تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۴۱۷۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با سخنان مثبت رئیس‌جمهوری درباره ظرفیت‌های معدنی ایران در یک نشست جهانی

تحریم، فصل نویی در معدن ایران رقم می‌زند؟

می متالز - اشاره به غنی بودن ذخایر معدنی ایران از سوی رئیس‌جمهوری در یک نشست چند ملیتی بحثی بود که در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح شد؛ رویدادی که امید می‌رود فصل نویی را در بخش معدن کشور به ویژه در روزهای پرچالش تحریم بگشاید.
تحریم، فصل نویی در معدن ایران رقم می‌زند؟

به گزارش می متالز، جمعه‌ای که گذشت نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور سران کشورهای عضو دائم هند، قزاقستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان و اعضای ناظر ازجمله ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی خود در این نشست، جمهوری اسلامی ایران را کشوری با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی معرفی کرد که از نظر ذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد. وی همچنین این ویژگی‌ها را در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیلکرده، مستعد فرصت‌های بیشماری دانست که می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران و تاجران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد و استفاده از آنها زمینه جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم ‌آورد. اشاره مستقیم به ظرفیت‌های بخش معدن ایران در نشستی با حضور سران کشورهای اشاره شده، از سوی ریاست جمهوری ایران اتفاق پرشماری به‌شمار نمی‌آید و وقوع چنین رویدادی را می‌توان برای بخش معدن کشور به فال نیک گرفت. باید دید اعلام آمادگی ایران در زمینه ظرفیت‌های معدنی تا چه حد از سوی دیگر کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد و سیاست‌ها و قوانین داخلی تا چه اندازه این رویکرد بالاترین مقام اجرایی کشور را پشتیبانی می‌کند.

 

عرضه آسان مواد معدنی در روزهای تحریم

 بهرام شکوری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران این موضوع را یادآوری کرد و در این باره گفت: درست است تاکنون تا این اندازه و ابعاد به موضوع معدن پرداخته نشده است، در حالی که بخش معدن می‌تواند در شرایط تحریم جایگزین درآمدهای نفتی باشد؛ نقشی که سایر صنایع هم می‌توانند به سهم خود ایفا کنند. اهمیت این امر در جایی قوت پیدا می‌کند که ما از ذخایر انرژی نیز در کنار ذخایر معدنی برخورداریم. ازجمله این ذخایر گاز است که تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی در آن تاثیر چشمگیری دارد و مزیتی است که سایر کشورهای دارنده ذخایر معدنی از آن برخوردار نیستند. وی افزود: در نتیجه برخورداری از این مزایا، اگر بتوانیم در حوزه معدن و صنایع معدنی به درستی سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم با آسانی بیشتری از چالش‌های برآمده از کاهش درآمدهای نفتی در روزهای تحریم عبور کنیم.
 شکوری همچنین اظهار کرد: از سویی شمار کشورهایی که تمایل دارند در معادن ایران سرمایه‌گذاری کنند، بالاست و این به دلیل جایگاهی است که مواد معدنی در صنایع و سایر بخش‌های یک کشور دارند. او ادامه داد: خوشبختانه به‌تازگی بخش معدن از سوی رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری موردتوجه ویژه قرار گرفته است. از سویی تنوع مواد و محصولات معدنی و تنوع بازار مصرف آن، از آسیب‌پذیری معدن در شرایط تحریم کم می‌کند؛ ضعفی که در زمینه نفت وجود دارد. نفت خریداران مشخصی دارد برای نمونه خریداران نفت ایران ژاپن، کره، هند و کشورهای شناخته‌شده‌ای هستند که این شناخته‌شده بودن آسیب‌پذیری فروش نفت را بالا می‌برد؛ اتفاقی که در زمینه مس، آهن، روی و سایر محصولات معدنی رخ نمی‌دهد و در نتیجه عرضه این محصولات در شرایط تحریم به بازار جهانی بسیار آسان‌تر از کالایی مانند نفت است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: همچنین بازار مواد معدنی بسیار گسترده‌تر از بازار نفت است و عرضه محصول در این بازار در شرایط تحریم و از طریق واسطه‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌شود. هرچند امکان تحریم کشتیرانی وجود دارد و در آن صورت، صادرات مواد معدنی کشور به چالش کشیده می‌شود، اما برای این مانع هم راهکارهایی مانند حمل زمینی به کشور ثالث وجود دارد. هر چند این کار هزینه‌های تمام شده محصول را در بازار رقابتی مواد معدنی بالا می‌برد اما درنهایت بازار مواد معدنی در مقایسه با نفت آسیب‌پذیری کمتری از تحریم‌ها دارد.
شکوری افزود: هر سال برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور شعارهایی اعلام می‌شود مانند امسال که «رونق تولید» نام گرفته است، اما مطرح کردن مشکل تنها یک سوی قضیه است و نشان می‌دهد ما به اهمیت مسئله آگاهیم، در عین حال تنها گفتن اینکه امسال سال رونق تولید است، نمی‌تواند منجر به رونق شود. متاسفانه نوع رفتارهایی که در جامعه از سوی نهادهای حاکمیتی اعم از دولت و مجلس دیده می‌شود نشان نمی‌دهد که ما در مسیر رونق اقتصادی در بخش‌های گوناگون و ازجمله بخش معدن در حرکت هستیم. رفتارها همان رفتارهای گذشته است. قوانین و سیاست‌گذاری‌های نه تنها در مسیر رونق تولید تغییر نکرده بلکه گاه سد راه تولید نیز قرار دارد.

عناوین برگزیده