تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۳۴۴۱۹
سرویس خبر : محیط زیست

طبیعت خودش را با معدن وفق می‌دهد

می متالز - هجدهمین نمایشگاه محیط‌زیست که هر سال با همت سازمان محیط‌زیست کشور برگزار می‌شود امسال هم از ۲۴ تا ۲۷ فروردین در مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.
طبیعت خودش را با معدن وفق می‌دهد

به گزارش می متالز، اجتماع طیف گسترده‌ای از فعالان حوزه صنعتی و معدنی و نمایش دستاوردهای محیط‌زیستی از جمله مزایای این نمایشگاه است. حضور در این فضا برای شرکت‌های مختلف کمک‌کننده خواهد بود که در کنار ارائه دستاوردها و اقدامات محیط‌زیستی، تعهدات محیط‌زیست کشور را به نمایش بگذارد. همچنین، این نمایشگاه فرصتی است تا مخاطبان آن با فناوری‌های جدید و دستاوردهای سایر شرکت‌های بزرگ آشنا شوند و با استفاده از تجربه‌های‌شان محکم‌تر از گذشته گام بردارند.
امیرحسن جعفری ورامینی، معاون توسعه و پایش اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در حاشیه این نمایشگاه گفت: معدنکاران و بهره‌برداران از منابع معدنی (فلز، نفت، گاز و...) باید با محیط‌زیست همراه باشند. در واقع بخشی از طبیعت که در میلیون‌ها سال در آن انباشتی اتفاق افتاده چیزی به ما ارائه می‌دهد که به عنوان ماده اولیه و با ارزش شناخته شده و استفاده می‌شود بنابراین باید قدر آن را دانست و درست برخورد کرد. او تاکید کرد: هر آنچه دور و بر معدن است به عنوان بخشی از محیط‌زیست شناخته می‌شود بنابراین همه فعالان و معدنکاران باید خود را با این محیط هماهنگ کنند. 
معاون توسعه و پایش اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه امروز در کنار معدن، محیط‌زیست هم سعی می‌کند خود را با آن تطبیق دهد، گفت: در کنار معدن نمک، گیاهانی رشد می‌کنند که با شوری ارتباط دارند. بنابراین طبیعت سعی می‌کند مسیر خود را پیدا کند و پیش برود. در عین حال معدنکاران هم باید خود را با محیط‌زیست تطبیق دهند که این مهم خیلی اتفاق نمی‌افتد. فرآیند معدنکاوی در قالب دست درازی به طبیعت اثرات منفی‌ داشته که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. از جمله این اثرات می‌توان به تخریب محیط‌زیست، تولید پساب و پسماند و تخریب مورفولوژی معادن اشاره کرد. ما با این روند، پایداری را به هم زدیم و چهره زشتی در محیط اطراف‌مان ایجاد کردیم.
جعفری ورامینی در ادامه درباره لزوم مدیریت ضایعات سخن گفت و بیان کرد: وقتی از جایی بهره‌برداری می‌کنیم پس از استفاده باید آن را به حالت اولیه خود برگردانیم و حتی گاهی یک اکوسیستم جدید شکل دهیم. برای کاهش گرد و غبار از شبکه مربوط و کاهش پساب‌ها باید از شبکه تصفیه پساب صنعتی استفاده کنیم. 
او درباره کسانی که مجوز معدنکاوی را می‌گیرند، گفت: کسی که مجوز می‌گیرد باید اثرات محیط‌زیستی را مطالعه و ارزیابی کند و همه جوانب را در نظر بگیرد. در آخر، فعال معدنی ارزیابی می‌کند که آیا این اقدام می‌تواند انجام شود یا خیر، پس اگر نشد نباید پافشاری کند. این در حالی است که متاسفانه ما نمی‌بینیم کسی نمره منفی بگیرد و از ادامه فعالیتش بازداشته شود. 
جعفری ورامینی درباره حساسیت‌های موجود در سازمان محیط‌زیست و نظارت‌های این سازمان به شرکت بازرسی و پایش اشاره کرد و گفت: این شرکت موضوع‌های مهم معیشتی منطقه، بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را بررسی می‌کند. شرکت پایش جهت وزش باد را چک می‌کند تا جایگاه پروژه مشخص شود. اگر پروژه باید تغییر کند محیط‌زیست اصلا اجازه فعالیت به معدنکاران را نمی‌دهد. 
او در پایان اظهار کرد: متاسفانه زیاد پیش آمده که مشاور محیط‌زیست از کارفرما پول بگیرد. کارفرما هم که رعایت حد و حدود محیط‌زیستی برایش هزینه دارد سعی می‌کند نظر خود را به مشاور تحمیل کند. در نتیجه، کاری برای محیط‌زیست انجام نمی‌شود که این موضوع جای تاسف دارد. البته همکاران ما در محیط‌زیست تمام سعی خود را می‌کنند که جلوی این فعالیت‌ها را بگیرند و از محیط‌زیست حمایت کنند.


