تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۳۷۵۴۹

ضرورت متولی شدن ایمیدرو برای حل ریشه‌ای طراحی پایه صنایع معدنی در داخل کشور

می متالز - دکتر طیبی پیشنهاد کرد: «ایمیدرو» به‌عنوان سازمانی به‌منظور توسعه‌ معادن و صنایع معدنی برای حل ریشه‌ای نبود دانش طراحی پایه‌ی کارخانجات فرآوری در کشور (به‌عنوان یک طرح ملی و حیاتی)، متولی این امر شود؛ این موضوع قبلا نیز توسط پژوهشکده‌ فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی مطرح شده بود.
ضرورت متولی شدن ایمیدرو برای حل ریشه‌ای طراحی پایه صنایع معدنی در داخل کشور

به گزارش می متالز، دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) در همایش هم‌اندیشی و هم‌افزایی پژوهش و توسعه فناوری که با حضور جمعی از صنعتگران و پژوهشگران حوزه صنعت و توسعه و مسؤولان وزارت صمت، در سازمان ایمیدرو برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به موضوع اثربخشی تحقیق و توسعه بیان کرد: تحقیق و پژوهش فرآیندی وقت‌گیر و زمان‌بر است و بیش از هر چیز نیازمند صبر و شکیبایی مسؤولان و پژوهشگران است؛ آن‌چه که امروزه در جهان مهم‌تر از تحقیقات مورد توجه قرار می‌گیرد، اثربخشی آن است. شاخص‌هایی که بر اساس آن مشخص می‌شود تحقیقات صورت‌گرفته چه نتایج اجتماعی اقتصادی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به سهم قابل توجه پژوهشگران ایرانی در کمیت علم تولیدشده در جهان، اما اثربخشی آن‌ها بسیار ناچیز بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اثربخشی پژوهش‌های صورت‌گرفته در کشور بر اساس طیفی از شاخص‌ها تشریح کرد: باید پژوهش‌های ایران نسبت به سایر جوامع در میزان منجر شدن به ثبت اختراع، در میزان کسب جایزه‌های معتبر بین‌المللی، در میزان مورد توجه (استناد) قرار گرفتن توسط سایر محققان، در میزان رشد تولید ناخالص داخلی و در میزان سودآوری در صنعت و اشتغال‌زایی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: به‌عنوان مثال، از بین ۳۰۰۷ شخص حقیقی یا حقوقی که معتبرترین جوایز بین‌المللی جهان را دریافت کرده‌اند، تنها یک ایرانی موفق به دریافت این جایزه شده است (۰.۰۳ درصد تنها سهم ایران) یا در مثالی دیگر به ازای هر یک‌درصد رشد در تعداد مقالات تالیف‌شده، تولید ناخالص داخلی در دنیا ۷ درصد، در ترکیه ۱ درصد و در ایران ۰.۳ درصد بوده است.

طیبی با اشاره به «عدم وجود دانش طراحی پایه کارخانجات فرآوری در کشور» به‌عنوان اساسی‌ترین دلیل اثربخشی پایین طرح‌های صنعت فرآوری در ایران، اظهار کرد: کشور ما با وجود داشتن ۷ درصد ذخایر معدنی جهان، هنوز دانش طراحی کارخانجات فرآوری (متوسط و بزرگ مقیاس) را در اختیار ندارد که این مساله عواقب نامناسب زیادی از جمله: نداشتن تحویل‌گیرنده کارخانه ساخته‌شده توسط شرکت‌های خارجی در کشور، عدم توانایی در تغییر اساسی در کارخانجات فرآوری بزرگ کشور، تعریف و پیاده‌سازی طرح‌های پژوهشی با تأثیرات ناچیز، عدم تسلط کافی در توسعه و افزایش ظرفیت کارخانجات و بالا رفتن هزینه ساخت کارخانجات تا ۴۰ درصد را با خود در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: خام یا ارزان‌فروشی به‌دلیل عدم تحقیقات مؤثر صورت‌گرفته در خصوص بعضی از ذخایر معدنی مانند تیتانیوم و هماتیت‌های کم‌عیار و اتصال ضعیف بین مراکز پژوهشی با بخش‌های خصوصی، از دیگر دلایل اثربخشی پایین طرح‌های صنعت فرآوری کشور است.

طبق اعلام جهاد دانشگاهی، طیبی در پایان گفت: الزام محققان دانشگاهی و مراکز پژوهشی به استقرار تیم تحقیقاتی در محل کارخانه، تعریف طرح‌های پژوهشی توسط صنایع بر اساس شاخص‌های ارزیابی و اختصاص گرنت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که طرح‌های منجر به افزایش منفعت اقتصادی یا اشتغال‌زایی را انجام داده‌اند، از جمله راه‌های ارتقای اثربخشی طرح‌های صنعت فرآوری در کشور است.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده