تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۳۶۰۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
انتظارات از سیمانی‌ها برآورده نشد؟

ابهام عملکردی شرکت‌های سیمانی

می متالز - شرکت‌های سیمانی از آغاز زمستان مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفتند. موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها محرک شروع روند صعودی این گروه بود. با فروکش کردن جو تجدید ارزیابی، عملکرد درخشان اسفند ماه این شرکت‌ها به کمک قیمت سهام آمد. در صورتی که روند عملیات اسفند این شرکت‌ها به صورت پیوسته در سال 98 دنبال می‌شد انتظار برای رشد محسوس سودآوری و سنگین شدن کفه ارزندگی سهام این نمادها وجود داشت. در این گزارش با توجه به عملکرد فروردین شرکت‌های سیمانی و مبنا قرار دادن عملکرد مدت مشابه سال گذشته، سعی داریم تفکیک مناسبی برای دسته‌بندی شرکت‌های سیمانی در این مقطع زمانی داشته باشیم.
ابهام عملکردی شرکت‌های سیمانی

به گزارش می متالز، شرکت های سیمانی با عملکرد مناسب اسفند خود خصوصا در زمینه صادرات، روند رو به رشد پر سرعتی را از ابتدای سال جدید شروع کردند. طی این مدت شاهد بازدهی 57 درصدی شاخص صنعت هستیم. اما گزارش‌های فروردین تداوم عملکرد ماه‌های پایانی سال گذشته را نشان نمی‌دهد. این موضوع می‌تواند منجر به رویگردانی سرمایه‌گذاران از سهام سیمانی در بورس شود. اما سوال اینجاست که تا چه اندازه می‌توان بر عملکرد اولین ماه تکیه کرد.

شاخص صنعت سیمان بازه زمستان گذشته را با رشد 28 درصدی پشت سر گذاشت. رشدی که بیشتر با محرک و سوخت مقوله افزایش سرمایه از محل سهام جایزه دنبال می‌شد. با این وجود به حاشیه رفتن معافیت مالیاتی در رابطه با افزایش سرمایه  از تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های غیرمشمول ماده 141 قانون تجارت پیشروی این گروه بر این بستر را کند کرد.

در گزارش‌ قبلی علاوه بر تمرکز بر بازدهی سهام گروه سیمانی به تفکیک نماد، وضعیت تولید، فروش و نرخ فروش شرکت‌ها را براساس مقایسه عملکرد ماهانه اسفند با میانگین ماه‌های گذشته سال مالی مورد بررسی قرار داد. در این گزارش با توجه به عملکرد چشمگیر شرکت‌های سیمانی، بازدهی‌های قیمتی در بورس صرفا با منطق تداوم عملکرد اسفند در ماه‌های آتی توجیه‌پذیر است. اما گزارش وضعیت تولید و فروش ماهانه فروردین از افت روند تولید و فروش حکایت می‌کند. این تغییر معنادار از آنجایی که فروردین همواره برای واحدهای تولیدی سیمانی به عنوان یک ماه نصفه و نیمه به حساب می‌آید، قابل درک است. در این شرایط نیز برای درک بهتر وضعیت تولید شرکت‌های سیمانی در فروردین (مستقل از نرخ فروش که معادلات را برهم می‌زند) باید به عملکرد تولیدی این شرکت‌ها در مدت مشابه سال قبل و مقایسه آن با فروردین امسال رجوع کرد. کاری که در بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی در فروردین ماه انجام شده‌است. این بررسی به نوعی پتانسیل شرکت‌های یاد شده برای بازگشت به روند تولید سابق در ماه‌های بعد یا فاصله گرفتن از شرایط رونق را نشان می‌دهد.

هرچند شرایط خاص شرکت‌ها در این میان می‌تواند تعیین کننده باشد اما مسیر کلی شرکت‌های سیمانی در سال جدید می‌تواند معیار مناسبی برای مسیریابی آنها از لحاظ عملکرد تولید، فروش و امکان فروش در ادامه باشد.

همانطور که اشاره شد، وضعیت تولید و مبلغ فروش شرکت‌های سیمانی در فروردین نسبت به اسفند سال گذشته با توجه به نیمه تعطیل بودن بنگاه‌های یاد شده در این ماه به طور کلی اصلا خوب نیست. اما این معیار مناسبی برای فرض ادامه روند عملکرد شرکت‌های یاد شده در ادامه راه نیست. به همین منظور در جدول زیر وضعیت تولید، فروش و نرخ‌های شرکت‌های سیمانی در قیاس با ماه قبل (اسفند) ، میانگین سال مالی گذشته و فروردین سال 97 آورده شده است.

همانطور که ملاحظه می‌شود، روند یکدست و خوب تولید و فروش شرکت‌های سیمانی در ماه‌های پایانی سال 97 در فروردین دستخوش تغییر شده‌است. ملاک اصلی جدول فوق وضعیت تولیدی سیمانی‌ها در فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. شرکت‌هایی با تولید خوب و خیلی خوب نسبت به فروردین سال 97 در اولویت شرکت‌های سیمانی با پتانسیل تکرار روند درخشان ماه‌های پایانی سال 97  قرار می‌گیرند. در مرحله بعد شرکت‌هایی قرار خواهند گرفت که مبلغ فروش بهتری نسبت به مدت مشابه دارند. البته در این مقایسه تاثیر افزایش نرخ‌های معنادار کاملا محسوس است و نمی‌توان رشد صورت گرفته را به طور کلی ناشی از رشد کمّی فروش دانست. اما همین معیار نیز برای فیلتر کردن شرکت‌های ضعیف‌تر از منظر فروش (شرکت‌هایی که به لحاظ کیفی شرایط پایین‌تر از خوب در ستون مبلغ فروش دارند) کاربرد دارد.

عناوین برگزیده