تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۵۵۹۵
سرویس خبر : محیط زیست

افزایش ۱۰۰ میلیارد مترمکعبی ذخائر آبی/ ارزش ۳۰۰ هزار میلیاردی سیلاب اخیر

می متالز - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اثر سیلاب اخیر صد میلیارد متر مکعب به آب کشور اضافه شد که 300 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
افزایش ۱۰۰ میلیارد مترمکعبی ذخائر آبی/ ارزش ۳۰۰ هزار میلیاردی سیلاب اخیر

به گزارش می متالز، عیسی کلانتری روز سه شنبه در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان افزود: 99 درصد مدیران و تصمیم‌گیران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که به معتقدم این مراکز نتوانستند آموزش‌های مربوط به محیط زیست را در دانشجویان آموزش دهند.

وی اظهارداشت: ای کاش در موازات اعمال مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، آموزش حفظ محیط زیست به دانشجویان مورد توجه جدی قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این که مدیر اجرایی هیج اهمیتی به محیط زیست نمی‌دهد به این دلیل نیست که عمدا بخواهد از این موضوع مهم چشم‌پوشی کند بلکه به دلیل این است آموزش های لازم را فرا نگرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر در دانشگاه به محیط زیست اهمیت ندهیم و دانشجو را به عنوان مدیر آینده کشور گونه‌ای تربیت نکنیم که نسبت محیط زیست بی‌توجه باشد کشور به نتیجه نخواهد رسید.

کلانتری تصریح کرد: آموزش حفظ محیط زیست باید جزو دروس اجباری همه دانشگاه‌ها باشد و از وزارت علوم می‌خواهم این آموزش را در برنامه آموزشی این مراکز لحاظ کنند.

وی با اشاره به اینکه خود رئیس ستاد احیا دریاچه ارومیه است، بیان کرد: وقتی این کار را می‌خواستیم اجرا کنیم بزرگترین مشکل من مدیران دولتی در منطقه بودند که به محیط زیست شناخت نداشتند و به همین دلیل 2 سال اول، وقت ما صرف توجیه این مدیران در این خصوص شد.

وی با تقدیر از اقدامات وزارت نفت برای ارتقاء کیفیت سوخت خودروها افزود: ما عادت کرده بودیم تمام شهرهای ما آلوده باشد اما وقتی مدیران وزارت نفت برای بهینه‌سازی سوخت توجیه و آگاه شدند که سالانه تلفات زیادی به دلیل کیفیت پایین سوخت در کشور می دهیم تلاش‌های خود را برای ارتقاء کیفیت بنزین و گازوئیل انجام دادند و متوسط آلودگی این دو سوخت در دو سال گذشته بسیار پایین آمده است و برای اولین بار در سال گذشته در کلانشهرها یکروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در سال جاری تاکنون 23 روز هوای سالم داشته ایم که به دلیل بهینه شدن سوخت های فسیلی در کشور بوده است. 

به گفته کلانتری آموزش حفظ محیط زیست وظیفه دانشگاه های سبز است و تمام دانشجویان باید به مقوله حفظ محیط زیست آشنا شوند.

کلانتری با بیان این که به دلیل آشنا نبودن به محیط زیست سالانه 3 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد؛ گفت: به دلیل شناخت نداشتن مدیران ما از محیط زیست طرح های را در کشور اجرا می شود که نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه لطمات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کنند.

وی با اشاره به سیلاب اخیر کشور گفت : در سیلاب اخیر هزاران میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شد در حالی که صد میلیارد متر مکعب به آب کشور اضافه شد که 300 هزار میلیارد تومان ارزش دارد، بنابراین نباید کفران نعمت کنیم بلکه باید برای جلوگیری از این خسارت‌ها و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی برنامه داشته باشیم.

دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز امروز از امروز به مدت 2 روز با حضور دانشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این بخش در دانشگاه اصفهان آغاز شد.

عناوین برگزیده