تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۴۱۵۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع ملی مس ایران:

آمادگی حمایت کامل از ایده‌های خلاقانه و اقتصادی در حوزه معدن را داریم/ به‌زودی استراتژی توسعه شرکت مس را منتشر می‌کنیم

می متالز - هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی روز گذشته با حضور اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان افتتاح شد.
آمادگی حمایت کامل از ایده‌های خلاقانه و اقتصادی در حوزه معدن را داریم/ به‌زودی استراتژی توسعه شرکت مس را منتشر می‌کنیم

به گزارش می متالز، اردشیر سعد محمدی در آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی که با حضور دکتر محمدعلی دهقان سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، مجید فصیحی هرندی سرپرست فرمانداری رفسنجان و رئیس دانشگاه ولیعصر برگزار شد با اشاره به جایگاه حوزه معدن در اقتصاد دنیا گفت: ارزش منابع معدنی دنیا 310 تریلیون دلار است که از این میزان سالانه 7،5 تریلیون دلار برداشت می‌شود و ایران با 27،3 تریلیون دلار رتبه پنجم را به لحاظ ارزش ذخایر معدنی دارد.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که جایگاه فعلی شرکت مس باید فراتر از وضعیت کنونی باشد. برای تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه‌ کسانی هستیم که در این بخش فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که در یکی از کشورهای پیشرفته معدنی تقریباً سال 75/2 میلیارد دلار برداشت ماده معدنی صورت می‌گیرد اظهار داشت: با فرآوری ماده معدنی ارزش آن به 772میلیارد دلار ارتقا می‌یابد و زمانی که ماده معدنی فرآوری شده وارد حوزه صنعت می‌شود ارزش آن به 2940 میلیارد دلار می‌رسد درآمد حاصل می‌شود که این عدد نزدیک به 40 برابر زمانی است که ماده معدنی در دل زمین قرار دارد.


مدیرعامل شرکت مس خطاب به مخاطبان گفت: به‌عنوان کسی که ٣۰ سال در حوزه معدن فعالیت می‌کنم  ای کاش وزارت معادن و فلزات باقی می‌ماند یا اگر قرار به ادغام بود با حوزه نفت و وزارت نفت ادغام می‌شد.
وی افزود: چراکه معدن با نفت در حوزه اکتشاف و استخراج وفرآوری و تکنیک حرف مشترک دارد ولی معدن با کارخانه‌های صنعتی مواد غذایی حرف مشترکی ندارد.
وی تأکید کرد: اگر این اتفاق رخ می‌داد می‌توانستیم امیدوار باشیم که حوزه معدن با کمک تجربه‌های بخش نفت از پیشرفت بیشتری برخوردار شود.
سعدمحمدی با بیان این‌که استان کرمان در حوزه معدن از پتانسیل‌های خوبی در حوزه مس، فولاد و زغال‌سنگ برخوردار است گفت: در این استان تا پایان شهریور سال جاری 1،7 میلیون تن کوره بلند شرکت میدکو افتتاح خواهد شد و ظرفیت 3،6 میلیون تن کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان دارد و 1 میلیون تن در زنجان وجود دارد که برای این میزان تولید نیاز به 5 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ داریم.
مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: با توجه به تغییر نحوه محاسبه قیمت زغال سنگ که 26 درصد قیمت شمش فولاد است و منابع زیاد زغال سنگ در استان کرمان امکان و فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای در این زمینه وجود دارد.
وی سرمایه‌گذاری در حوزه مس را یکی دیگر از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه معادن مس می‌تواند منجر به خلق ارزش‌افزوده زیاد برای کشور و منطقه شود و در حال حاضر 400 هزار تن ظرفیت ذوب در استان کرمان وجود دارد و برای بالفعل کردن این ظرفیت نیاز به 1 میلیون و 700 هزار تن کنسانتره داریم درحالی‌که تولید فعلی ما یک میلیون و صد هزار تن است.
سعد محمدی افزود: بنابراین برای رسیدن به ظرفیت 400 هزار تن ذوب نیاز به 600 هزار تن کنسانتره اضافه داریم. علاوه بر این از ظرفیت کنونی کنسانتره شرکت مقدار 200 تا 300 هزار تن آن سالانه صادر می‌شود که برای حفظ ارزش‌افزوده این محصول و همچنین حفظ جایگاهمان در تجارت جهانی باید به تولید 900 هزار تن کنسانتره دست یابیم.
وی افزود: برای دستیابی به 900 هزار تن کنسانتره نیاز به دو برابر کردن عملیات معدنی و دستیابی به حدود 200 میلیون تن ماده داریم.
سعدمحمدی با عنوان این‌که برداشت دو برابری ماده معدنی نیاز به افزایش ناوگان حمل و نقل و تجهیزات حفاری دارد اظهار داشت: ورود به ناوگان حمل و نقل معدنی یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی و ساخت تجهیزات حمل است.
وی افزود: بدون شک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کنسانتره از حاشیه سود بالایی برخوردار است و این فرصتی که سرمایه‌گذاران می‌توانند با برنامه‌ریزی در این حوزه ورود کنند و به توسعه منطقه و اشتغال‌زایی در کشور و استان کمک کنند.
سعد محمدی با عنوان این‌که مس ایران دارای برند «پنج -نه» است و در صنایع (های‌تک) از آن استفاده می‌شود گفت: مس ایران فرصت خوبی برای ورود به صنایع پایین‌دستی و های تک است و من اعلام می‌کنم که از تمام ایده‌های خلاقانه که زمینه ورود سرمایه‌گذاران به صنایع های‌تک را فراهم می‌کند با تمام قدرت حمایت می‌کنم.
وی در پایان با بیان این‌که از تمام سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای را دعوت می‌کنم و در این زمینه از این بخش حمایت کامل خواهم کرد گفت: با تلاش و همکاری مجموعه مس در آینده نزدیک استراتژی توسعه شرکت مس را در حوزه اکتشاف و تولید اعلام می‌کنم
گفتنی است، این رویداد بین‌المللی با حضور نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آمریکا، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سوئد، روسیه، هلند، هند، جمهوری چک در فضای بالغ بر ده هزار متر مربع برگزار شد. در طول مدت برگزاری این دو نمایشگاه بین‌المللی (26 تا 29 خردادماه) آخرین دست آوردهای حوزه معدن در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده