تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۲۷۷
کد خبر: ۳۷۶۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قُل قُل طلا در قلقله ی سقز

می متالز - معدن طلای قلقله سقز که به شرکت شستا واگذار شده و قرار بود عملیات اجرایی کارخانه استحصال آن سال 97 آغاز شود، همچنان در انتظار تاییدیه سازمان محیط زیست برای شروع به کار است و اخیرا مسئولان استان خبر از آغاز جوشش طلا در این معدن را می دهند.
قُل قُل طلا در قلقله ی سقز

به گزارش می متالز، ناحیه قلقله در 40 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سقز و در شمال غرب استان کردستان واقع شده و این ناحیه از دیدگاه زمین شناسی عمومی بخشی از زون دگرگونه سنندج - سیرجان است.
اکتشاف ماده معدنی در محدوده قلقله از سال های 73 تا 74 توسط سازمان زمین شناسی آغاز و سال 87 این اکتشافات تکمیل و ذخیره 7.3 میلیون تُنی طلای خالص در آنجا محرز شد.
عملیات اجرایی بهره برداری از معدن طلای قلقله سقز هفتم دی سال 96 با حضور علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.
در مراسم کلنگ زنی این طرح که با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اجرا شده، اعلام شد سال 97 عملیات اجرایی کارخانه استحصال طلا از این معدن آغاز می شود و حال بعد از گذشت بیش از یک سال از کلنگ زنی این معدن هنوز خبری از ساخت کارخانه نیست.
دلیل اصلی اجرا نشدن وعده مذکور عدم صدور مجوز زیست محیطی آن توسط سازمان محیط زیست عنوان شده است که نگرانی هایی در ارتباط با آلودگی سد چراغ ویس سقز در نتیجه استحصال طلا به استفاده از سیانور دارد.

 

تکلیف مجوز زیست محیطی معدن طلای قلقله سقز هفته آینده مشخص می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این ارتباط به ایرنا گفت: معدن قلقله سقز یکی از ظرفیت های معدنی طلای کشور است که مطالعات آن از سال های گذشته انجام شده است.
حسین فیروزی با اشاره به اینکه این معدن به سازمان تامین اجتماعی کشور واگذار شده است، افزود: باطله برداری از معدن شروع شده و تمام مدارک و مستندات تحویل سازمان محیط زیست شده است.
وی اضافه کرد: 14 اردیبهشت امسال کار گروه مربوطه در سازمان محیط زیست کشور تشکیل می شود و مطالعات زیست محیطی این معدن بار دیگر مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: وقتی مطالعات زیست محیطی تایید شود تمام دغدغه های زیست محیطی مربوط به معدن قلقله برطرف می شود.
فیروزی با بیان اینکه این معدن مشکل سرمایه گذاری ندارد، گفت: هر معدنی که بهره برداری شود باید نوع تکنولوژی بکار گرفته شده و حجم کاری آن و مجموعه اقداماتی که در آنجا در اثر دستکاری در محیط انجام می شود باید مشخص شود.
وی اضافه کرد: احتمالا مجوز زیست محیطی معدن قلقله سقز در هفته جاری صادر شود و این معدن به یکی از معادن فعال کشور با اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا تبدیل می شود.

 

تاییدیه مطالعات ارزیابی معدن سقز توسط سازمان محیط زیست

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان در این رابطه گفت: مطالعات ارزیابی معدن قلقله سقز انجام و به سازمان محیط زیست هم ارسال شد ولی ایراداتی داشت که گزارش اصلاحی آن آماده و مجدد به سازمان ارسال شده است.
اقبال حمیدی با بیان اینکه گزارش اصلاحیه این ارزیابی هنوز در اختیار استان قرار نگرفته است، افزود: چشمه ها و کانی هایی در مسیر معدن طلای قلقله سقز وجود دارد که به سد چراغ ویس ختم می شود و محیط زیست نگرانی هایی در خصوص آلوده شدن این سد دارد.
وی اضافه کرد: مطالعات ارزیابی معدن سقز در کارگروه ارزیابی مجوزهای زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور مطرح می شود و نظر نهایی در این کارگروه اعلام می شود.

 

