تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۴۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ملاحظات افزایش سقف وام خرید مسکن

می متالز - مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ملاحظات افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شرایط فعلی را تشریح کرد.
ملاحظات افزایش سقف وام خرید مسکن

به گزارش می متالز، محمد حسن مرادی با اشاره به موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن در شرایط فعلی اعلام کرد: افزایش سقف تسهیلات مسکن در هر مقطع زمانی در بردارنده ملاحظات و الزاماتی است که این ملاحظات و الزامات در هر دوره ای متناسب با شرایط و ویژگی های همان زمان تعریف و ایجاد خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر چه قدرت پوشش دهی تسهیلات خرید مسکن به واسطه جهش های پی در پی قیمت مسکن کاهش یافته است اما نباید از نظر دور داشت که این موضوع مختص شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی همچنان تهران است و تسهیلات خرید مسکن همچنان در سایر شهرها از اثربخشی و کارآیی قابل قبولی برخوردار است.

مرادی با بیان اینکه افزایش استقبال از تسهیلات خرید مسکن در سایر شهرها جز کلانشهرها تایید کننده این واقعیت است که این تسهیلات همچنان در برخی از نقاط کشور کارآیی و اثربخشی دارد خاطرنشان کرد:اتفاقا این نقاط در واقع همان شهرهایی هستند که هدف سیاست گذاران به منظور ایجاد جریان مهاجرت معکوس از کلانشهرها و شهرهای بزرگ به آن ها قرار دارند.

وی تصریح کرد: در کلانشهرها باید این واقعیت مهم را در نظر گرفت که ملاحظات سیاست گذار از بابت احتمال ایجاد التهاب بیشتر در بازار مسکن به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از یک سو و همچنین ملاحظات موجود از بابت امکان بازپرداخت تسهیلات و پرداخت قسط از سوی تسهیلات گیرندگان باعث شده است که فعلا و برای نیمه اول سال ۹۸ تاثیرپذیری بازار مسکن کلانشهرها به خصوص پایتخت از تسهیلات خرید مسکن بعنوان یک سناریوی غیر محتمل شناخته شود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تسهیلات خرید مسکن باید در سطح و به میزانی پرداخت شود که گروه های هدف دریافت کننده تسهیلات توان پرداخت اقساط تسهیلات را داشته باشند؛ در غیر اینصورت صرف افزایش سقف تسهیلات هیچ کمکی به رونق بازار معاملات مسکن و خانه دار شدن گروه های هدف نخواهد کرد و ممکن است در محل دیگری غیر از هدف تعیین شده اصابت کند.

مرادی همچنین خاطرنشان کرد: این در حالی است که انتظار می رود دست کم در ماه های پیش رو روند رشد قیمت مسکن در کلانشهرهایی همچون تهران کند شود و تورم مسکن کمتر از سطح تورم عمومی رقم بخورد؛ از سوی دیگر انتظار می رود به واسطه کند شدن سرعت رشد قیمت مسکن بخشی از متقاضیان مصرفی نیز بتوانند خرید خود را از بازار انجام دهند.

وی افزود: همچنین انتظار می رود با توجه به شرایط فعلی، بخشی از سازندگان مسکن نیز با اقدام به تکمیل واحدهای نیمه کاره و عرضه آن ها به بازار مسکن بخشی از عرضه مورد نیاز گروه های متقاضی را پوشش دهند و همین موضوع نیز می تواند در کنترل سرعت رشد قیمت مسکن و دسترسی خانوارهای متقاضی به تعداد بیشتری از فایل های فروش مسکن موثر واقع شود.

مرادی تاکید کرد: تحت تاثیر چنین وضعیتی انتظار می رود طی ماه های پیش رو با ورود تعداد نسبتا بیشتری از متقاضیان خرید مسکن به بازار ملک تعداد معاملات مسکن نیز نسبت به اواخر سال گذشته با اندکی رشد همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به برخی برنامه های بانک مسکن برای سال ۹۸ عنوان کرد: مطابق با برنامه های عملیاتی سال ۹۸ بانک مسکن افزایش سرمایه بانک مسکن در دستور کار قرار گرفته است؛ انتظار می رود با افزایش سرمایه بانک مسکن توان بانک برای پرداخت تسهیلات در این بخش افزایش یابد.

مرادی افزود: پرداخت تسهیلات به منظور نوسازی بافت های فرسوده شهرها و کمک به اهداف تامین مسکن در شهرهای اقماری و شهرهای جدید نیز از دیگر اولویت های بانک مسکن در سال ۹۸ است.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده