تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۳۸۳۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
غریب پور در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تاکید کرد

راهبری«گل‌گهر» در تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی

می متالز - آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه در سالن همایش‌های این شرکت برگزار شد.
راهبری«گل‌گهر» در تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی

به گزارش می متالز، در این آیین که با حضور مدیران و معاونان ایمیدرو، شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر و دیگر مجموعه‌های معدنی برگزار شد، ضمن قدردانی و تشکر از اقدامات ناصر تقی‌زاده مدیرعامل پیشین مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر، به جمشید ملارحمان به عنوان مدیریت جدید خوشامد گفته شد.
گفتنی است ملارحمان مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، ایمان عتیقی عضو موظف هیات مدیره گل‌گهر را به سمت معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع گل‌گهر منصوب کرد.

 

گل‌گهر؛ مجری طرح‌های توسعه

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با تبریک میلاد مسعود حضرت امام حسن مجتبی(ع) و قبولی عبادات مومنان در این ماه مبارک، به اهمیت شرکت گل‌گهر پرداخت و اظهار کرد: گل‌گهر به توضیح نیازی ندارد؛ شرکتی با ارزش روز دارایی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و در بازار سرمایه حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور است. این شرکت پایدار، به بلوغ رسیده و مجری طرح‌های زیادی در کشور بوده که در سال‌های مختلف روند خوبی را طی کرده است.
رئیس هیات‌عامل ایمیدرو درباره تنوع سهامداران این شرکت گفت: این شرکت بزرگ در بازار سرمایه، سهامداران حقوقی اعم از سرمایه‌گذاران بانک سپه، دولت و سهامداران حقیقی دارد که باعث شده است شرکت هر سال چندین پروژه را به بهره‌برداری برساند.
غریب‌پور در ادامه، به نقش استانی این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر طرح‌های توسعه خوبی که این شرکت در کشور داشته، در بعد استانی هم در حوزه مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی دارد. گل‌گهر نقش ملی خود را در توسعه کشور و نقش محلی خود را در توسعه منطقه به خوبی ایفا کرده است.
وی افزود: این شرکت نقش کلی در توسعه بخش معدن داشته و در تکمیل زنجیره تولید و تامین خوراک سایر واحدهای بزرگ مثل مبارکه، خوزستان و واحدهای دیگری که به محصولات این شرکت بزرگ نیازمند هستند، نقش اساسی داشته است.
رئیس هیات‌عامل ایمیدرو درباره اهمیت نقش مدیرعامل پیشین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: ناصر تقی‌زاده در ۲ دوره مدیرعاملی منشأ خدمات موثری بوده است. او در بعد مدیریت منابع انسانی، پروژه و توسعه شرکت و حفظ مسئولیت اجتماعی، بسیار موثر عمل کرده است. برای ایشان که در ایمیدرو به عنوان مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو فعالیت خواهند کرد، آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم در ادامه بتوانیم از خدماتش استفاده کنیم.
غریب‌پور درباره مدیریت جدید نیز گفت: جمشید ملارحمان، چهره سرشناسی است که از روز اول در خانواده معدن بوده و مدت زیادی به عنوان عضو هیات عامل و سرپرست ایمیدرو فعالیت کرده است. با حضور این شخصیت کارشناس، پیگیر و خلاق و با حمایت سهامداران و کارکنان گل‌گهر، اتفاق‌های خوبی در توسعه کشور می‌افتد. امیدواریم شاهد حمایت مسئولان استان، استاندار و نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف این مجموعه صنعتی باشیم.

 

