تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۴۳۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
خبرهایی خوب برای صنعت خاکستری در راه است

تقاضای جدید خارجی برای خرید سیمان ایران

می متالز - صنعت سیمان چندسالی است که گرفتار رکود داخلی شده است و برای اینکه تولیدکنندگان این صنعت جان تازه‌ای بیابند، باید بیشتر ‌از گذشته به سمت صادرات پیش بروند.
تقاضای جدید خارجی برای خرید سیمان ایران

به گزارش می متالز، به نظر می‌رسد کشورهای همسایه و منطقه امسال بیش از سال گذشته خواهان سیمان ایران شده‌اند.


احتمال افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صادرات سیمان

کارشناس صنعت سیمان از تقاضای جدید تاجران هندی و چینی برای خرید سیمان ایران خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود صادرات سیمان امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.
علی‌محمد بُد با اشاره به ورود تقاضای جدید برای خرید سیمان ایران از طرف هند و چین اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ انرژی در جهان، تقاضا برای خرید سیمان ایران افزایش پیدا کرده و درخواست‌های جدیدی از سوی خریداران هندی و چینی داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: اگر نرخ جهانی فولاد را ۴۰۰ دلار درنظر بگیریم، حدود ۱۰۰ دلار برای تامین انرژی در این بخش هزینه می‌شود، درحالی‌که در ایران نرخ انرژی پایین‌تر است.
این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: درباره سیمان نیز نرخ جهانی حدود ۶۰ دلار است که ۱۵ تا ۲۰ دلار آن سهم انرژی است.
وی با اشاره به افزایش نرخ نفت در جهان از ۵۰ دلار به ۷۰ دلار گفت: نرخ فولاد، کلینکر و سیمان صادراتی نیز افزایش یافته، هرچند به دلیل تحریم‌ها، نرخ سیمان ایران ۱۵ تا ۲۰درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است.
به گفته بُد، علاوه بر کویت، افریقا و بنگلادش که در گذشته خریدار سیمان ایران بوده‌اند، حالا تاجران هندی و چینی نیز تقاضاهایی برای خرید سیمان از ایران ارائه کرده‌اند و به دنبال عقد قراردادهایی برای خرید ۱.۵ میلیون تن سیمان هستند.
وی در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای استفاده صادرکنندگان از ارز حاصل از صادرات به منظور واردات مواد اولیه گفت: این بخشنامه می‌تواند تاثیر مناسبی بر افزایش صادرات داشته باشد، هرچند با مشکلاتی در زمینه حمل‌ونقل کالا روبه‌رو هستیم.
 وی افزود: افزایش نرخ ارز نیمایی از ۷ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان نیز عاملی برای افزایش تقاضا برای صادرات سیمان خواهد بود.
بُد همچنین با اشاره به مازاد تولید ۲۰ میلیون تنی سیمان در کشور گفت: بیشترین صادرات سیمان ایران به چین، افغانستان، عراق و کویت اختصاص دارد.
وی با اشاره به صادرات ۱۲ میلیون تنی سیمان در سال گذشته گفت: امسال نیز حدود ۲۰ تا ۳۰درصد به این رقم اضافه خواهد شد.
این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: سال گذشته حدود ۴۸ میلیون تن سیمان در داخل مصرف شده که با احتساب میزان صادرات این محصول، تولید داخل حدود ۶۰ میلیون تن بوده است ولی برای امسال رشد اقتصادی منفی پیش‌بینی می‌شود که باعث می‌شود، تولید سیمان رشدی نداشته باشد.

 

افزایش صادرات سیمان به افغانستان

افغانستانی‌ها نیز خواهان سیمان ایران هستند. در این زمینه افغانستان در بخش انگلیسی‌زبان خود گزارش داد که با وجود ازسرگیری تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، صادرات سیمان ایران به افغانستان افزایش یافته است.
جان آقا نوید، سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان افزوده است که اگرچه امریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرد اما سیمان‌های مصرفی در افغانستان به شکل عمده از ایران و بعد از آن از تاجیکستان وارد بازار می‌شود.
وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با سیمر رسا، سخنگوی وزارت صنایع و بازرگانی افغانستان با موضوع «بازار سیمان» از راه‌اندازی یک طرح با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید سیمان افغانستان خبر داد و گفت: از آنجایی که ظرفیت تولید سیمان این کشور به ۴۲۰ هزار تن می‌رسد اما این کشور سالانه حدود ۸۰ هزار تن سیمان تولید و باقی را وارد می‌کند، به همین دلیل راه‌اندازی این طرح اقدامی فوری و بسیار اساسی است.
جان آقا نوید با اعلام اینکه صادرات سیمان پاکستان به افغانستان کاهش یافته است، گفت: تاجران مصالح ساختمانی پاکستانی با ناسالم خواندن رقابت تجاری ایران با افغانستان در زمینه صدور سیمان، نسبت به این موضوع اعتراض داشته و برای رفع این مشکل به مجامع قضایی شکایت کرده‌اند.
وی علت این افزایش واردات سیمان ایران را کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای بین‌المللی خواند و گفت: به همین علت تاجران و مصرف‌کنندگان افغانستانی ترجیح می‌دهند سیمان ایران را که از کیفیت بهتر و نرخ ارزان‌تری نسبت به سیمان پاکستان برخوردار است، وارد کشور کنند و این خود موجب رکود واردات این کالای مورد استفاده در بخش عمرانی افغانستان از پاکستان شده است.
 آمارهای وزارت صنایع و بازرگانی افغانستان حاکی است که پاکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) حدود ۱۳۲ میلیون دلار به افغانستان سیمان صادر کرده است که این رقم نشان می‌دهد میزان این صادرات در این سال ۱.۲ میلیون تن نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
 بر اساس این گزارش، صادرات سیمان ایران به افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ خورشیدی) حدود ۱۲۷میلیون دلار بود.

عناوین برگزیده