تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۴۰۱۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آستانه برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته کرمان مطرح ‌شد

توسعه سایت نمایشگاهی کرمان در انتظار تامین بودجه

می متالز - نزدیک به ۲ هفته به برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در کرمان، بهشت معادن ایران، مانده است.
توسعه سایت نمایشگاهی کرمان در انتظار تامین بودجه

به گزارش می متالز، این رویداد ۲۶ تا ۲۹ خرداد در محل نمایشگاه جنوب شرق کرمان برگزار می‌شود؛ سایت نمایشگاهی که رو به توسعه است و در چند سال آینده با تجهیزات بیشتری میزبان اهالی معدن کشور خواهد بود.

 

ساخت یک موزه مس در محل برگزاری نمایشگاه

مجید آنتیکی‌نژاد، مدیرعامل هلدینگ توسعه و آبادانی استان کرمان درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه جنوب شرق به عنوان سایت برگزاری نمایشگاه معدن کرمان، یکی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس ایران است. این شرکت در شرکت‌ها و پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که هم سودآور است و هم برای استان کرمان عامل توسعه و آبادانی است، همچنین بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مس ایران در قالب خدماتی که هلدینگ توسعه آبادانی استان کرمان ارائه می‌دهد، انجام می‌شود.
وی افزود: تاکنون فاز نخست این سایت نمایشگاهی اجرایی شده و فاز دوم آن نیز در مرحله تهیه نقشه سایت است. همچنین شرکت ملی مس تصمیم دارد در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود در محل نمایشگاه، یک مجموعه فرهنگی دربردارنده مسجد، سالن اجتماعات، آمفی‌تئاتر و یک موزه مس بنا کند. کلنگ این مجموعه از سوی مدیرعامل شرکت مس زده شده و پیش‌بینی ما برای مدت زمان اجرایی شدن این طرح ۳ سال است. البته محقق شدن آن به بودجه‌ای بستگی دارد که به آن تعلق می‌گیرد. ما همچنین طرح ساخت یک هتل را در منطقه در نظر داریم که سرمایه آن از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.
آنتیکی‌نژاد ادامه داد: از آنجا که پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای من مرتبط با معدن است و از نمایشگاه‌های معدنی در داخل و خارج از کشور بازدید کرده‌ام، به اهمیت برگزاری این نمایشگاه واقفم و می‌دانم که کرمان یکی از ظرفیت‌های معدنی کشور و دربردارنده معادن برجسته کشور است. این استان بزرگ‌ترین معادن مس و آهن کشور را در خود جای داده است.
او اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ نمایشگاه کرمان برای نخستین بار در این سایت نمایشگاهی برگزار شد. در آن سال این رویداد با ۱۱۲ شرکت داخلی و حدود ۸ مورد از نمایندگان شرکت‌های خارجی برگزار شد. پس از آن و در ۲ سال گذشته، نمایشگاه معدن کرمان، روند رو به رشدی را تجربه کرده و اگر نگوییم نخستین اما پس از نمایشگاه معدن تهران، دومین نمایشگاه مرتبط با معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید.
مدیرعامل هلدینگ توسعه و آبادانی استان کرمان همچنین گفت: آقای بندرچی و شرکت رستاک پادویژن هم به این دلیل امسال برای برگزاری این رویداد انتخاب شدند که پیشینه کار نمایشگاه‌داری را داشتند و گزینه‌ مناسبی به شمار می‌آمدند. ۲ سال گذشته، این رویداد از سوی دکتر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر کرباسیان، رئیس وقت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) بهره‌برداری شد؛ آقای سرقینی در سال ۹۶ و آقای کرباسیان در سال گذشته.
وی سپس خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، طیف گسترده‌ای از صنعتگران، پیمانکاران و قطعه‌سازان فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی کشور در این رویداد حضور پیدا کرده بودند. یکی از سالن‌های این رویداد هر سال به شرکت ملی صنایع مس و زنجیره پیمانکاران آن اختصاص دارد.
آنتیکی‌نژاد افزود: متاسفانه از سال گذشته به دلیل چالش‌های برآمده از تحریم‌ها شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه کرمان، بسیار محتاط عمل می‌کنند. تحریم‌ها همچنین می‌توانند به بروز مشکلات اقتصادی و رکود در شرکت‌های داخلی بینجامند که در نتیجه آن تمایل به حضور در رویدادهای این چنینی کم می‌شود. به هر حال حضور در نمایشگاه هزینه‌های خود را می‌طلبد و ممکن است شرکت‌ها به دلیل کمبود بودجه از حضور در این رویداد صرفه‌نظر کنند. او همچنین از حضور ۱۲۰ شرکت در رویداد امسال خبر داد و تصریح کرد: این نمایشگاه، مکانی برای تبادل نظر، انتقال فناوری و تجربه است. بسیاری از شرکت‌های کشور می‌توانند دستاوردهایی در تولید مجموعه‌ها، قطعات و ماشین‌آلات در این رویداد به نمایش بگذارند و شرکت‌های مصرف‌کننده تولیدات آنها نیز ترجیح می‌دهند در شرایط تحریم از شرکت‌های داخلی خرید کنند. این رویداد در ۴ روز تمام فعالان عرصه معدن و صنایع معدنی کشور اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده را گرد هم می‌آورد. امسال نیز مانند هر سال در حاشیه این نمایشگاه سمینارهای تخصصی برگزار می‌شود.

