تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۳۴۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جستجو برای سهام در بازار گاوی/ فتح 204 هزار واحد با جهش 4 هزار واحدی

می متالز - معاملات بورس تهران امروز نیز با رشد پرشتاب شاخص همراه شد. همان‌طور که در پایان هفته گذشته نیز اشاره شد سهام اصلاح موقتی را در پیش گرفته است و بار دیگر به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. در این شرایط دیگر بازارها مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته‌اند یا این‌که با ارزش معاملات پایین همراه هستند و در چنین شرایطی سهام یکه‌تازی می‌کند. رشدهای مداوم سهام از بازار «گاوی» یا bullish market خبر می‌دهد جایی که باید به دنبال اندک بهانه‌ای برای صعود سهام بود.
جستجو برای سهام در بازار گاوی/ فتح 204 هزار واحد با جهش 4 هزار واحدی

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران 204 هزار واحد را نیز فتح کرد. نمادهای بسیاری با صف خرید همراه هستند یا این‌که در نزدیکی سقف قیمتی روزانه دست به دست می‌شوند. فضای سبز و تشکیل صف‌های خرید معامله‌گران و افرادی که به جای سهام در پرتفوی خود پول نقد دارند را به تکاپو واداشته است که چه سهمی بخرند تا بتوانند سود کنند. بعضا مطرح می‌شود که حسرت جا ماندن از روند صعودی از حسرت زیان به دنبال نزول سهام بیشتر است.

از ماه‌ها قبل به انتظار برای صعودهای متوالی و جاماندگی معامله‌گران در این مسیر اشاره شده بود. از میانه‌های بهمن «دنیای بورس» بر ارزندگی سهام در مقایسه با دیگر بازارها تاکید داشت که در گزارش‌های پیشین به بررسی کارنامه «دنیای بورس» در این خصوص پرداخته شد. حال در شرایط کنونی که سهام‌داران از بخش قابل توجهی از بازدهی جا مانده‌اند این سوال مطرح می‌شود که آیا همچنان سهام ارزنده در بازار وجود دارد؟

بازار گاوی به دنبال بهانه‌های صعودی است. کافی است که این بهانه‌ها در نگاه اکثریت معامله‌گران در هر سهم مثبت باشند؛ حتی اگر بی‌پایه و اساس باشد، سهام با توافق مشارکت‌کنندگان در سمت خرید رشد خواهد کرد. در بازار گاوی کمترین سیگنال‌ها برای رشد سهام کافی است. اما باید به معامله‌گران هشدار داد که در فضای هیجانی، چرخش قیمتی می‌تواند با سرعت بالا نیز همراه باشد و این موضوع برای نمادهایی پررنگ خواهد شد که با حمایت‌های بنیادی یا منطقی سهام همراه نباشند. در تغییر چهره بازار از گاوی به خرسی (Bearish) سهامی کمترین اصلاح را خواهند داشت که عوامل بنیادی یا حتی بازاری در نگاه اکثریت معامله‌گران منطقی باشد. از عوامل بازاری می‌توان برداشت‌های متفاوتی داشت. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد هر چه سهام در مسیر صعودی خود جلوتر می‌رود به سهام با پشتوانه بنیادی و به خصوص با معیار قدرت سودآوری تکیه بیشتری شود.

افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی، انتظار برای عملکرد 12 ماهه 97 شرکت‌ها، انتظار برای انعکاس نرخ‌های بالاتر دلار (نسبت به نرخ‌های نیما در نیمه دوم سال گذشته) در صورت‌های مالی شرکت‌ها، اخبار پیرامون نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، برگزاری مجامع و سطوح مناسب قیمتی بازار جهانی انگیزه‌های صعود هستند. در این میان اثر این موارد در سهام شرکت‌ها در این مدت مشاهده شده است و احتمالا در ادامه نیز مشاهده خواهد شد. تنها نکته‌ای که باید به آن‌ توجه کرد این‌که به جای پیروی چشم‌بسته از هر شخصی (کانال‌های تلگرامی) به نقد و بررسی رفتار و معاملات خود و دیگران بپردازیم. در این خصوص بار دیگر نگاهی به اثر دانینگ-کروگر بر بازارهای ارز و سهام جالب توجه خواهد بود.

عناوین برگزیده