تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۳۸۴۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

حال ماشین‌آلات معدنی ایران چگونه است؟

می متالز - علی‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانان ارزی و مشکلات صنایع در زمینه تامین ماشین‌آلات صنعتی؛ اوضاع ماشین‌آلات ایران در زمینه صنایع معدنی چگونه است، گفت: در زمینه ماشین‌آلات صنایع معدنی مشکلی وجود ندارد.
حال ماشین‌آلات معدنی ایران چگونه است؟

به گزارش می متالز، معادن و صنایع معدنی امروز یکی از مهم‌ترین موضوعات صنعت کشور محسوب می‌شود برای پیشرفت در زمینه معدن و صنایع معدنی همچنان که به امر استخراج و فرآوری پرداخته می‌شود باید زیرساخت‌های آن در یک چشم‌انداز طولانی‌مدت و ورای دولت‌ها تعریف شود.

از جمله این زیرساخت‌ها ماشین‌آلات معادن و صنایع است. بیش از ۸۰ درصد قطعات ماشین‌آلات صنایع معدنی در کشور و توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود. پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تجهیزات وابسته همزمان خردادماه امسال در کرمان برگزار می‌شود، این نمایشگاه بین‌المللی فرصتی است برای صاحبان صنایع ماشین‌آلات معدنی تا از آخرین دستاوردهای خود رونمایی کنند.

رضا علی‌زاده، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت فرآوری گفت: در اکتشافات به جهت پیشرفت در دانش فنی و تجهیزات، به موفقیت‌های بسیاری رسیده‌ایم.

 

از نظر دانش فنی پیشرفت بسیاری داشته‌ایم

وی افزود: درست است سال‌هاست در تحریم هستیم اما با این وجود از نظر دانش فنی پیشرفت بسیاری داشته‌ایم. تحریم‌ها علی‌رغم مشکلاتی که برای ایران ایجاد کرد، فرصتی برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرد تا در تولید علم توانمند شوند به شکلی که امروز دانش ایران در  بسیاری از زمینه‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها در جهان قابل دفاع است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: زمینه ماشین‌آلات معدنی و صنایع تبدیلی گام‌های بزرگتری برداشته شده است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع معدنی در داخل کشور تولید می‌شد و در ماشین‌آلات بسیار تخصصی نیز میزان وابستگی ۱۰ تا ۲۰ درصدی است.

وی با اشاره به توانمندی و پیشرفت ایران در زمینه ساخت ماشین‌آلات صنعتی گفت: قرارگاه خاتم صفر تا صد فناوری بسیاری از ماشین‌آلات را داراست و توانسته بسیاری از نیاز‌های کشور در زمینه ماشین‌آلات را مرتفع کند.

 

صاحب فناوری هستیم

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در بخش‌هایی همچون معدن، فولاد، صنایع فولادی، کنستانتره صاحب فناوری هستیم.

علی‌زاده افزود: برخی حوزه‌های تخصصی همچون مس که تنها ۷ یا ۸ کشور دنیا فناوری آن را در دست دارند به تنهایی نمی‌توان فرآیند تولید آن را انجام داد با استفاده از فناوری‌های وارداتی فرایند تولید را کامل می‌کنیم

 

ماشین‌سازی ایران خودکفاست

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانان ارز ی و مشکلات صنایع در زمینه تامین ماشین‌آلات صنعتی؛ اوضاع ماشین‌آلات ایران در زمینه صنایع معدنی چگونه است، گفت: در زمینه ماشین‌آلات صنایع معدنی مشکلی وجود ندارد.

علی‎‌زاده همچنین با اشاره به صنایع ماشین‌سازی گفت: به‌شکل کلی ۸۰ درصد صنایع ماشین‌سازی ایران خودکفاست. ما در تراکتور‌سازی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم و بیش از ۹۰ درصد قطعات ماشین‌آلات توسط قطعه سازان داخلی ساخته می‌شود و موتورهای این ماشین‌آلات نیز در داخل ساخته می‌شود.

 

نمایشگاه با کیفیت و فرصتی برای توسعه

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاهی در زمینه صنایع معدنی و ماشین‌آلات آن تاثیری بر صنایع معدنی دارد، گفت: هرچه تعداد برگزاری نمایشگاه‌های با کیفیت در زمینه صنایع ماشین‌آلات صنایع معدنی بیشتر باشد، به همان نسبت در توسعه این صنعت و معرفی فرصت‌های موجود در این صنعت می‌توانیم موفق تر باشیم.

عناوین برگزیده