تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۳۴۳۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهش بورس به قله جدید

نقشه نیمروز بورس شنبه (31 فروردین)

می متالز - شاخص کل بورس تهران پس از اصلاح موقت طی روز چهارشنبه، بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. این نماگر در معاملات امروز به دلیل استقبال گسترده سرمایه‌گذاران از سهام بیش از 4 هزار واحد دیگر ارتفاع گرفت و برای اولین بار وارد کانال 204 هزار واحدی شد. انتشار اخبار مساعد پیرامون سهام خودرویی، اوره‌سازان صنعت پتروشیمی منجر به پیوستن ادامه‌دار پول‌های جدید و افزایش تقاضا در تمام صنایع بورسی در معاملات امروز ارزیابی می‌شود.
نقشه نیمروز بورس شنبه (31 فروردین)

به گزارش می متالز، روز چهارشنبه بود که سهامداران با انگیزه شناسایی سود غالبا در جایگاه فروشنده قرار گرفتند و در نبود تقاضای موثر قیمت طیف گسترده‌ای از سهم‌ها تحت فشار قرار گرفت. در نتبجه شاخص از سقف تاریخی خود عقب نشست و به زیر مرز 200 هزار واحد برگشت. اما چنان که انتظار می‌رفت و همان روز هم مشاهده شدن از عمق عرضه‌ها به تدریج کاسته شد تا اینکه امروز شاهد خودنمایی تقاضا در صنایع بورسی و جهش مجدد شاخص کل بودیم.

دماسنج اصلی بازار در معاملات امروز بیش از 2 درصد ارتفاع گرفت و با رشد 4200 واحدی نه تنها رکورد قبلی خود را شکست بلکه در قله جدید 204 هزار واحدی قرار گرفت. در فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل، بیشترین تاثیر مثبت به نام نماد شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های مرتبط ثبت شده است. «فارس»، «پارسان» و «شپدیس» از جمله نمادهایی هستند که در صدر این فهرست قرار دارند.

ارزش معاملات خرد نیز با وجود انجام معاملات بین دو تعطیلی و به نوعی در فضایی نیمه‌تعطیل نسبتا بالاست. این موضوع در کنار شکل‌گیری صف‌های طولانی خرید در طیفی از نمادها تقاضای قدرتمندی را نشان می‌دهد که عمدتا محصول ورود پول‌های تازه و اشتیاق زایدالوصف سرمایه‌گذاران برای خرید سهام  است. این موضوع را می‌توان در افزایش متوسط قیمت در تمام صنایع بورسی مشاهد کرد. در معاملات امروز شاخص 38 صنعت بورسی سبزپوش است و علاوه بر گروه‌های تک‌سهمی، خودرویی‌ها و گروه انبوه‌سازان جهش‌های 4.5 تا 5 درصد را تجربه می‌کنند. استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران از سهم‌های کوچک و متوسط را می‌توان در سبقت شاخص کا هم‌وزن از شاخص کل دید. نماگر هم‌وزن که نشاندهنده اثر یکسان نمادهاست 3 درصد در معاملات امروز افزایش یافته و رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده‌ است.

به نظر می‌رسد انتشار خبرهایی از راه‌اندازی سامانه تجارت و ایجاد نظامی متشکل برای یکپارچه‌سازی بازار ارز و همگرایی نرخ‌ها بیش از پیش بر جذابیت سهام افزوده است. از طرفی، موضوع تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز طیفی از سهم‌ها را برای سهامداران جذاب کرده است. علاوه بر این، دو خبر خاص در معاملات امروز جالب توجه بود. یکی، خبر مشخص شدن ساز و کار بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی به شرکت‌های خودروساز و دیگری آزاد شدن قیمت اوره برای تولیدکنندگان اوره‌سازی بورسی.

