تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۳۸۳۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی موانع تولید در شهرستان قروه کردستان مطرح شد

توسعه صنایع تبدیلی سنگ، نیاز اصلی

می متالز - نوسازی صنایع و خط تولید آنها یکی از نیازهای لازم و ضروری در شهرستان قروه در راستای توجه بیشتر به رونق تولید در این شهرستان به شمار می‌رود.
توسعه صنایع تبدیلی سنگ، نیاز اصلی

به گزارش می متالز، با توجه به اینکه حل مشکل بیکاری، گرانی و ایجاد رونق در بازار با رونق تولید گره خورده، راهکار اصلی حل مشکلات کشور به تولید بستگی دارد. بر همین اساس نام‌گذاری سال جدید به نام رونق تولید مسئولیت تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت را که با رونق اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، چند برابر کرده است.
به گزارش مهر در همین زمینه، این وزارتخانه بر اساس اظهارات رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه برنامه‌هایی را برای تحقق رونق تولید تدوین کرده است. مهم‌ترین این برنامه‌ها شامل حفظ وضع موجود تولید و اشتغال، نوسازی صنایع، فعال‌سازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی مانند فولاد و...، نظام جامع و نوین عرضه و فروش، تکمیل و اجرای سامانه‌های الکترونیکی از جمله سامانه جامع انبارها و مبارزه با قاچاق کالا، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، پایین آوردن هزینه‌های تولید برای رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی و... هستند.


بهره قروه از رونق تولید

به گفته علی منتشلو، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه، اجرای تمام این برنامه‌ها منجر به تقویت تولید ملی، اصلاح شبکه‌های توزیع و رفع پدیده دلالی و واسطه‌گری و... خواهد شد. بر همین اساس به اجرا رساندن این برنامه‌ها در مناطق صنعتی و معدنی کشور به عنوان یکی از رکن‌های اصلی رونق تولید ضروری است. در این میان شهرستان قروه که دارای ۳ شهرک صنعتی فعال با ۴۶ واحد تولیدی و صنعتی فعال است و ۳۶ معدن فعال در حوزه سنگ‌های زینتی، سنگ لاشه، شن و ماسه و سنگ آهن دارد، می‌تواند در فهرست برنامه‌های رونق تولید قرار گیرد.
در واقع درحال‌حاضر میزان اشتغالزایی بخش صنعت در این منطقه هزار و ۲۵۰ نفر و در بخش معدن ۹۵۰ نفر است و انتظار می‌رود با فعال کردن واحدهای نیمه‌تعطیل، این تعداد افزایش یابد.
هر چند آمار رسمی از شمار واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌فعال در سطح استان کردستان منتشر نشده است اما بر اساس گفته فعالان بخش خصوصی هم‌اکنون حدود نیمی از واحدهای تولیدی کردستان تعطیل هستند و این شرایط در شهرستان قروه نیز حاکم است.
با این وجود، شهرستان قروه گرچه بار صنعتی و معدنی را یدک می‌کشد اما هیچ بهره‌ای از آنها نبرده و تنها آسیب‌های زیست‌محیطی، خطرهای جانی و تحمیل قوانین نادرست را تحمل کرده است. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قروه از یکسری برنامه‌ها برای تحقق رونق تولید در شهرستان خبر داد.
منتشلو، به برنامه‌های قابل اجرا در شهرستان اشاره کرد که شامل پایش مستمر وضعیت واحدهای تولیدی، احصای مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای اجرایی به واحدها (از جمله تامین تسهیلات بانکی یارانه‌دار)، اطلاع‌رسانی به واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات و رفع مشکل سرمایه در گردش (که در این زمینه ۸ درصد سود یارانه به واحدهای تولیدی تعلق می‌گیرد) است.

 

اقداماتی برای توسعه تولید

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قروه در ادامه از مجموعه اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: رفع بخشی از مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به میزان ۲ میلیارد و ۵۸ میلیون تومان برای ۲۳ طرح که با جذب ۱۲۰ درصدی تسهیلات همراه بود نیز از اقدامات انجام شده بود.
همچنین پرداخت تسهیلات فراگیر به مبلغ ۶ میلیارد و ۱۵ میلیون تومان به ۱۱ واحد تولیدی و پرداخت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به ۵‌واحد تولیدی با عنوان تسهیلات رونق تولید از دیگر اقداماتی بودند که منتشلو به آن پرداخت.

