تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۴۱۲۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضرورت پیگیری برای افزایش قیمت سیمان

می متالز - مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار در خصوص نحوه قیمت گذاری سیمان و افزایش قیمت این محصول گفت: واقعی‌سازی و افزایش قیمت سیمان ارتباط مستقیم به میزان تلاش و اراده‌ی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حمایت و هماهنگی میان شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر عدم مداخله‌ی مستقیم و غیرمستقیم دولت در نرخ‌گذاری سیمان دارد.
ضرورت پیگیری برای افزایش قیمت سیمان

به گزارش می متالز، علیرضا امیر فراهانی، مدیر عامل شرکت سیمان لار سبزوار در خصوص وضعیت صادرات محصولات و سیمانی و نحوه دریافت مبالغ فروش به خبرنگار بورس۲۴ گفت: بازارهای هدف صادراتی شرکت، افغانستان و کشورهای آسیای میانه مخصوصاً ازبکستان هستند که به دلیل الزام صادرکنندگان به ارائه‌ی تعهد ارزی صادرات، محدودیت‌هایی برای فروش به صورت ارزی وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل اخذ تعرفه‌ی وارداتی مخصوصاً توسط کشور افغانستان که حدود ۱۷ دلار می‌باشد عملاً پتانسیل‌های صادرات به افغانستان محدود شده است و محاسبه‌ی هزینه‌ی حمل و نقل ریلی صادراتی بر مبنای ارزهای خارجی نیز باعث افزایش هزینه‌ی صادرات به کشورهای آسیای میانه شده است و همه‌ی این موارد باعث گردیده که صادرات سیمان به صورت ریالی انجام پذیرد.

وی گفت: با تمام این اوصاف در شش ماهه‌ی دوم سال ۱۳۹۷، شرکت تمامی تلاش خود را جهت عقد قرارداد صادراتی با تجار و بازرگانان کشورهای هدف انجام داده که تاکنون نتایج خوبی به دست آمده است و در صورت نهایی شدن قراردادها از طریق سامانه‌ی کدال به اطلاع تمامی ذینفعان و سهامداران سیمان سبزوار خواهد رسید.

امیر فراهانی در خصوص نحوه قیمت گذاری سیمان و افزایش قیمت این محصول گفت: واقعی‌سازی و افزایش قیمت سیمان ارتباط مستقیم به میزان تلاش و اراده‌ی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حمایت و هماهنگی میان شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر عدم مداخله‌ی مستقیم و غیرمستقیم دولت در نرخ‌گذاری سیمان دارد.

وی افزود: با توجه به تغییرات صورت گرفته در اعضای هیأت مدیره‌ی سیمان سبزوار در آبان ماه سال ۱۳۹۷، تیم جدید مدیریت شرکت در مرحله‌ی اول در عمل از رقابت منفی فروش داخلی ممانعت کرد و تلاش داریم تا بتوانیم با ایجاد هماهنگی بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی سیمان در منطقه‌ی خراسان (کارگروه شمال شرق) ضمن تداوم سیاست پرهیز از رقابت منفی، مقدمات افزایش قیمت داخلی سیمان هم فراهم گردد.

 

افزایش نرخ را دنبال می کنیم

مدیر عامل سیمان  سبزوار گفت: با توجه به شاخص کل بهای تولیدکننده در سال ۱۳۹۷ که توسط بانک مرکزی منتشر شده است و در دی ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۹ درصد افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ به حدود ۶۰ درصد رسیده باشد، انتظار داریم تا انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و تمامی مدیران شرکت‌های سیمانی در سال ۱۳۹۸ پیگیری لازم جهت افزایش نرخ سیمان حداقل به همان میزان درصد افزایش شاخص کل بهای تولیدکننده در سال ۱۳۹۷ باشند.

از این مقام مسئول در سیمان سبزوار پرسیدیم که بارندگی های اخیر چه تاثیری بر شرکت و روند تولید آن داشته که گفت: علی‌رغم خساراتی که به دنبال بارندگی‌های شدید ابتدای سال در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های شمالی ایجاد گردید و متاسفانه به تعداد کثیری از هموطنان آسیب‌های مالی و جانی وارد گردید، به سیمان سبزوار از این محل آسیبی وارد نشده و عملیات تولید سیمان به طور طبیعی در حال انجام می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان مصرف سیمان در احداث یک متر مربع بنای ساختمان حدود ۱۵۰ کیلوگرم می‌باشد؛ در ابتدا لازم است که میزان خسارات وارد شده به ساختمان‌ها، ابنیه و زیرساخت‌های جاده‌ای از طریق منابع ذیصلاح اعلام گردد تا براساس آن برآورد تقریبی بابت افزایش تقاضای مصرف سیمان صورت پذیرد.

 

همچنان پیگیر تجدید ارزیابی هستیم

وی در مورد اقدامات لازم در مورد تجدید ارزیابی دارایی شرکت گفت: اقدامات لازم و اولیه جهت تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت در سال ۱۳۹۷ انجام شده است و در صورت تصویب و تایید نهایی “طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات”، مراحل انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به نحو مقتضی و قانونی به اطلاع عموم ذینفعان و صاحبان سهام خواهد رسید.

امیر فراهانی در مورد میزان صادرات شرکت گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود، فروش صادراتی به صورت ریالی انجام می‌پذیرد که از ابتدای سال مالی جاری تاکنون ۳۶ میلیارد ریال معادل ۴۰۷۰۰ تن به کشورهای افغانستان و ازبکستان صادرات انجام شده است و برنامه‌ریزی مدیریت شرکت این است که ضمن حفظ مشتریان فعلی در بازارهای منطقه‌ای و صادراتی، مشتریان جدیدی برای فروش سیمان سبزوار به دست آورد و ظرفیت واقعی به ظرفیت اسمی نزدیک گردد.برای تحقق این هدف توجه ویژه و برنامه‌ریزی برای استفاده‌ی حداکثری از حمل و نقل ریلی در حال انجام است.

وی گفت: نرخ منطقه‌ای سیمان در کشور افغانستان حدود ۵۵ دلار و در کشور ازبکستان حدود ۶۰ دلار می‌باشد. در سایر کشورها به دلیل عدم صادرات توسط شرکت سیمان لار سبزوار اعلام رقم دقیق نرخ صادراتی میسر نیست.

عناوین برگزیده