تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۳۸۹۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حساب‌های بانکی مس سونگون با 30 هزار میلیارد تومان خارج از آذربایجان‌شرقی است/ مهاجرت نیروهای کار از استان

می متالز - استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تراکنش 30 هزار میلیارد تومانی مس سونگون، تمام حساب‌های این مجتمع باید به استان منتقل شود.
حساب‌های بانکی مس سونگون با 30 هزار میلیارد تومان خارج از آذربایجان‌شرقی است/ مهاجرت نیروهای کار از استان

به گزارش می متالز، محمدرضا پورمحمدی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس در مجتمع مس سونگون، اظهار داشت: مخالف سرسخت خام‌فروشی مس هستم، زیرا نفع زیادی برای استان ندارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته، در حق صنعت مس، کم‌لطفی شده است، افزود: در جلسات متعدد اعلام کرده‌ام که با توجه به تراکنش 30 هزار میلیارد تومانی مس سونگون، تمام حساب‌های این مجتمع باید به استان منتقل شود که در صورت تحقق این مهم، بسیاری از مشکلات همچون ارائه تسهیلات به متقاضیان در بخش‌های مختلف رفع خواهد شد.

پورمحمدی با تاکید بر لزوم افزایش توجه به فرآوری محصولات در مجتمع مس سونگون، ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه و بخش‌های مورد نیاز صنایع پایین‌دستی مس در این منطقه از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که قرارداد آن با یک شرکت چینی منعقد شده و تامین تجهیزات مورد نیاز از داخل و خارج از کشور نیز در دست اقدام است.

استاندار آذربایجان شرقی، ایجاد قطب سوم تولید خودرو در استان را یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان و از اولویت‌های خود عنوان کرد و گفت: تولید خودروهای تجاری و مسافری از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای تحقق این هدف است.

وی با اشاره به وجود معادن غنی در استان، اظهار داشت: به‌رغم وجود 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده و وجود بیشترین ذخایر معدنی خاک صنعتی، طلا، مس و نفلین‌سینیت کشور در استان، توجه شایانی به این حوزه نشده و نیازمند حضور و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش معدن هستیم.

 

مهاجرت نیروهای کار از آذربایجان‌شرقی

پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه استان آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته به استانی مهاجرفرست تبدیل شده است، افزود: اکثر مهاجران استان را نیروهای فعال و جویای کار تشکیل می‌دهند که حاکی از غیرت این قشر برای بیکار نماندن و کسب روزی حلال است؛ به همین جهت همواره میزان نرخ بیکاری در استان، پایین‌تر از متوسط کشوری اعلام می‌شود.


استاندار آذربایجان شرقی همچنین از افزایش نرخ مشارکت استان از 21 درصد در سال 1375 به 38 درصد در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، نرخ بیکاری استان در سال 96، 10.7 درصد بوده است که این رقم، پایین‌تر از  نرخ متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی استان از تسهیلات نیز با روند کاهشی مواجه بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال 88، 2.8 درصد از تسهیلات کشوری بود که در سال 94 به 2.2 درصد رسیده، اما خوشبختانه سهم سپرده‌های استان از مجموع سپرده‌های کشور از 2.60 درصد به 2.68 درصد افزایش ‌یافته است.وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و امکان تأخیر در این رویداد با توجه به اخبار مربوط به قطع درختان این منطقه، گفت: نسبت به حساسیت ویژه اصحاب رسانه در این زمینه قدردانم و همه ما موافق حمایت از محیط زیست و تلاش برای توسعه پایدار هستیم.
 
پورمحمدی ادامه داد: البته باید توجه داشت که هر چوبی که قطع و حمل می‌شود، الزاماً چوب جنگلی نیست و طبیعی است که برخی افراد با ایجاد قلمستان، چوب این درختان را برای استفاده در صنایع چوبی به فروش می‌رسانند.

وی افزود: با این وجود، قطع و حمل درختان با مجوز نهادهای مرتبط انجام می‌شود و نهادهای نظارتی و پلیس راه نیز با متخلفان و حمل‌کنندگان غیرمجاز درختان برخورد می‌کنند.

عناوین برگزیده