ایجاد کارخانه طلا مشروط به انجام و تایید مطالعات زیست محیطی است

مدیرعامل شرکت طلای کردستان هم با اشاره به اجرای طرح اکتشاف و استخراج و فرآوری از معادن طلای کردستان قلقله، قبغلوجه، کرویان اظهار داشت: کار بهره برداری از معدن آغاز شده ولی برای ساخت کارخانه نیاز به مجوز محیط زیست است.
محمود قادرمرزی اضافه کرد: مطالعات زیست محیطی آن انجام شده و در کمیته ماده 2 بررسی شد و بعد خواستار انجام چهار اقدام به منظور تایید آن شدند که همه این کارها انجام شده و باردیگر به سازمان محیط زیست تحویل داده شده تا در جلسه کمیته 2 این سازمان مطرح شود.
وی افزود: سعی شده که این مطالعات به گونه ای باشد که محیط زیست متقاعد شود که احداث این کارخانه مشکلی برای منطقه ایجاد نمی کند.
مدیرعامل شرکت طلای کردستان اعلام کرد: برای طراحی کارخانه 20 میلیارد ریال به شرکت مشاور داده شده و مطالعات آن انجام شده و آماده شروع بکار هستیم ولی تا مطالعات زیست محیطی تایید نشود هیچ اقدامی انجام نمی شود.
وی اظهار داشت: تاکنون 300 هزار تن خاکبرداری معدن در راستای استخراج مواد معدنی انجام شده است.
قادرمرزی با بیان اینکه در یک تُن ماده معدنی 1.2 گرم طلا وجود دارد، گفت: لازمه استخراج طلا از این معادن وجود کارخانه است و وجود کارخانه هم مشروط به انجام مطالعات زیست محیطی است.
وی گفت: تاکنون 200 میلیارد ریال در این معدن بابت کارهای اکتشافی و جاده کشی و باطله برداری هزینه شده است و اگر سرمایه و تسهیلات بانکی و مجوز زیست محیطی صادر شود عملیات اجرای کارخانه هم شروع می شود.
مدیرعامل شرکت طلای کردستان افزود: قرار است مواد معدنی موجود در سه محدوده معدنی قلقله ، قبغلوجه ، کرویان در این کارخانه استحصال شود که پروانه بهره برداری 2 معدن قبغلوجه و کرویان هنوز صادر نشده است.
قادرمرزی اضافه کرد: البته اصل کار و ظرفیت و ذخیره اصلی درمحدوده قلقله است که اگر کارخانه ایجاد شود استخراج طلای سه معدن در آن انجام می شود.
وی اعلام کرد: طبق گزارش گواهی کشف حدودا 13 تا 14 تُن در سه معدن طلا وجود دارد که ممکن است در عمل زیادتر و یا کمتر از این میزان باشد.
مدیرعامل شرکت طلای کردستان با اشاره به اینکه پروانه کشف صادر شده برای این معدن 10 سال اعتبار دارد، گفت: کل زمین این معادن به مساحت 55 هکتار اراضی ملی است ولی چون محل چرای دام روستاهای اطراف بوده تعدادی از روستاییان مطالباتی دارند که هنوز با آنها به توافق نرسیدیم.
قادرمرزی افزود: موضوع مذکور به منابع طبیعی واگذار شده تا برآورد اساسی در این رابطه کند و بعد اقدام به پرداخت حق و حقوق خواهیم کرد.

 

استخراج طلا در معدن قلقله سقز نیازمند همکاری سازمان محیط زیست

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان نیز در این ارتباط اظهار داشت: اکتشاف معدن قلقله سقز سال 73 تا 74 شروع و سال 87 تکمیل شد و در نهایت 7.3 تن طلای خالص ذخیره آن محرز گشت و سپس برای استخراج به شرکت شستا واگذار شده است.
مهدی مرادی افزود: امیدواریم شرکت آب منطقه ای و سازمان محیط زیست همکاری لازم را در این راستا داشته باشند تا بتوانیم همچون طلای ساریگونی قروه، فعالیت استخراج را در این معدن آغاز کنیم.
وی در ارتباط با شیوه استخراج طلا از معدن قلقله گفت: بی شک سیانور ماده خطرناکی است و زمانی هم خطرناک است که محیط قلیا باشد.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان یادآورشد: سیانور در پی اچ 11 خطرناک است ولی وقتی در سطح زمین جاری شود پی اچ آن هفت و خنثی و با HCL منطقه ترکیب و کلوئید می شود و دیگر خطری ندارد، بنابراین اگر سیانور 200 متر جاری شود هیچ خطری به دنبال ندارد.
مرادی اضافه کرد: به همین دلیل در اکثر کشورهای دنیا در کنار سد آب شرب کارهای معدنی طلا انجام می شود که با سیانور هم کار می کنند چرا که سیانور وقتی جاری می شود اثر خود را از دست می دهد.
وی تاکید کرد: در ضمن قلقله سقز هم منطقه ای است که آب زیرزمینی ندارد لذا نگرانی بابت آلودگی منابع آب آن هم وجود ندارد.

 

پروانه چرای 110 راسی دام برای ایجاد این معدن باطل شد

رئیس اداره منابع طبیعی سقز هم گفت: شرکت طلا برای معدن قلقله در ابتدا درخواست 20 هکتار از مراتع موجود در این محدوده را دادند که با این میزان تایید شد، فقط با قید و شروطی از جمله اجازه توسعه بیش از این سطح را ندارند.
سهراب احمدی با اشاره به اینکه مراتع این محدوده جزو مراتع درجه یک است، افزود: 6.5 هکتار با باطل کردن پروانه چرای 110 راسی دام در اختیار شرکت طلای استان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: برای اینکه 13.5 هکتار باقی مانده از 20 هکتار تایید شده در اختیار این شرکت قرار گیرد یا باید 70 پروانه چرای دام را با رضایت دامداران از آنها خریداری و تا اداره کل منابع طبیعی باطل کند یا اینکه حقوق عرفی تعیین شده به مبلغ چهار میلیارد ریال را پرداخت کنند.
هر چند بخشی از مراتع درجه یک این شهرستان به معدن و کارخانه فرآوری طلا اختصاص پیدا کرده است ولی از آنجا که بهره برداری از این معدن طلا می تواند منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و تا حدودی رفع بیکاری که امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی استان کردستان است شود ، مردم منطقه بی صبرانه در انتظار افتتاح این پروژه تاثیرگذار هستند.

عناوین برگزیده