تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۳۷۶۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
امام جمعه موقت شاهرود:

معدن بوکسیت شاهوار منافع بلند مدت شاهرود را قربانی کرد

می متالز - امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه معدن بوکسیت شاهوار منافع بلند مدت را قربانی نفع کوتاه مدت کرده است، گفت: امروز این اقدام سبب شده تا شاهد تخریب‌های گسترده در شاهوار باشیم.
معدن بوکسیت شاهوار منافع بلند مدت شاهرود را قربانی کرد

به گزارش می متالز، حجت الاسلام حمید عبداللهیان صبح شنبه در نشست موثران و فعالان زیست محیطی شاهرود با مدیرکل محیط زیست استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه معدن بوکسیت شاهوار منافع بلند مدت را قربانی نفع کوتاه مدت کرده است، ابراز کرد: ذات معدن کاوی با تخریب همراه است اما باید این امر را سنجید و منافع آن را با ضررهایش مقایسه کرد تا بتوان تصمیمی عاقلانه گرفت.

وی افزود: تمام انبیا الهی آمده‌اند تا به مردم بگویند نباید منافع کوتاه مدت را مقدم بر منافع بلند مدت و اخروی دانست اما انسان همیشه به این امر بی توجه بوده که البته خارج از عقلانیت است.

 

مسئولیت سنگین مدیران در قبال شاهوار

امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه اگر کسی بر خلاف عقلانیت کاری را انجام داد جاهل است، افزود: کسی که از دانش خودش بهره برداری نکند دچار جهل شده و لذا معتقدیم با وجود مسائل علمی و تخصصی که امروز در حوزه بوکسیت از سوی متخصصان مطرح می‌شود می‌بایست یک نوع مسئولیت از سوی مسئولان ایجاد شده باشد.

عبداللهیان با طرح این پرسش که چرا مسئولان دستگاه‌های ذی ربط با مقوله تخریب‌های گسترده در شاهوار پس از علم به تخریب‌ها به وظیفه قانونی شأن عمل نکرده‌اند لذا در برابر مردم باید پاسخگو باشند، گفت: آیا این دستگاه‌ها با وجود این همه اظهار نظرات کارشناسی و مسائل مطرح شده به این موضوع عالم نداشته‌اند؟ اگر علم داشته‌اند چرا منافع زودگذر را مقدم بر منافع دراز مدت یک منطقه از کشور کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت معادن خوب است اما باید مقدمات، محدوده، مجوز، جبران خسارات و … نیز در آن لحاظ شود، بیان داشت: اگر خساراتی به محیط زیست بر اثر معدن کاوی ایجاد می‌شود می‌بایست جبران شود.

شاهوار تخریب شده است

امام جمعه موقت شاهرود گفت: در بازدیدی که از شاهوار داشتیم متأسفانه شاهد تخریب‌ها بسیار گسترده بودیم که ناخودآگاه تصویری از یک انسان با صورتی پر از خراش را متصور می‌شود لذا امروز در شاهوار محیط زیست از بین رفته و حیات وحش آسیب جدی دیده است، همچنین پوشش‌های گیاهی خراب شده‌اند و باید دستگاه‌های اجرایی به صورت عالمانه به این امر ورود کنند.

عبداللهیان بیان کرد: معتقدیم که باید به شکل جدی به موضوع شاهوار ورود کرد و مسائل از راه قانونی پیگیری شود حتی می‌توان از ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی نیز استفاده کرد و تعطیلی این معدن تا رسیدگی‌های قانونی بیشتر به سرانجام برسد.

 

ضرورت ورود دستگاه‌های اجرایی و قضائی به موضوع شاهوار

رئیس اسبق محیط زیست شاهرود نیز در این نشست با طرح این پرسش که امروز مردم این شهرستان می‌خواهند بدانند چرا در قبال معدن بوکسیت دادگستری، منابع طبیعی و … وارد عمل نشده است، گفت: امروز آلودگی آب، خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی در شاهوار برای همگان به اثبات رسیده و لذا باید جلوی آن را گرفت.

جلالی با بیان اینکه برای تعطیلی کامل معدن بوکسیت به واسطه تخریب‌های صورت گرفته می‌بایست کار زیربنایی شکل گیرد، ابراز کرد: این معدن امروز اسم تعطیلی را دارد اما در واقع در حال کار است چرا که در مرحله نخست نیز کار زیربنایی برای تعطیلی آن شکل نگرفت و فقط به روبنا توجه شد.

وی افزود: معدن بوکسیت مسیر آب را ۵۰۰ متر جابجا کرده است اما ادارات تابعه و ذی ربط در استان و همچنین شاهرود حتی یک خط نامه درباره این مسائل خروجی نداشته و به مراجع قضائی و ذی صلاح در استان و کشور ننوشته‌اند لذا از همه مسئولان می‌خواهیم تا به این موضوع ورود جدی‌تری داشته باشند.

عناوین برگزیده