خودرویی‌های دست نیافتنی

سهام گروه خودرویی که با ارائه گزارش‌های نیم‌سال نخست سال 97 و ثبت عملکرد بسیار نگران کننده عمدتا در مسیر اصلاح قیمتی قرار گرفته بودند، حتی با رشد شاخص کل در ماه‌های اخیر نیز اثری از بازدهی‌های قابل توجه نشان نمی‌دادند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که شرکت‌های خودروساز مانند سایر شرکت‌های تولیدی با بهبود عملکرد تولید و فروش در بهمن و اسفند همراه بودند و بهانه رشد قیمت محصولات فروش کارخانه و نزدیک شدن آن به حاشیه قیمت بازار یک اهرم مناسب برای رشد قیمت سهام این شرکت‌ها و رونق دوباره زیرمجموعه‌هایی چون قطعه‌سازها بود. هرچند فاصله تولید و فروش شرکت‌های خودروساز فاصله معناداری با دوران رونق این صنعت در سال‌های گذشته دارد اما با توجه به افت قیمت سهام شرکت‌های این صنعت، بسیاری انتظار برگشت قیمت‌ها از سطوح قبلی را داشتند.

در همین حال نگرانی اهالی بورس درخصوص تامین قطعات، رشد روزافزون بهای تمام شده فروش و هزینه‌های جانبی از یک سو و عدم انعکاس تمام و کمال افزایش نرخ فروش محصولات در گزارش‌های ماهانه از سوی دیگر، معامله‌گران نمادهای خودرویی و قطعه‌سازها را محتاط‌تر و نوسان‌ قیمت‌ها را در این گروه محدود می‌کرد.

در چنین شرایطی خبر توافق بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختصاص تسهیلات 844 میلیون یورویی به صورت ریالی خودروسازان و قطعه‌سازان با شرایط بازپرداخت معادل ریالی با نرخ سود مشخص رسمی شد. این خبر با کاهش ریسک نوسان نرخ ارز برای شرکت‌های خودروساز یک امتیاز ویژه برای آنها به شما می‌آید. از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ خودروساز که با روند ناامیدکننده عملکرد سال 97 خود به احتمال زیاد بار دیگر مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌شوند، منتظر خبر تمدید معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودند و این خبر نیز در روزهای پایانی هفته گذشته منتشر شد. تمدید معافیت مالیاتی ناشی از این مدل افزایش سرمایه برای شرکت‌های بورسی تا پایان سال 99 در ستاد تسهیل رفع موانع تولید به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شد و قرار است برای تخذ تصمیم نهایی در جلسه سران قوا مطرح شود. این خبر نیز مزید بر علت شد تا شرکت‌های زنجیره خودروسازی با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران مواجه شوند و مجموع ارزش صف خرید نمادهای این صنعت به بیش از 100 میلیارد تومان رسیده‌است.

در همین راستا خواندن گزارش «خودرو» تا کجا رشد می‌کند؟ برای درک بهتر فضای حاکم بر شرکت‌های خودروسازی توصیه می‌شود.



اوره‌سازان در کانون نگاه‌ها


در بین سهام گروه پتروشیمی، اوره‌ُسازان از همان ابتدای معاملات با صف‌های طولانی خرید مواجه شدند. از تابستان سال گذشته که قیمت محصولات پایه با تعدیل مثبت در بورس کالا عرضه شد، اوره‌سازان در شمول آزادسازی قیمت‌ها محروم ماندند. اما مطابق شفاف‌سازی اخیر، اوره‌سازان پس از مدت‌ها جدال با سیاست‌گذار، موفق به دریافت مجوز افزایش نرخ فروش با قیمت‌های بورس کالا شده‌اند. موضوعی که مورد توجه خاص اهالی بورسی در معاملات امروز قرار گرفت. به همین دلیل نماد «شپدیس» که قبل از انجام معاملات برای شفاف‌سازی بسته شده بود، پس از بازگشایی رشد قیمتبیش از 10 درصدی را تجربه کرده و ضمن تجربه صف خرید تا پایان معامات در رتبه بالای فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. دیگر اوره‌سازان اعم از «شیراز»، «کرماشا» و «خراسان» نیز با تقاضای قوی و صف خرید در سقف روزانه قیمت معامله شدند.

عناوین برگزیده