شرکت‌های معدنی، امسال باید یک رکورد بی‌سابقه بزنند

شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان ضمن قدردانی از خدمات ناصر تقی‌زاده گفت: او مدیر جسور و خدمت‌گزاری بود که نباید خدمات بی‌شائبه‌اش را فراموش کرد چراکه زبانزد عام و خاص است. اقداماتی که تاکنون انجام شده به خاطر مدیریت خوب آقای تقی‌زاده بوده اما هر آمدنی یک رفتنی دارد و این تغییر طبیعی است. او تاکید کرد: تقی‌زاده و هیات مدیره‌ای که او را همراهی می‌کرد، کارهای بزرگی در زیرساخت‌های کشور انجام داده‌اند که جای قدردانی دارد.
او ادامه داد: ما در ایران به خودمان ظلم می‌کنیم و درباره ناامیدی حرف می‌زنیم اما از اقدامات بزرگ کمتر حرف زده می‌شود. از جمله اقدامات مثبت تقی‌زاده می‌توان به ساخت بیمارستان و تلاش برای راه‌اندازی ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس اشاره کرد.
نماینده مردم سیرجان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت معادن گفت: ایشان چند سال گذشته فرمودند که معادن باید جایگزین نفت شوند. اقدامات خوبی در این باره انجام شده اما کافی نیست و باید سرعت بیشتری پیدا کند. گل‌گهر و شرکت‌های معدنی باید امسال یک رکورد بی‌سابقه بزنند که فرمایش رهبر معظم انقلاب محقق شود. خواسته‌ای که از آقای ملارحمان دارم این است که در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب، گام‌های شایسته و بایسته‌ای بردارد.
حسن‌پور درباره اهمیت واگذاری معادن به بخش خصوصی نیز گفت: متاسفانه نقش بخش خصوصی در این مجموعه‌ها بسیار کمرنگ است که نشان می‌دهد ما هنوز به بخش خصوصی اعتماد نکرده‌ایم. کارهای زیر ۱۰۰ میلیارد تومان در شأن مجموعه‌هایی مثل گل‌گهر نیست و ما باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
او با اشاره به شیوه‌نامه جدید رئیس‌جمهوری ادامه داد: خوشبختانه رئیس‌جمهوری به تازگی یک شیوه‌نامه جدید برای رفع موانع تولید، مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ایرانی‌های خارج از کشور صادر کرده که می‌تواند مشکل‌گشا باشد. به این ترتیب ما باید از ظرفیت و پول زیادی که در دست مردم و بخش خصوصی است، استفاده کنیم.
نماینده مردم سیرجان با اشاره به نقش معادن و مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و ورزشی اظهار کرد: کارهای زیادی در این حوزه انجام شده اما ما در ابتدای راه هستیم. به باور من با آنچه باید در شأن مردم کار شود، هنوز فاصله داریم. در استان کرمان ۲۰درصد مردم زیر خط فقر هستند، در شهرستان سیرجان بیش از ۱۳ هزار نیازمند، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.
حسن‌پور با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان سیرجان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های کشور باید گفت وضعیت فعلی در شأن مردم نیست. ما فقط به ۲۰ درصد ظرفیت‌ها دست پیدا کرده‌ایم و هنوز ۸۰ درصد معادن اطراف سیرجان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. ما ۴۰۰ معدن داریم که هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده‌اند که می‌تواند رونق زیادی در کشور ایجاد کند. او اظهار کرد: در این منطقه، حدود ۱۰ پروژه ارزشمند و آماده بهره‌برداری داریم. از رئیس‌جمهوری و معاون اول او، اسحاق جهانگیری درخواست می‌کنم در نخستین فرصت به سیرجان سفر کرده و این پروژه‌ها را بهره‌برداری کنند.
او در پایان سخنان خود درباره مدیریت جدید شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت: ما با تمام وجود به همکاری با آقای ملارحمان به عنوان یکی از افراد باسابقه و متخصص علاقه‌مند هستیم. امیدواریم او به عنوان مدیریت جدید با رویکرد همیشگی خود بتواند کارهای اساسی را در این مجموعه انجام دهد.

 

ایمیدرو همراه معادن کشور

سیدحسین هاشمی، رئیس پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو پیشین هیات عامل ایمیدرو، با بیان اینکه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای کشور یک پروژه افتخارآمیز است، اظهار کرد: امیدوارم آقای ملارحمان که یکی از باسابقه‌ترین‌های معدنی کشور است بتواند در رشد کشور گام‌های موثری بردارد.
هاشمی با بیان اینکه نقش ایمیدرو در توسعه معادن کلیدی است، گفت: وقتی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس پنجم پیشنهاد کرد چیزی به نام ایمیدرو وجود نداشت. در آن زمان بخش معدن رو به فراموشی بود و هرچند ایدرو و سازمان صنایع را داشتیم اما جایگاه اجرایی برای بخش معدن نداشتیم. شکل‌گیری ایمیدرو در کمیسیون مربوط تصویب شد، با این مفهوم که تمام وظایف ایدرو در ایمیدرو هم اجرا شود.
او ادامه داد: خوشحالم که امروز ایمیدرو بازوی اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و یکی از اصلی‌ترین جایگاه‌هایی را دارد که رشد کشور به آن وابسته است. آنچه خداوند در زمین و زیر زمین قرار داده ثروت است و ازآنجایی که کشورهایی که معدن داشته باشند معدودند، جهان نیازمند مواد معدنی است. امیدوارم با حرکتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو شروع شده است شاهد توسعه این بخش مهم کشور باشیم.

