تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۴۰۶۱۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مصالح ساختمانی تابستان گران می‌شود؟

می متالز - در حالی که رئیس اتحادیه آهن‌فروشان معتقد است تثبیت نرخ ارز نرخ آهن را ارزان کرده اما رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از افزایش ۵درصدی قیمت‌ها خبر می‌دهد.
مصالح ساختمانی تابستان گران می‌شود؟

به گزارش می متالز، براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مصالح ساختمانی در آخرین آمار مربوط به فصل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد در تهران افزایش داشته است. با افزایش نرخ تورم نرخ مصالح ساختمانی به یک باره گران شد.
به طوری که تورم گروه ایزوگام به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید و از ۱۲۴ درصد فراتر رفت. این در حالی است که در بخش نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی گروه خدمات کمترین تورم را تجربه کرد و با تورم ۲۰ درصدی روبه‌رو است.
براساس برآوردهای انجام شده، تورم مصالح ساختمانی همچون سیمان با ۲۴درصد، سنگ با ۲۷ درصد، آجر و بلوک با ۲۸ درصد، سرامیک با ۳۸ درصد، گچ و گچکاری با ۴۴درصد روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر تورم شیرآلات، یراق‌آلات، شیشه، عایق حرارتی، نقاشی، تاسیسات برقی و آهن‌آلات به ترتیب ۵۶، ۶۲، ۶۴، ۷۵، ۷۶، ۷۹، ۸۱ و چوب نیز با گرانی ۱۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است.
حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که مصالح ساختمانی در تابستان سال ۹۸ دوباره گران خواهد شد؟
در همین حال رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا مصالح ساختمانی دوباره گران می‌شود یا خیر؟ گفت: با توجه به رکود عمیقی که در بخش ساخت‌وساز وجود دارد، ممکن است در پایان نیمه نخست امسال بین ۵ تا ۱۰ درصد نرخ مصالح ساختمانی گران شود، چراکه این افزایش نرخ ناشی از افزایش نرخ حمل‌ونقل است.
اسماعیل کاظمی افزود: سال گذشته نرخ هر یک از کالاها در بخش ساخت‌وساز براساس نرخ تورم افزایش یافت؛ این درحالی است که امسال با افزایش ۳۶درصدی نرخ دستمزد نرخ مصالح ساختمانی تنها اندکی افزایش می‌یابد.

 

فعلا آهن گران نمی‌شود

افزایش نرخ مصالح ساختمانی آن هم به میزان اندک در حالی از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مطرح می‌شود که رئیس اتحادیه آهن‌فروشان از کاهش نرخ آهن نسبت به فروردین امسال خبر داد.
حمیدرضا رستگار گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه‌های نخست سال، نرخ هر کیلو آهن حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان گران شد که در این بازه زمانی نرخ هر کیلو آهن به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد؛ این در حالی است که با توجه به رکود ساخت‌وساز و شرایط تثبیتی نرخ ارز نرخ هر کیلو آهن فولادی ۵۰۰ هزار تومان ارزان شده است.
او در پیش‌بینی نسبت به نرخ آهن در ماه‌های پیش‌رو اظهار کرد: چنانچه روال فعلی اقتصاد ادامه‌دار باشد، نرخ آهن نیز گران نخواهد شد و روند تثبیتی دارد. اما چنانچه نرخ ارز با نوسان‌های شدیدی روبه‌رو شود، نرخ این کالای غیرنفتی هم گران خواهد شد.

 

اعلام نرخ جدید سیمان؛ به‌زودی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران گفت: گزارش‌های بررسی نرخ سیمان آماده شده و به‌زودی باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.
چندی پیش عبدالرضا شیخان، عنوان کرد: نظر به اینکه هزینه‌های تولید سیمان ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است، دیگر قیمت‌های فروش کنونی سیمان پاسخگوی نیاز کارخانه‌ها نیست و چنانچه این روند ادامه یابد بسیاری از کارخانه‌های سیمان تعطیل خواهند شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش‌های بررسی نرخ سیمان آماده شده و ما به‌زودی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ‌های جدید را اعلام خواهیم کرد.

عناوین برگزیده