معدنکار؛ ملزم به رعایت قوانین محیط‌زیستی 

فردین قهرمان، کارشناس ارشد محیط‌زیست نیز در حاشیه نمایشگاه محیط‌زیست گفت: کسانی که در معدن فعالیت می‌کنند تولیدکننده گرد و غبار و گازهای آلوده هستند، اینها اگر بتوانند لازم را انجام دهند و آلایندگی‌ها را کاهش دهند یا حداقل از وضعیت کلی کار خود و میزان آلایندگی آن در جریان باشند می‌توانند جلوی آلودگی‌ها را بگیرند و به حفظ محیط‌زیست کمک کنند.
این کارشناس ارشد محیط‌زیست با بیان اینکه تمام معادن روباز کشور، گرد و غبار و آلودگی را برای محیط‌زیست به ارمغان می‌آورند، اظهار کرد: در معادن فلزی می‌بینیم که سرب به محیط و باغ‌های اطراف منتقل می‌شود، همچنین با نشت پساب‌ها در باغ‌ها و مزارع اطراف معدن، شاهد ضربه به محیط‌زیست هستیم. او تاکید کرد: در همین زمینه لازم است که معدنکار، قوانین محیط‌زیستی را رعایت و کار خود را در چارچوب این قوانین تعریف کند.
قهرمان در پاسخ به این پرسش که چه موانعی بر سر راه معدنکاران وجود دارد که گاهی قوانین زیست‌محیطی را زیر پا می‌گذارند، گفت: گاهی معدنکاران هم مشکلی ندارند اما دغدغه اقتصادی باعث می‌شود نگرانی اصلی معدنکاران تامین هزینه و گاهی تجهیزات شود. تا جایی که می‌دانم به جز معادن دولتی و بزرگ، دیگر معادن مشکل تامین هزینه دارند. 
او درباره رشد استفاده از تجهیزات و کاهش مصرف آب و آلایندگی گفت: تجهیزات تیکنر، گل و لای را گرفته و ته‌نشین می‌کند اما چون این دستگاه یک میلیارد تومان است همه نمی‌توانند آن را تامین کنند. او ادامه داد: اندازه‌گیری فلزات سنگین نیز ۲ دسته است؛ نخست به وسیله دستگاه جذب اتمی (PPM) که بیشتر معادن آن را در اختیار دارند اما چون این روش دقت کمتری دارد، از روش PPB با دستگاه ویژه استفاده می‌کنیم. این دستگاه به روش اسپکترومتری نشر اتمی- طیف سنجی جرمی ICP-MS برای اندازه‌گیری عناصر فلزی، برخی شبه فلزات و عناصر کمیاب در نمونه‌های آب و فاضلاب، سنگ‌ها و مواد معدنی، مواد غذایی، گیاه و خاک‌های کشاورزی به کار برده می‌شود. 
وی افزود: این روش بر مبنای استفاده از پلاسما کار می‌کند که به وسیله جریانی از گاز آرگون از سوی یک میدان مغناطیسی با فرکانس رادیویی یونیزه می‌شود و حرارتی نزدیک به ۱۰۰۰۰ کلوین تولید می‌کند. در این روش با استفاده از فلز سرب، روی و مس را اندازه‌گیری می‌کنیم. وقتی معدنکار می‌خواهد شمش خود را بفروشد باید دست به آنالیز بزند که با این دستگاه می‌تواند یکجا با کمترین خطا این کار را انجام بدهد. دقت بالا و سرعت انجام آنالیز از ۴ ساعت به ۳ دقیقه از مزیت‌های این دستگاه است. این شبکه می‌تواند چندین عنصر را در حد PPM و PPB به طور همزمان آنالیز کند که سبب افزایش سرعت و تکرارپذیری و دقت بالا در آنالیز نمونه‌ها می‌شود. 
قهرمان درباره اهمیت این نمایشگاه گفت: واحدهای مختلف معدن و محیط‌زیست در ارتباط هستند و می‌توانند در کنار هم به تبادل نظر بپردازند.

عناوین برگزیده