تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۱۲
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۳۴۳۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سریال تغییر سهامدار در هپکو ؛ قسمت چندم!؟

می متالز - پایانی برای واگذاری شرکت هپکو ظاهرا نیست که نیست و این شرکت بزرگ تولید کننده ماشین آلات راهسازی از یک دهه پیش به طور دائم در حال واگذاری است!
سریال تغییر سهامدار در هپکو ؛ قسمت چندم!؟

به گزارش می متالز، هپکو یکی از شرکت های صاحب نام گروه تولید کننده ماشین آلات راهسازی از جمله لودر، بیل، گریدر و ... است که در نوع خود یک برند معتبر است و با مدیریت هایی نادرستی که در راستای واگذاری این برند پر قدرت رخ داد در هر مرحله شاهد یک حاشیه جدید برای این شرکت که در گذشته سودده بود ، هستیم و هپکو از بحران های کارگری تا لمس ورشکستگی و ... همه را تجربه کرده است ، اما هپکو همچنان همان هپکو است.

نتیجه اولین واگذاری چه شد؟؟؟

شرکت هپکو در راستای اجرای اصل ٤٤ و به منظور خصوصی سازی در زمره شرکت های مشمول خصوصی سازی قرار گرفت و علی اصغر عطاریان سرمایه دار اصفهانی توانست سهام عمده این شرکت را بخرد اما با توجه به شیوه های مدیریتی اعمال شده در این شرکت و برنامه های مدیران آن دوران هپکو عملا تبدیل به پارکینگ ماشین آلات مستعمل وارداتی شد و استارت زیان دهی را از سال ٩٠ به طور جدی آغاز کرد، این شرایط منجر شد تا این شرکت با سرمایه ثبتی ٤٠ میلیارد تومان به ازای هر سهم ٢٤٣ ریال زیان محقق کند، چندی نگذشت که سرمایه دار اصفهانی که رد پای وی در شرکت هایی چون واگن سازی کوثر، صندوق نسوز کاوه،تولیدی گروه مبارز و تامین ماسه ریخته گری نیز دیده می شد از سهامداری این مجموعه کنار گذاشته شود، وی هپکو را با قیمت هر سهم ٥٦٠ تومان در سال ٨٥ تحویل گرفت و نهایتا هپکو به شرایطی رسید که با قیمت های زیر ١٠٠ تومان معامله می شد و در نهایت به دلیل ناتوانی در بازپرداخت اقساط بلوک هپکو ، سهام را مجددا در تاریخ ٥ شهریور ١٣٩٠ به حراج گذاشتند و پس از حدود ٦ سال معطل ماندن این شرکت، در سال ٩٦ کمپانی هیدرو اطلس به عنوان سهامدار عمده جدید «تپکو» معرفی شد.

عدم اهلیت سهامدار عمده هپکو مدت ها روی میز ها خاک خورد تا همین چند روز پیش ....

هپکو به دلیل سوء مدیریت ها و واگذاری های نادرست سازمان خصوصی در دهه هشتاد به یک شرکت زیان ده با زیان انباشته ای در حدود ١٥٧ درصد سرمایه ثبتی روبرو بود و مشمول ماده ١٤١؛ همچنین اعتراضات کارگری در این برند خوشنام به حدی بالا گرفت که سطوح بالای دولت را مجبور به ورود به پرونده هپکو کرد.

هر چند که سهامدار عمده جدید وعده ورود تجهیزات و تکنولوژی از آلمان را به همراه تجهیز مجموعه به خطوط اعتباری خارجی و تزریق نقدینگی به منظور تامین سرمایه در گردش و ایضا اصلاح ساختاری مالی و افزایش سرمایه را داده بود اما عملا هیچ یک از این وعده ها جز یکی (افزایش سرمایه) عملیاتی نشد و همان طور که همه می دانند افزایش سرمایه هایی از جنس تجدید ارزیابی دارایی هیچ پول تازه ای را به شرکت ها وارد نمی کند و صرفا یک عملیات حسابداری است ، در راستای بهبود حقوق صاحبان سهام و خروج از زیان و گردش چرخ صنعت جز با تزریق نقدینگی حاصل نخواهد شد.

اما و اگر های افزایش سرمایه ....

هپکو پس از انجام اقدامات کارشناسی موفق به اخذ مجوز ٨٠٤ درصدی افزایش سرمایه شد ؛ افزایش سرمایه ای که با واکنش منفی استاندار مرکزی روبرو شد ، تاجایی که این مقام استانی گفته بود :«در شرایط کنونی افزایش سرمایه شرکت هپکو اصلا به صلاح این مجموعه نیست و چیزی جز هدر دادن تلاش های مجموعه مسئولان استان و آثار منفی، به دنبال نخواهد داشت.»

البته این واکنش ها با اعلام نگرانی سهامداران خرد روبرو شد و پس از جلسات متعدد و فنی مقامات استانی نسبت به ثبت و نهایی شدن فرآیند افزایش سرمایه ، موافقت خود را اعلام کردند.

وعده های دست نیافتنی

اما اکنون پس از تمام کش و قوس ها ، هپکو همچنان پا برجاست و هیدرو اطلس باید از این مجموعه خداحافظی کند، بر اساس اخبار به دست آمده ، با توجه به این که هیدرو اطلس تعهدات خود را نسبت به هپکو و خصوصی سازی ایفا نکرده است باید برود ؛ برای همیشه...

با توجه به این که هپکو اکنون ٢٠٠٠ میلیاردی شده است و سرمایه در گردش آن هنوز از سوی سهامدار عمده تامین نشده سازمان خصوصی با وجود فشارهای مقامات استانی و با توجه به مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مبنی بر واگذاری هپکو به خریدار مناسب و دارای اهلیت به استناد مفاد چهلمین جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورخ ٢٥ دی ماه ٩٦ که مقرر نموده تا در راستای تعیین تکلیف مالکیت سهام هپکو از سوی سازمان خصوصی اقدامات لازم صورت گیرد ، عرضه جدیدی را آگهی کرده است.

بر اساس جلسه شصت و ششم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورخ ١٥ اسفند ٩٧ تاکیدات لازم به منظور واگذاری مجدد هپکو و تعیین تکلیف سهامداری آن به امضای وزیر صمت نیز رسید.

خصوصی سازی نهایتا زیر بار تغییر سهامداری هپکو رفت ، آن هم به روش های خلق الساعه خود...

پس از تاکیدات و دستورات ابلاغ شده به خصوصی سازی ، نهایتا این سازمان اخیرا طی شرایطی اعلام کرده تا هپکو مجدد واگذار شود اما هنوز قیمت پایه این معامله اعلام نشده...!

بلوک ۶۰.۷۲ درصدی سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین – هپکو(سهامی عام) شامل یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۵۴۸ سهم است که توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق فرابورس عرضه می شود.

سازمان خصوصی سازی به استناد اختیارات حاصل از وکالتنامه مأخوذه، از خریداران بالقوه دعوت کرده حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه این هفته (۲۸ فروردین) نسبت به ارائه قیمت پیشنهادی خود به این سازمان اقدام کنند و پس از آن در صورت وجود تقاضای خرید، سهام هپکو در فرابورس عرضه خواهد شد.

آیا بلوک هپکو مشتری دارد؟

بر اساسی اخباری که در اختیار بورس ٢٤ قرار گرفته ظاهرا چند شرکت پیشنهادات خوبی برای خرید این بلوک دارند که به زودی اخبار آن اعلام خواهد شد.این در حالی است که سرمایه جدید هپکو در راهرروهای اداره ثبت شرکت ها در آستانه ثبت است.

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده