تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۳۸۴۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

7 الزام رونق تولید/ خلاء‌های قانونی اصلاح شود

می متالز - یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزامات رونق تولید، گفت: در شرایط فعلی پیش از هر اقدامی ابتدا باید وضعیت فعلی تولید حفظ شود و سپس نسبت به رونق تولید فکر کرد.
7 الزام رونق تولید/ خلاء‌های قانونی اصلاح شود

به گزارش می متالز، رضا علیزاده در پاسخ به این سوال که برای رونق تولید در سال جاری با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری چه باید کرد، گفت: در مرحله اول باید وضعیت فعلی تولید را حفظ کرد تا از هر گونه آسیب به بخش تولیدی جلوگیری کرد و سپس به رونق تولید فکرکرد. 

 این نماینده مجلس شورای اسلامی، افزود: برای رونق تولید مجلس باید با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی اقدام کند و در صورت وجود خلاء‌های قانونی را اصلاح کند. 

وی با بیان اینکه مشکل تولید؛ نقدینگی و سرمایه در گردش است، بیان داشت: در کنار این موضوع مشکلاتی در حوزه دارایی، گمرکات و واردات مواد اولیه وجود دارد که باید آن‌ها را حل کرد. 

علیزاده با بیان اینکه بورکراسی نظام اداری بسیار خسته کننده است، گفت: بنابراین اصلاح ساختار اداری یکی از ضروریات است. 

وی اظهار داشت: کسب مجوزهای لازم برای احداث یک واحد تولید در کشورمان آن قدر زمان‌بر و خسته‌کننده است که برخی از افرادی که نسبت به این امر اقدام می‌کنند، در میانه راه از تصمیم خود پشیمان می‌شوند و مسیر را ادامه نمی‌دهند. 

این نماینده مجلس بیان داشت: این در حالی است که در برخی از کشورهای اطرافمان صدور مجوز برای این گونه اقدامات طی چند روز انجام و درخواست‌های تولیدی بلافاصله تعیین تکلیف می‌شود.  

علیزاده با اشاره به اینکه سیستم اداری تنبل است، گفت: اگر مانعی بر سر راه بخش خصوصی ایجاد نکنیم و آن را رها کنیم بزرگترین کمک را به تولید کرده‌ایم. 

وی با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد  برای بازگشت نحوه ارز صادراتی بیان داشت: برخی از این تصمیمات به گونه‌ای است که صادرکنندگان را از کار خود منصرف می‌کند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برای جذابیت بخشی به تولید در مقایسه با بازارهای رقیب چه باید کرد، گفت: نقدینگی افسارگسیخته هر روز یک بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین لازم است تا وزارت اقتصاد و دارایی با برنامه‌ریزی نقدینگی را مدیریت کند. 

وی با اشاره به برخی بی‌اعتمادی‌ها به نظام بانکی کشور گفت: در یک دوره‌های بانک‌ها  دارایی‌های ارزی مردم را در قالب سپرده جمع‌آوری کردند، اما هنگامی که دارندگان این سپرده‌های ارزی برای برداشت ارزی به بانک مراجعه کردند، به جای ارز به آنها ریال داده شد که این اتفاق نقش قابل ملاحظه‌ای در بی‌اعتمادی مردم به سیستم بانکی داشت. 

وی با بیان اینکه بازگشت اعتماد بسیار سخت است، افزود:  بنابراین از بانک مرکزی، مدیران بورس و دستگاه‌های مختلف مرتبط در امر مدیریت نقدینگی انتظار بیشتری وجود دارد.

عناوین برگزیده