تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۳۴۶۰۵
سرویس خبر : انرژی
اقدام جدید آمریکا در آستانه سالگرد خروج از برجام

معافیت خریداران نفت ایران به ایستگاه آخر رسید؟

می متالز - انتظار می‌رود که مقامات کاخ سفید امروز خبر به پایان رسیدن مهلت استفاده از معافیت‌های خرید نفت ایران را اعلام کنند. مشتریان عمده نفت ایران در صورت تداوم خرید خود با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد. بهای نفت با ظهور این سیگنال بیش از 2 درصد در معاملات امروز افزایش یافته است.
معافیت خریداران نفت ایران به ایستگاه آخر رسید؟

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، تیم ترامپ قصد دارد معافیت‌های خرید نفت ایران را که اواخر سال گذشته میلادی به برخی از مشتریان عمده نفت کشورمان تعلق گرفت را لغو کند. ترامپ درآمدهای ارزی کشورمان را مورد هدف قرار داده تا فشار همه‌جانبه خود را بر ایران افزایش دهد.

در همین راستا بهای نفت برنت در معاملات امروز 2.36 درصد افزایش یافته و به قیمت 73.67 دلار به ازای هر بشکه به فروش رفت و به اوج خود از اول نوامبر سال گذشته رسید. از سمت دیگر نفت وست تگزاس آمریکا «WTI» نیز با تجربه رشد 2.58 درصدی به سطح 65.7 دلار به ازای هر بشکه رسید.

ترامپ قصد دارد با قطع صادرات نفت و کاهش درآمدهای ارزی کشورمان فشار اقتصادی بر ایران را به بیشترین حد خود برساند. نوامبر گذشته و 5 ماه پس از خروج از برجام، ترامپ صنعت نفت کشورمان را هدف تحریم‌های خود قرار داد.

با این حال معافیت‌هایی به بزرگترین خریداران نفت کشورمان اعطا شد که به موجب آن خرید نفت به میزان محدود از ایران مجاز شد. این کشورها شامل چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان بودند.

جاش روگین خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ستون خود به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که امروز مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام خواهد کرد که از تاریخ 2 ماه می تمامی معافیت‌های تحریمی نفت ایران برای استفاده‌کنندگان باطل خواهد شد.

در روز 17 آوریل نیز فرانک فانون معاون وزیر انرژی این کشور گفت که هدف کاخ سفید به صفر رساندن صادرات نفت ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

با این خبر نگرانی از آینده قیمت طلای سیاه بالا گرفته است. به عقیده برخی از کارشناسان این تصمیم ایالات متحده سمت عرضه نفت را با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد کرد و خصوصا با شرایط فعلی که در صادرات نفت ونزوئلا و لیبی دیده می‌شود، این موضوع می‌تواند چالش‌های سیاسی بازار نفت را تکمیل کند.

بهای نفت از ابتدای سال 2019 میلادی و به لطف برنامه کاهشی اوپک و کشورهای هم‌پیمانش بیش از 40 درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود که ترامپ فشار را بر اوپک برای افزایش سطح تولید زیاد کند.

به اعتقاد تونی نونان مدیر نفتی شرکت میتسوبیشی ژاپن هم‌اکنون فرصت طلایی برای آمریکا فراهم شده است تا به هدف خود برسد. به عقیده وی ظرفیت افزایش تولید 2 میلیون بشکه‌ای عربستان می‌تواند خلا نفت ایران در بازار جهانی را پر کند.

هفته گذشته ترامپ در تماسی تلفنی با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به گفتگو پرداخت و محوریت گفته‌های وی افزایش فشار بر ایران بود.

مصائب آسیایی‌ها

پایان معافیت‌ها بیشترین لطمه را به خریداران آسیایی نفت ایران وارد خواهد کرد. چین و هند بزرگترین خریداران نفت ایران بودند که در هفته‌های گذشته شدیدا به دنبال ایجاد لابی برای تمدید معافیت‌های خود بودند. مقامات دو کشور هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

به این خبر پالایشگاه‌های چین و هند به دنبال نفت جایگزین ایران می‌گردند، که می‌تواند از منابعی همچون روسیه، نفت شیل آمریکا و عربستان تامین شود.

کره‌جنوبی نیز که از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می‌شود از پایان معافیت‌ها متضرر خواهد شد. میعانات سبک نفتی ایران خوراک بسیاری از واحدهای پتروشیمی کره‌جنوبی است و قطع صادرات آن منجر به زیان‌دهی این بخش صنعتی در کره خواهد شد.

ژاپن نیز که خریداران سنتی نفت ایران محسوب می‌شود به احتمال زیاد از تحریم‌ها تبعیت خواهد کرد. مقامات رسمی این کشور نیز هنوز در قبال این سیاست جدید موضع‌گیری نکرده‌اند، با این حال از نظر تاکایوکی ناگومی اقتصاددان ارشد شرکت «JOGMEC» عدم تمدید معافیت‌ها تصمیم درستی از سمت تیم ترامپ نیست.

بر اساس داده‌های رفینیتیو ایکون و دو شرکت حل‌ونقل دریایی، صادرات نفت ایران در ماه آوریل به یک میلیون بشکه تقلیل یافته است. این میزان در ماه مارس 1.1 میلیون بشکه و پیش از اعمال تحریم‌ها در بهار سال گذشته بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز بود.

عناوین برگزیده