تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۴۵۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد:

برآوردهای منفی اقتصادی باید مهار شود

می متالز - وزیر اقتصاد اعلام کرد: اگر می‌خواهیم شعار سال را محقق و برآوردهای منفی اقتصادی را مهار کنیم، باید نهادهای مالی همانند بانک، بیمه و بورس جدی‌تر فعالیت کنند.
برآوردهای منفی اقتصادی باید مهار شود

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت : باید اذعان کرد که اوضاع متغیرهای کلان اقتصادی در سال ۹۷ قابل قبول نبود. هر چند در یک‌نگاه نگران کننده بود اما اگر به پایان نیمه اول سال ۹۷ بر گردیم، برآوردها و عملکردها در امروز نشان می‌دهد به رغم مطلوب نبودن وضعیت اما با یک مدیریت مناسب بازگشت ثبات در اقتصاد شکل گرفت.

وی افزود : کاهش نرخ سپرده قانونی باید اجرا شود در صورتی که در دنیا در حال از بین رفتن است. باید ریسک و منابع ایجاد شده ظرف سرمایه گذاری و بهبود تکنولوژی شود و این نوع کارها را انجام دهیم.

دژپسند گفت: در سال ۹۸ اگر خوب دقت کنیم برخی از متغییرهای کلان اقتصادی به دامنه زمانی اسفند ۹۷ برگشت، قیمت برخی کالاها گران شد و پیش بینی ها زیاد خوب نیست اما براوردها و پیش بینی های صرف نمی تواند نگرانی ایجاد کند چون تنها یک علامت است و باید برای اصلاح امور تنها از آن استفاده کرد و نباید تسلیم شویم چرا که نگران کننده و غیر عقلانی است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: به طور عینی سیلی که در سطح کشور مواجه بودیم یک نگرانی شدید مطرح می شد، یک رویداد طبیعی بود که البته دردسر و دغدغه برای مردم شد اما برای مهار و بهبود با مدیریت این وضعیت کنترل شد.

در اقتصاد هم وضعیت این است، هشدارها می تواند علامت دهنده باشد و باید از نتایج مدل‌ها و پیش بینی‌ها برای بهبود شرایط مبهم استفاده کنیم نه آن که شرایط را بدتر کنیم.

دژپسند در ادامه افزود: باید محرک ها را از طریق تجربه ها و روش ها به سمت متعادل شدن هدایت کنیم و انتخاب شعار رونق تولید مناسب است چرا که نرخ ظرفیت تولید را بالا می برد و از حالت رکود خارج می کند و در نهایت با رشد تولید، اشتغال هم توسعه یافته و در کنار آن زمینه صادرات غیر نفتی افزایش و نقش کشور در جهان با این روش ارتقا پیدا می کند.

وی گفت: ظرفیت بهره‌وری اگر به ۷۵ درصد برسد در کنار آن خیلی از نگرانی ها اصلاح می شود که شکل گیری فرصت سرمایه گذاری هم از دیگر مزایای آن است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای اقتصاد کم عمق ایران این حجم نقدینگی خیلی بالا است و حالا باید از ظرفیت ها و مزیت های نسبی در همه حوزه های گردشگری و خدمات استفاده کنیم.

دژپسند گفت: باید بهبود فضای کسب و کار و روان سازی فعالیت اقتصادی در حوزه های گوناگون پیگیری شود تا یک حکمرانی خوب ایجاد و فضا برای سرمایه گذاری مهیا شود.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی بنگاه‌ها فقط به تامین‌ مالی وابسته شده‌اند و این یک باور غلط است و بر اساس شعار سال باید به سمت بهبود تکنولوژی برویم و فناوری ها باکیفیت تر شود و بنگاه ها بهره وری را بالا ببرند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط حاضر تامین مالی از طریق ۳ بازار پول، سرمایه و بیمه صورت می گیرد و روندها مطلوب است. ورود شرکت ها به بازار اولیه باید بیشتر شود و البته نسبت به اهداف عقب هستیم که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

دژپسند گفت: بانک ها در حوزه مطالبات معوق و واگذاری شرکت هایشان دردسر دارند. در نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌ها حرکت های خوبی انجام شده و بیمه ها هم باید از این راه ورود پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: مصوبه تضامین فعالیت‌های اقتصادی در شورای نگهبان است و اگر تایید شود یک جهش و اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران ایجاد می کند. به هر حال اقدامات فعلی خوب است اما با آنچه که باید صورت بگیرد فاصله دارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اول بانک ها، بیمه ها و بورس ها باید با بهبود فرایندها، بهبود بهره وری، شفافیت، ارتقای تکنولوژی و تعریف ساختار و برنامه های جدید در مسیر جدید قرار گیرند تا از همه ظرفیت های اقتصادی در کشور به صورت همه جانبه استفاده شود.

دژپسند گفت: در اقتصاد هوشمند بانک، بیمه و بورس یک رکن اصلی هستند و همان طور که بانکداری دیجیتال اجرا شده، باید در بورس و بیمه هم این سیاست دیجیتال کردن و هوشمندسازی سیستم ها و روش ها اجرا شود.

وی در ادامه افزود : تسهیل در اعطای تسهیلات به معنی نادیده انگاشتن قوانین نیست و باید استفاده بهینه از نقدینگی با روش های جدید صورت گیرد و همانگونه که همه اوراق مالی در بورس شناسایی شده باید همین الگو در سایر نهادها اجرایی شود.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده