تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۴۰۹۳۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

عدم حل مشکلات امکان توسعه صنعت در و پنجره آلومینیومی را از بین می‌برد

می متالز - صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی در کشور جزو صنایع قدیمی و دارای سابقه به حساب می‌آید ظاهراً با مشکلات عدیده‌ای روبروست. البته تولیدکنندگان دلایل مختلف و متعددی را برای عدم موفقیت خود مطرح می‌کنند که البته از دید کارشناسان نیز منطقی هستند.
عدم حل مشکلات امکان توسعه صنعت در و پنجره آلومینیومی را از بین می‌برد

به‌ گزارش می متالز به‌نقل از می‌ متالز، دلایلی مانند افزایش شدید قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت آلومینیوم، عدم ثبات نرخ ارز و همچنین قیمت آلومینیوم، توزیع نامناسب مواد اولیه و عدم دسترسی عادلانه تولیدکنندگان به شمش آلومینیوم با کیفیت، کاهش تقاضا برای مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، مدیریت نابخردانه اقتصادی کشور و... از عمده این دلایل هستند.

مشکلات تا حدی در عمق جامعه اقتصادی این صنعت ریشه دوانده که امکان توسعه این صنعت را دشوار کرده است. تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند که تولیدکنندگان داخلی مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، قادر به توسعه، نوآوری و صادرات نباشند؛ با توجه به شرایط ایجاد شده، تولیدکنندگان قدرت مانور چندانی نیز ندارند. به هر صورت، نتیجه نهایی تمام این نواقص ایجاد شده، موجب شده که صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی که می‌توانست حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داشته باشد، در حال حاضر توانی برای رقابت نداشته باشد و تنها برای بقا تلاش کند.

افزایش شدید قیمت آلومینیوم سبب شده است تا مشتریان به دنبال محصولات ارزان قیمت باشند که این نوع محصولات هم از شمش حاصل از قراضه تهیه می‌شود که نهایتاً محصول تولید شده از آن کیفیت لازم برخوردار نیست؛ از طرف دیگر میزان تولید شمش اولیه با کیفیت داخلی نیز نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و واردات شمش هم امکان‌پذیر نمی‌باشد. هرچند تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارند، به‌طور کلی دوعامل عدم دسترسی کافی به مواد اولیه با کیفیت و تقاضای محصولات ارزان قیمت سبب شده است تا بخش قابل توجهی از تولیدات در این حوزه از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد.

علاوه بر این، کاهش تقاضا که ناشی از دو عامل کاهش ساخت و ساز و جایگزینی در و پنجره آلومینیومی با نوع UPVC آن است، در کاهش سودآوری و توان مالی تولیدکنندگان مؤثر بوده است. در یک ساختمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می‌کند، درب و پنجره آن ساختمان است که علاوه بر زیبایی که به ساختمان می‌بخشد، می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیرگذار باشد، به همین جهت باید بیشتر به کیفیت آن توجه شود، به خصوص در شرایط موجود که صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از میان انواع درب و پنجره‌های موجود، درب و پنجره‌های UPVC و آلومینیومی بیش از سایر انواع آن، در ساختمان‌ها به کار می‌روند. امروزه تبلیغات گسترده در صدا و سیما موجب شده که درب و پنجره‌های UPVC گوی رقابت را از همتای همیشگی خود بربایند.

هرچند جایگزینی درب و پنجره UPVC به دلیل قیمت ارزان‌تر آن در دنیا امری رایج شده است، اما همچنان استفاده از در و پنجره آلومینیومی جذابیت‌های خاص خود را دارد. علاوه بر استقبال از نمای شیشه‌ای که در آن از پروفیل آلومینیوم استفاده می‌شود در دنیا رو به افزایش است اما در داخل کشور محدودیت‌هایی قانونی برای استفاده از آن وضع شده است که این بازار جذاب را نیز محدود کرده است.

برخی از تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌شود که بیش از نیمی از کارخانه‌های مقاطع و پروفیل آلومینیومی تا پایان سال جاری بیشتر عمر نخواهند کرد. البته ناگفته نماند در میان این همه نکات منفی، هنوز هستند تولیدکنندگانی که با تلاش زیاد خواهان ماندن در رقابت سالم در بازار هستند، گرچه این تولیدکنندگان نیز اذعان دارند با توجه به کیفیت پایین مواد اولیه در ایران کالای تولیدشده داخلی توان رقابت با نمونه مشابه خارجی در بازارهای خارجی را ندارد.

عناوین برگزیده