تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۳۴۳۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تجهیزات معدنکاران قدیمی است

می متالز - بیشتر فعالیت‌های معدنی، مستلزم دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط‌زیست هستند، از این رو همواره نظارت این سازمان در بهره‌برداری از معادن به طور مستمر بوده است.
تجهیزات معدنکاران قدیمی است

به گزارش می متالز، طرحی که از چندین سال گذشته با برنامه‌ریزی و نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست و فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد آن سازمان برنامه‌ریزی شده، به نام پایش خوداظهاری شناخته می‌شود.
این طرح شامل بیشتر فعالیت‌های صنعتی و معدنی است و به آن دلیل جامع است که انواع منابع آلاینده از جمله منابع سیار و ثابت و همچنین آلودگی آب، خاک، صوت و هوا را مورد نظر قرار می‌دهد.
با انجام این طرح در معادن وضعیت آلایندگی آنها مشخص شده و در صورت آلاینده بودن واحد، تذکرهای لازم به فعالان معدنی داده می‌شود تا حسب مورد نسبت به رفع آلایندگی اقدام شود.
بیشتر فعالان معدنی بنا به علاقه ذاتی نسبت به حفظ محیط‌زیست تمایل به کاهش آلایندگی‌های خود دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی که گریبانگیر بیشتر صنایع است و معدن هم از این لحاظ بی‌بهره نیست، توانایی خرید تجهیزات لازم را ندارند.
لازم به ذکر است بیشتر کارخانه‌‌های وابسته به معدن از تجهیزات جدید و فناوری روز بهره‌مند نیستند.
به عنوان نمونه دستگاه تیکنر از جمله تجهیزات جدیدی است که برای صرفه‌جویی در مصرف آب به کار برده می‌شود و قسمت زیادی از آب مصرف شده را به شبکه برمی‌گرداند.
با توجه به اینکه مصرف آب در واحدهای صنعتی و معدنی مستلزم صرف هزینه است، برگرداندن آب به شبکه با استفاده از این روش برای واحدها بسیار مقرون به صرفه است اما با توجه به فناوری روز و نرخ بالای خرید این دستگاه، صاحبان صنایع معدنی قادر به خرید این تجهیزات نیستند.
انتظار می‌رود برای بهبود شرایط اقتصادی و افزایش توانایی مالی در بخش معدن و صنایع وابسته در این زمینه اقداماتی شود تا معادن و کارخانه‌های وابسته با استفاده از تجهیزات به روز، بیش از پیش برای صرفه‌جویی آب و کاهش آلاینده‌های گاز و ذرات معلق اقدام کنند.

فردین قهرمان روزگار / کارشناس معدن

عناوین برگزیده