریکا نسبت به بالا رفتن قیمت نفت با نزدیک شدن به آغاز تابستان نیز افزایش یافته است. 

البته چالش‌ها و شکاف‌های در برابر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران محدود به این مسائل نیست و شاهد موانع بیشتری در برابر دولت ترامپ برای اعمال فشار حداکثری هستیم. دولت ترامپ هم اکنون اولویت‌های مهم‌تری نظیر بستن توافق تجاری با چین،‌ بهبود روابط با هند و حل مشکل بالا بودن قیمت بنزین در داخل این کشور دارد. 

ترامپ در ماه می سال گذشته رسما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و به مدت 6 ماه به کشورها مهلت داد تا خرید نفت خود از ایران را متوقف کنند و یا به حداقل برسانند در طول این 6 ماه کشورهایی نظیر چین، هند و ترکیه بارها اعلام کردند که از این تحریم‌ها تبعیت نکرده و به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد اما از طرف دیگر ژاپن و کره جنوبی نیز حدود 2 ماه پیش از اتمام این مهلت 6 ماهه خرید نفت از ایران را صفر کردند. 

در طول این 6 ماه دولت ترامپ همواره از فشار حداکثری علیه ایران حرف می‌زد و هرگونه ارائه معافیت را بعید می‌دانست اما پس از حدود 2 روز از تمام شدن این 6 ماه و آغاز اعمال تحریم‌ها دولت ترامپ به 8 کشور معافیت تحریمی داد که البته این معافیت نیز منوط به کاهش خرید نفت ایران توسط آنها بود. 

کاخ سفید هم اکنون باید در روز دوم می درباره ادامه معاف کردن خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند که این مساله تاثیر زیادی هم بر سیاست واشنگتن در قبال ایران و هم بر بازار نفت جهانی خواهد داشت.

عناوین برگزیده