تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۳۹۶۵۳
سرویس خبر : انرژی
یک مقام مسئول خبر داد

بهره‌گیری از طرح‌های نوین مدیریت مصرف آب

می متالز - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا گفت:طرح‌های نوین مدیریت مصرف آب، منشأ سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های فرابخشی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی قرار خواهد گرفت.
بهره‌گیری از طرح‌های نوین مدیریت مصرف آب

به‌ گزارش می متالز به نقل از وزارت نیرو، بنفشه زهرایی عصر دیروز در نشست خبری با حضور دبیران کارگروه‌های مختلف رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: هدف ما در این رویداد، دستیابی به کارنامه‌ای از تجارب و توانمندی‌ها در حوزه‌های مربوط به سازگاری با کم‌آبی است، تا منشأ سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های فرابخشی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: معرفی طرح‌های انجام شده در سطح کشور در حوزه‌های مربوط به سازگاری با کم‌آبی و همینطور معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خصوصی، مردم نهاد و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در این حوزه، بارزترین تفاوت این رویداد با سایر همایش‌های مرتبط با بخش آب است.

زهرایی ادامه داد: در این رویداد، اطلاعات طرح‌هایی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب، بازچرخانی آب و افزایش بهره‌وری مصرف آب شده و یا در رابطه با کاهش آلودگی آب اجرایی یا منجر به خروجی ملموسی شده‌اند، معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا گفت: پس از جمع‌بندی نظرات تخصصی بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و … در قالب همکاری و تعالی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و تحلیل این اطلاعات، بحث تعیین الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف مصرفی پیگیری شده و بنچ مارک‌ها در این زمینه انتخاب و معرفی خواهند شد.

وی افزود: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با هدف هماهنگی فرابخشی برای مدیریت مصرف آب در کشور در سال ۹۶ تأسیس شده و نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه و هواشناسی دستگاه‌های اعضای این کارگروه به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی در روزهای سوم تا پنجم تیرماه گفت: روز اول این رویداد به بخش صنعت، معدن و انرژی اختصاص دارد و طی آن مباحث مربوط به بازچرخانی آب، مدیریت مصرف، کاهش تلفات و آلودگی آب در بخش‌های صنعت معدن و انرژی مطرح می‌شود.

زهرایی اضافه کرد: بعد از ظهر روز اول این رویداد، مباحث مربوط به بخش انرژی به‌صورت متمرکز مطرح می‌شود و روز دوم نشست و نمایشگاه تخصصی سازگاری با کم آبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: صبح روز سوم این رویداد به بخش آب شرب و بعد از ظهر همان روز مصادف با پنجم تیرماه به بخش‌های فضای سبز اختصاص یافته که با هماهنگی شهرداری‌ها و وزارت کشور در حال برنامه‌ریزی آن هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا همچنین از برگزاری اولین جشنواره ملی آب در این رویداد به ابتکار معاونت آموزش و پژوهش و دانشکده سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با این رویداد خبر داد.

زهرایی از تمامی صنایع، کشاورزان و مصرف کنندگان آب دعوت کرد، چنانچه در حوزه مدیریت مصرف فعالیت مناسب و چشمگیری انجام داده‌اند، آثار خود را تا هفدهم خردادماه در قالب یک طرح ارائه کنند.

الگوی مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است

در ادامه مراسم علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور، با بیان اینکه طی یک سال گذشته اصلاح الگوی آب شرب در دستور کار بوده است، گفت: بر اساس الگوی آب شرب، الگوی تعیین شده مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز تعیین شده است.

وی ادامه داد: واحدهایی که زیر این الگو مصرف کنند بستانکار از آب و فاضلاب می‌شوند و لازم نیست معادل آن پول پرداخت کنند؛ البته الگوی مصرف آب در استان‌های مختلف کشور متفاوت است.


وزارت نفت مصمم به صرفه جویی در مصرف آب است

رئیس نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت نیز از تلاش وزارت نفت برای اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی خبرداد و گفت: گرچه صنایع قدیمی را نمی‌توان مطابق با سازگاری با کم آبی جابجا کرد اما تلاش بر این است که با استفاده از روش‌های نوین میزان مصرف آب این صنایع کاهش یابد.

عنایت‌زاده افزود: تلاش بر این است صنایع جدید نفت و گاز و پتروشیمی در حد امکان در کنار مناطق پرآب کشور احداث شوند و تدابیر لازم برای صرفه‌جویی در مصرف آب در این بخش تمهید شود.

وی رویکرد جدید وزارت نفت را تأمین آب برای صنایع نفتی از طریق دریا و استفاده از پساب‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در کل صنعت نفت صرفه‌جویی در مصرف آب لحاظ شود.
رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی، همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب طی روزهای سوم تا پنجم تیرماه برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده