تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۴
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۳۸۳۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

بهره‌برداری از کنسانتره‌سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان در سال جاری

می متالز - مدیر امور عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: بهره‌برداری از پروژه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان در سال ۹۸ به میزان ظرفیت ۵ میلیون تن تاثیر بسیار زیادی در سودآوری و پایداری سودآوری خواهد داشت.
بهره‌برداری از کنسانتره‌سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان در سال جاری

به گزارش می متالز، در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با سید علی پزشک مدیر امور عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت‌وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است:
 

وضعیت سهام فولاد مبارکه در سال ۹۷ در بورس چگونه بود و چقدر رشد داشت؟

فولاد مبارکه یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی فعال در بورس تهران است. پایان سال ۹۷ با خبر خوب افزایش سرمایه اولیه شرکت از محل سرمایه انباشته همراه شد. سرمایه از ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و اجرایی شد. از مزایای آن معافیت مالیاتی از محل سود انباشته و افزایش سرمایه و جذابیت قیمت سرمایه می‌توان نام برد. افزایش انجام شده و سهام تخصیص داده شد و در حال حاضر قابل معامله است. بطورکلی سهام شرکت در سال ۹۷ روند خوب و صعودی داشت.
 

در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ چقدر رشد داشت؟

رشد قابل توجهی داشت و بازده به مراتب بیشتر از سود بانکی برای سهامداران به همراه داشت. ما رشد قیمت و افزایش سرمایه ۷۳ درصدی داشتیم. در مجمع ۹۷ که در تیر ماه برگزار می‌شود، تقسیم سود انجام خواهد شد که در آنجا نیز میزان سود بطور دقیق مشخص می‌شود.
 

پس مجمع فولاد مبارکه برای سال مالی ۹۷ در تیر ماه برگزار می‌شود؟

بله در روزهای پایانی تیر ماه زیرا ما هلدینگ هستیم و باید صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه نیز آماده شده و سپس گزارش‌های مالی تجمیعی خود را ارائه دهیم.
 

امسال چه پروژه‌های مهمی برای بهره‌برداری دارید؟

سال ۹۸ ما پروژه‌های توسعه‌ای خوبی برای بهره‌برداری و افتتاح خواهیم داشت. بهره‌برداری کنسانتره فولاد سنگان در سال ۹۸ به میزان ظرفیت ۵ میلیون تن که تاثیر بسیار زیادی در سودآوری و پایداری سودآوری خواهد داشت.
 

در چه تاریخی به بهره‌برداری می‌رسد؟

در ۶ ماهه اول سال ۹۸. پروژه‌های فاضلاب و پساب شهری و استفاده از آن در مجتمع و پروژه‌های زیرساختی و پشتیبانی که در مجموع این پروژه‌ها می‌توانند به سودآوری پایدار فولاد مبارکه کمک کنند. ما به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین شرکت‌ها و برترین خطوط تولیدی در جهان از سنگ تا رنگ را تولید می‌کنیم. به‌عبارتی دیگر از معادن سنگ تا خطوط رنگی کاملا در حیطه کنترل خودمان است و می‌توانیم در هر بخشی مدیریت ویژه خود را انجام دهیم و به سهامداران خود اطمینان دهیم.
 

چگونه نوسانات نرخ ارز را در قیمت‌ها و ارزش سهام خود مدیریت کردید؟ زیرا این فاکتور مهمی در عملکرد شرکت‌هاست.

نوسان نرخ ارز تیغ چند لبه است. در افزایش هزینه‌ها و کاهش سود تاثیر دارد اما در عین حال در قیمت فروش اثر افزایشی دارد که به صورت اهرمی به یکدیگر تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این ما تحریم‌های ظالمانه را نیز داشتیم که هم بر کشور و هم طبعا به فولاد مبارکه تحمیل شده است و بطور مشخص در لیست تحریم‌ها هستیم. صادارت با مشکلاتی می‌تواند مواجه شود اما در همین حال نیز به دلیل کاهش واردات و عدم رغبت واردکنندگان به واردات فولاد به دلیل مشکلات انتقال ارز و قیمت بالای تغییرات نرخ ارز، تقاضای داخل برای فولاد مبارکه جذاب‌تر است و پاسخگویی به تقاضای داخلی را رسالت خود می‌دانیم. صادرات ما کاهش یافته و با محدودیت ارز مواجه می‌شویم اما صادرات تا اندازه‌ای که نیاز ارزی داریم و تا حدی که به نیاز داخل و پاسخگویی به آن آسیب نرسانیم و نیاز ارزی خود را برای مواردی که نیاز به واردات داریم تامین کنیم ادامه دارد. به این ترتیب روند تولید ما نیز با مشکل مواجه نمی‌شود.
 

تصور می‌کنم سال قبل فولاد هرمزگان نیز به سودآوری رسید که خبر خوبی است.

بله فولاد هرمزگان از مرداد ماه سال ۹۰ که به بهره‌برداری رسید تا مشکلات و محدودیت‌های روند تولید را طی کند، زمان برد تا ۹۷ که به سودآوری رسید. البته سودآوری در سال ۹۶ نیز داشت اما رقم قابل توجهی نبود اما سال ۹۷ رقم با اهمیت بوده است. در هیچکدام از زیرمجموعه‌های هلدینگ مبارکه نه تنها زیان‌دهی نداریم بلکه از سودآوری خوبی نیز برخورداریم.
 

در مورد ارتباطات بانکی در شرایط تحریم توضیح دهید.

ما مشتریان خوبی داریم که حاضر نیستند به دلیل تهدیدهای ضمنی ما را به راحتی کنار بگذارند و کیفیت و قیمت ما برایشان جذابیت دارد به همین دلیل به نحوی شرایط را مدیریت کرده‌ایم.


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده