تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۴۵۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن استان:

5 پهنه معدنی کرمانشاه به‌زودی آزاد می‌شود/ رکود حدود 100 معدن استان

می متالز - رئیس خانه معدن استان کرمانشاه از آزاد شدن پنج پهنه معدنی استان تا حدود یک ماه آینده خبر داد و گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاران متخصص برای این پهنه‌های معدنی پای کار بیایند.
5 پهنه معدنی کرمانشاه به‌زودی آزاد می‌شود/ رکود حدود 100 معدن استان

به گزارش می متالز، عارف ابراهیمی، با اشاره به اینکه پنج پهنه معدنی استان کرمانشاه مدتی در دست مطالعه بود و عملا امکان واگذاری این پهنه‌ها به سرمایه‌گذار وجود نداشت، افزود: کار اکتشاف این معادن رو به اتمام است و عملا از یک ماه آماده این پهنه‌ها آماده واگذاری خواهد بود.

 وی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست آمده در برخی از این پهنه‌ها ذخایر مناسبی کشف نشده است، اظهار کرد: در چند منطقه استان هم ذخایر خوب و قابل توجهی کشف شده است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه این پهنه‌ها را شامل مناطقی در هرسین، سنقر و گیلانغرب اعلام کرد و یادآور شد:  هرسین از دو بعد سنگ‌های تزئینی و منگنز، سنقر از بعد مواد معدنی فلزی از جمله مس و آهن و گیلانغرب از بعد قیرطبیعی حائز اهمیت است.

ابراهیمی ادامه داد: امیدواریم سرمایه‌گذارانی که برای گرفتن پروانه این معادن پای کار می‌آیند افراد متخصص باشند و اطلاعات کافی از وضعیت معادن، شیوه‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری اصولی و... داشته باشند.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به پیامدهای فعالیت افراد غیرمتخصص در حوزه معادن، خاطرنشان کرد: وقتی که بهره‌برداری و استخراج غیراصولی باشد، معادن عملا "کور" می‌شود و به معدن آسیب وارد خواهد شد.

به گفته ابراهیمی، برگرداندن معادن کور به حالت اولیه برای اینکه بتوان استخراج مکانیزه و اصولی بر روی آن انجام داد هزینه دو برابری به همراه خواهد داشت.

وی سپس به آخرین وضعت معادن استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از 225 معدن استان حدود 100 معدن راکد است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه درباره مهمترین دلایل رکود این معادن خاطرنشان کرد: برخی از این معادن مشکلات بین شرکا دارند، برخی با شوراهای منطقه و مردم محلی درگیر هستند و برخی نیز با دستگاه‌های استعلام شونده از جمله منابع طبیعی، محیط زیست و ... به مشکل برخورده‌اند.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی از معادن نیز با کمبود منابع مالی مواجهند، افزود: در برخی از معادن زمانی که مواد معدنی در سطح زمین قرار داشته امکان برداشت ارزان قیمت مواد معدنی وجود داشت، اما اکنون که باید استخراج عمقی صورت بگیرد، به دلیل بالا رفتن هزینه با کمبود منابع مالی مواجه شده اند.

وی درخواست کرد برای 20 مورد از معادن که مواد با ارزش بیشتری دارند تسهیلاتی از محل وجوه اداره شده در نظر گرفته شود و گفت: درصورت موافقت بخشی از این تسهیلات را در اختیار معادن قیر طبیعی، بخشی را در اختیار معادن سنگ تزئینی و مابقی در اختیار سایر معادن قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده