تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۴۴۷۱
سرویس خبر : انرژی
در بحران سیل اخیر

مشکلی در تامین خوراک پالایشگاه‌ها و سوخت‌رسانی وجود نداشت

می متالز - رئیس برنامه‌ریزی انتقال مواد نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در شرایط بحرانی سیل امسال با تصمیم‌گیری به‌موقع در جایگزین کردن خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده، هیچ‌گونه مشکلی در تامین خوراک پالایشگاه‌ها و سوخت‌رسانی به وجود نیامد.
مشکلی در تامین خوراک پالایشگاه‌ها و سوخت‌رسانی وجود نداشت

به گزارش می متالز، مصطفی علیزاد براهین با بیان اینکه شرایط بحرانی ناشی از سیل در دو مرحله پیش آمد، گفت: در مرحله اول سیل که همزمان با آغاز تعطیلات سال نو بود، هنگامی که خط لوله 16 اینچ فرآورده سبزاب - پل بابا دچار مشکل شد و اختلال در انتقال تولیدات بنزین و نفت گاز پالایشگاه آبادان پیش آمد، با همفکری مدیران عامل شرکت‌های پالایش و پخش، خطوط لوله و پخش تصمیم گرفتیم که از طریق خط لوله نفت خام، انتقال فرآورده را انجام دهیم که برای این کار ابتدا نفت خام پالایشگاه‌ها را تامین کنیم و سپس خط را به انتقال فرآورده‌های انباشته شده در نظامیه و آبادان اختصاص دادیم.

وی افزود: همزمان با مرحله دوم سیل، به‌دلیل شکستگی یکی از خطوط لوله نفت خام، انتقال نفت متوقف شد که همکاران خطوط لوله ظرف 48 ساعت این خط را راه‌اندازی کرده و دوباره با خط لوله نفت خام دوم که به فرآورده تبدیل شده بود، توانستیم 150 میلیون لیتر فرآورده نفت گاز انباشته پالایشگاه آبادان را انتقال دهیم که همزمان نیاز نفت خام پالایشگاه شازند هم تامین شد.

رئیس برنامه‌ریزی انتقال مواد نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: با بیشتر شدن وسعت سیل، آب سراسر چاه‌های نفت خام مناطق نفت‌خیز را فرا گرفت و برای جلوگیری از آسیب به پمپ‌ها و بوسترها، عملیات برداشت نفت خام به‌مدت دو روز قطع شد، اما ما نفت خام موجود در مخازن بین راهی خطوط را با هماهنگی و با تغییراتی در خوراک پالایشگاه با ظرفیت معمول به پالایشگاه شازند دادیم و به‌موقع توانستیم خوراک پالایشگاه را تامین کنیم. این عملیات بسیار پیچیده بود که با تامین به‌موقع خوراک، پالایشگاه شازند هم بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای انتقال بنزین یورو 4 را انجام داد.

علیزاد براهین تاکید کرد: از آنجایی که از طرف مارون هیچ مشکلی وجود نداشت، با افزایش مقدار دریافت نفت خام، مقدار نفت خامی که از جنوب تامین نمی‌شد، با هدایت مازاد نفت خام مارون به پالایشگاه‌های تهران و تبریز جبران شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، تهران، شازند و تبریز هیچ مشکلی ندارند و تنها به دلیل مشکلی که در خط افرینه داریم مقدار کمی از نفت  خامی که از نفت‌شهر دریافت می‌شود به علاوه موجودی که از سرکان و مالکوه وجود دارد، از طریق خط لوله پایطاق - کرمانشاه و مقداری هم از طریق نفتکش به پالایشگاه کرمانشاه تحویل داده می‌شود.

رئیس برنامه‌ریزی انتقال مواد نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت براهین مهم‌ترین مشکل در تعمیرات خط لوله نفت خام کرمانشاه را نبود دسترسی به محل‌های تعمیراتی دانست و گفت: با توجه به انجام تعمیرات، تا چند روز آینده این مشکل هم حل می‌شود.

علیزاد در پایان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تامین مواد نفتی به صورت شبانه‌روزی و با پیش‌بینی حوادث به صورت دائمی انجام می‌شود، افزود: به رغم حوادث به وجود آمده، با تلاش مضاعف همکاران، امسال وضع نسبت به پارسال بهتر بود و توانستیم با یاری خدا بحران را به‌خوبی پشت سر بگذاریم و کوچک‌ترین خللی در سوخت‌رسانی و تامین خوراک پالایشگاه‌ها نداشته باشیم.

عناوین برگزیده