 

آنچه اثربخش است

شاید بتوان تولید و اشتغال در وضع کنونی را حفظ کرد اما آنچه در این میان نیاز به توجه دارد، نوسازی صنایع بر اساس استانداردهای روز است؛ مقوله‌ای که اگر به مرحله نقشه اجرا برسد، بسیاری از واحدهای در حال تعطیل و حتی نیمه‌تعطیل را فعال خواهد کرد.
در واقع ایده‌پردازی، خلاقیت، استفاده از روش‌های نوین و... در واحدهای تولیدی می‌تواند نیاز بازار را تامین کند و تقاضاهای خاص را پذیرا باشد.
همچنین از مجموعه برنامه‌های صنعت و معدن، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی است که بیشتر از همه به چشم می‌آید؛ گزینه‌ای که به نام‌گذاری سال گذشته باز می‌گردد، به طوری که بسیاری از مردم حمایت از کالای ایرانی را منوط به کیفیت می‌دانستند. حال باید در این زمینه همه مولفه‌های لازم همچون کیفیت، قیمت، سلیقه، خلاقیت و طرح و تبلیغ اصولی در نظر گرفته شود که در واقع توجه به این امتیازات عامل رونق اقتصادی با تکیه بر توان داخلی خواهد بود.
با این وصف، زنجیره تولید به گونه‌ای در هم تنیده شده که هر کدام هزاران راه را در خود دارند و تنها به نگاه تخصصی با مدیریت اصولی نیازمند است.

 

چشمانی منتظر برای تحقق وعده‌ها

وقتی صحبت از رونق تولید می‌شود، دغدغه‌ها از زبان تولیدکنندگان بیرون می‌ریزد؛ دغدغه‌هایی از جنس محدودیت‌ و موانع تولید همانند مالیات، گرانی مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، نبود حمایت‌های دولت و فشار بانک‌ها، نبود سرمایه در گردش و... که بارها بیان می‌شوند اما راهکاری برای آنها وجود ندارد و هر سال به شعار و وعده می‌رسند.
یکی از تولیدکنندگان قروه که خواست نامی از وی برده نشود، گفت: متاسفانه بخش زیادی از حرف‌های مسئولان در حد وعده است و مشخص نیست چه زمانی عملی می‌شود.
این تولیدکننده قروه‌ای ادامه داد: امروز بخش تامین سرمایه در گردش و همچنین نوع تعامل بانک‌ها، یکی از مشکلات جدی ما است و راهکار عملیاتی نیز از سوی مسئولان برای رفع این مشکل ارائه نشده و نمی‌شود.
وی خواستار برنامه‌ریزی بهتر از سوی مسئولان و متولیان امر شد و گفت: انتظار می‌رود به جای وعده‌های انجام نشده، مسئولان و مدیران به صورت عملیاتی مشکلات تولیدکنندگان را رفع کنند تا شعار رونق تولید ملی در عمل نیز اجرایی و عملیاتی شود.
چه آن زمان که حرف از اشتغال‌آفرینی بود و چه زمانی که جهاد اقتصادی مطرح شد، چه آن سالی که حمایت از کار و سرمایه ایرانی پررنگ شد و چه آن هنگام که اقتصاد مقاومتی با اقدام و عمل و تولید و اشتغال به میدان آمد و چه سال گذشته که حمایت از کالای ایرانی به پرونده اشتغال اضافه شد؛ هیچ‌کدام نتوانستند چرخ زنگ زده تولید را آن گونه که باید به راه بیندازند و حال امسال که رونق تولید سوار بر چرخ مسئولیت‌ها نشسته، امید تولیدکنندگان به تغییرات در این زمینه است و چشم‌انتظار تحقق وعده‌هایند؛ وعده‌هایی که لازم است به اجرای راهکارهای رونق تولید بینجامد.

عناوین برگزیده