 

گل‌گهر؛ نمونه موفق سرمایه‌گذاری بانک‌ها

 حسنعلی قنبری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید با اشاره به تغییر مدیریت این شرکت معدنی اظهار کرد: امیدوارم این تغییر مدیریتی، خوش‌یمن باشد و انتخاب یک مدیر با تجربه مثل آقای ملارحمان بتواند منشأ خیر و ارزش‌آفرینی بیشتر در گل‌گهر و کشور باشد.
حسنعلی قنبری، درباره نقش بانک‌ها در رشد پروژه‌های معدنی گفت: مدت‌هاست در جامعه تاکید می‌شود که بانک‌ها نباید از بانکداری خارج شوند و دست به سرمایه‌گذاری بزنند اما گل‌گهر نشان داد که این بحث درست نیست زیرا یکی از نمونه‌های بارز و موفق سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش صنعت و معدن و تولید اقتصاد است که چنین جایگاهی پیدا کرده است.
او در ادامه تاکید کرد: اگر منابع بانکی به بخش معدن نمی‌آمدند و سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد، توان ایستادن نداشتیم و نمی‌توانستیم منتظر به بلوغ رسیدن این شرکت معدنی باشیم.
قنبری در پایان ابراز امیدواری کرد که همت دولت و نظام بانکی روز به روز توسعه یابد و شاهد رشد اقتصاد کشور باشیم.

 

مدیری که به عمق کار توجه می‌کرد

عزیزالله عصاری، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه سخت است درباره مدیری صحبت کنم که شب و روزش را برای احیای این معدن گذاشته است، اظهار کرد: تقی‌زاده کسی بود که شجاعت و شهامت لازم را در مدیریت داشت اما بسیاری از مدیران به دلیل اینکه سعی می‌کنند دیکته‌ای ننویسند که غلط داشته باشد، به عمق ارزش کار توجه نمی‌کنند. این یک واقعیت تلخ است که این ترس‌ها آنها را از کار اصلی‌شان دور می‌کند.
او درباره اهمیت مسئولیت‌پذیری مدیریت در گل‌گهر و دشوار بودن این کار بیان کرد: گل‌گهر یکی از بخش‌هایی است که مدیریت در آن راحت‌طلب نبوده و همیشه احساس مسئولیت می‌کرده یعنی سعی کرده چرخ‌های توسعه را بچرخاند.
 اقداماتی که مدیر قبلی این مجموعه انجام داد باعث شد که درحال‌حاضر این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله شناخته شود.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه چنین مدیرانی را باید به عنوان یک ذخیره مهم حفظ کنیم، ادامه داد: امروز پیچیده‌ترین و علمی‌ترین روش‌های اکتشاف در گل‌گهر مورد توجه قرار گرفته است. تقی‌زاده، مهم‌ترین پرچمدار پروژه بزرگ رساندن آب خلیج‌فارس به معادن بود.
عصاری در پایان اظهار کرد: جمشید ملارحمان، یکی از چهره‌های کارشناس و خوب معدن کشور است و مطمئن هستم ایشان کارهای بزرگ مدیران قبلی یعنی جلال مآب و ناصر تقی‌زاده را در حرکت به سمت توسعه دنبال می‌کنند.

 

مدیریت با درایت کمک به رشد ظرفیت‌ها

میرعلی یاری، رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و مدیرعامل شرکت انتقال آب خلیج‌فارس با بیان اینکه امروز جایگاه این شرکت در نگاه کلان ملی و استانی ملموس است، اظهار کرد: پروژه ملی آب خلیج‌فارس، یک پروژه زیرساختی برای کشور است که نشان‌دهنده کار بزرگ در شأن یک مجموعه و دولت است. در این زمینه، نظام باید از سهامداران مختلف از جمله بانک و معادن شامل گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو قدردانی کند. او اظهار کرد: امروز از سختی کار این پروژه کاسته شده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم بخشی از پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.
یاری درباره اهمیت نقش دولت در کمک به پروژه‌های بزرگ، گفت: هر چند این پروژه ۳ سهامدار بزرگ دارد اما بخشی از کارهای بزرگ در توان آنها نیست که امیدواریم دولت ورود کرده و کمک کند.
رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به توانمندی‌های این شرکت، اشاره کرد و گفت: ظرفیت کنسانتره در این شرکت از زیر ۱۰ میلیون به ۳۰ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد اگر مدیریت با درایت و توانمند باشد می‌تواند موجب رشد و شکوفایی ظرفیت‌ها شود.
یاری با اشاره به توجه تقی‌زاده به بهره بردن از نیروی انسانی جوان، اظهار کرد: در این دوره فرصتی داده شد که نیروی جوان، استعداد خود را نشان دهد. به این مهم توجه شد که سرمایه اصلی، نیروی جوان است که باید قدر آن را دانست. او تاکید کرد: با حضور ناصر تقی‌زاده، کارهای بزرگی در گل‌گهر انجام شده است و امیدواریم که مدیریت جدید همین مسیر را ادامه دهد.