 

معدنکاران از فرآوری نترسند

رضا ملکی‌ثانی، مدیرعامل شرکت ایده‌آل معدن کوهسار است. او این شرکت را به عنوان یکی از شعبه‌ها و زیرمجموعه‌های شرکت آکسامَگنِت ترکیه در ایران معرفی کرد و توضیح داد: آکسامَگنِت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات فرآوری در خاورمیانه به شمار می‌آید. این شرکت محصولات خود را به ۴۲ کشور جهان صادر می‌کند و ایران حدود نیمی از بازار هدف شرکت ترکیه‌ای را تشکیل می‌دهد. وی افزود: دلیل تمرکز بالا بر ایران، وجود منابع غنی معدنی کشور است. این شرکت ترک، پیشینه همکاری ۱۵ ساله با ایران را دارد و تاکنون در نمایشگاه‌های گوناگون معدنی و صنایع معدنی ایران از جمله رویداد پیش رو شرکت داشته و همچنان دارد. آکسامَگنِت علاوه بر ایران در هلند، آلمان، چین، یونان و اکراین نیز شعبه دارد. ملکی‌ثانی در ادامه به توانمندی‌های آکسامَگنِت اشاره کرد و گفت: ماشین‌های تولیدی آکسامَگنِت، توان فرآوری تمام خاک‌های صنعتی و سنگ‌های صنعتی پایه به جز سنگ‌های تزئینی را دارند. محصولات ما شامل انواع سپراتور مگنتیت (جداکننده‌های مغناطیسی و الکترومغناطیسی) می‌شود که به ماده معدنی خاصی منحصر نیست. در واقع کار ما افزایش عیار آهن یا فلززدایی از سایر سنگ‌های معدنی است. در کنار اینها، تولید خطوط خردایش میکرونیزه و تولید پودرهای صنعتی نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ما را شامل می‌شود. او درباره چالش‌های برآمده از تحریم‌های امریکا علیه ایران و موانع موجود بر سر راه تبادلات شرکت‌های ایرانی با یک شرکت ترکیه‌ای توضیح داد: ما به امریکا هم محصول صادر می‌کنیم اما شعار آکسامَگنِت این است که ایران کشور همسایه است و کشور همسایه و کشورهای منطقه نسبت به بازار دوردستی مانند امریکا در اولویت قرار دارند. آکسامَگنِت به دلیل حضور شرکت ایده‌ال معدن کوهسار، این امکان را فراهم آورده که شرکت‌هایی که نمی‌توانند به صورت ارزی با شرکت ترک مبادله کنند، به صورت ریالی با شرکت ایرانی به عنوان یکی از شعبه‌های آن کار کنند. خدمات حمل‌ونقل و ترخیص ماشین‌آلات بر عهده ایده‌آل‌معدن کوهسار است و ما دستگاه را در محل معدن مشتری به طور نصب‌شده، تحویل می‌دهیم. وی در نهایت از اهمیت توجه به فرآوری و احتراز از خام‌فروشی در کشور گفت و توضیح داد: پیشنهاد می‌شود شرکت‌هایی که در مقیاس‌های گوناگون در زمینه استخراج مواد معدنی فعالیت می‌کنند، اهتمام ویژه‌ای به ساخت کارخانه‌های فرآوری داشته باشند. از فرآوری نیز نباید بترسند. فرآوری هزینه‌بر است اما با برنامه‌ریزی درست، هزینه‌ای که صرف شده در بازه زمانی قابل پیش‌بینی با سود بیشتر برمی‌گردد.

عناوین برگزیده