 

خالق صنعت باشیم

جمشید ملارحمان، مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به اینکه باید به سمت همکاری پیش برویم، گفت: وقتی نگاه فردگرا داشته باشیم و بنگاه‌های اقتصادی را وابسته به نگاه افراد کنیم، این خطر وجود دارد که اگر یک مدیر ناشی وارد فضا شود تخریبش غیر قابل جبران باشد. به این ترتیب توسعه حاصل فکر بزرگ است و بر سازماندهی تمرکز می‌کند.
او اظهار کرد: امیدوارم روزی که من از این مجموعه خارج می‌شوم همه بگویند توانست شبکه خوبی راه بیندازد. البته این هدف دست‌یافتنی نیست مگر با حمایت هیات مدیره و سهامداران محترم. این مجموعه، هیات مدیره قوی و باتدبیری دارد که دارای نگاه گسترده و توسعه‌ای است و دیگر جای نگرانی نیست.
ملارحمان ادامه داد: همانطور که می‌بینیم ایمیدرو به نحوی پایه‌گذاری شده که هر کسی وارد آن می‌شود، راهبرد داشته باشد. به این ترتیب همگی باید تلاش کنیم که شبکه را تقویت کنیم و چیدمان و سازماندهی درستی داشته باشیم تا تک‌تک نیروی‌های انسانی بتوانند نقش منطقی و درستی ایفا کنند. برای این مهم باید ببینیم نقاط ضعف کجاست که آنها را برطرف کنیم و کاری کنیم که اگر من مدیرعامل ضعفی دارم، شبکه باز هم درست کار کند. او تاکید کرد: اولویت ما باید تامین منابع از مسیرهای مختلف باشد و تلاش کنیم منابع را از سایر بخش‌ها به سمت توسعه بخش معدن هدایت کنیم.
مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ضمن تشکر از اعتماد سهامداران و مقامات عالی وزارتخانه اظهار کرد: باید تلاش کنیم که اولویت‌ها و اهداف را تعریف کنیم و برنامه بلندمدت داشته باشیم، در واقع همه باید به آن سمت حرکت کنیم تا یک جریان مدبرانه برای پیشبرد اهداف شرکت ایجاد شود. او تاکید کرد: سیستم و برنامه باید به ما بگوید چطور هزینه کنیم و کجا برویم، نه اینکه یک فرد در این امر نظر دهد.
ملارحمان خطاب به سهامداران این شرکت معدنی و صنعتی گفت: من را به عنوان امانتدار سهام خود بپذیرید. همه باید بخواهیم در جهت اولویت ملی حرکت کنیم. امروز سرمایه‌گذاری در کشور به خرید صنعت تبدیل شده، در حالی‌که باید خالق صنعت باشیم و برای بومی‌سازی، دستیابی به فناوری و صنعت روز با استفاده از حداکثر بهره‌برداری از دارایی ملی که انفال است، تلاش کنیم.
او با اشاره به مسئولیت اجتماعی گفت: در کنار اولویت‌ها، وظیفه این شرکت توجه به شایسته‌‌سالاری خارج از حاشیه‌ها و اصول کار است. من به عنوان امانتدار سهامداران این مجموعه سعی می‌کنم با بهترین عملکرد پیش بروم.

 

ملارحمان کیست؟

جمشید ملارحمان؛ کارشناس مینرالوژی و کارشناس ارشد صنایع است. او از سال ۱۳۸۰یعنی از روزی که سازمان ایمیدرو آغاز به کار کرد، به عنوان معاون معدنی ایمیدرو منصوب شد. ملارحمان با پیشینه ۱۷ساله در سازمان ایمیدرو به استخدام رسمی این سازمان درآمده است.
او پیش از این سمت، در معاونت‌های طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی، همزمان مجری طرح اکتشاف و تجهیز معدن طلای کوه دم بود و دی ۹۲ از سوی مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، با حفظ سمت، معاون اکتشاف و معادن این سازمان به عنوان سرپرست معاونت بهره‌برداری و زیرساخت منصوب شد و همزمان عضو هیات اجرایی سنگ آهن سنگان بود.
 ملارحمان حدود ۵سال معاون مهدی کرباسیان در ایمیدرو بود و آبان سال گذشته سرپرست ایمیدرو شد. وی حالا بر کرسی مدیرعاملیِ گل‌گهر نشسته است؛ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور که با توجه به حجم ذخایر معدنی و تولیدات فولادی، جایگاه ویژه‌ای بین شرکت‌های اقتصادی کشور دارد.

عناوین برگزیده