تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۴۱۸۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (هفتگی)

خرید و فروش‌ معامله‌گران سهام در خردادماه/استراتژی حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار

می متالز - معامله‌گران حقیقی توانستند تمامی هفته‌های خردادماه را با خالص خرید مثبت سپری کرده و در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در این ماه به حدود 640 میلیارد تومان رسید. معاملات هفته گذشته هم تاییدکننده همین روایت است. «بازیگران بورس» به روند دادوستدها در هفته جاری می‌پردازد.
خرید و فروش‌ معامله‌گران سهام در خردادماه/استراتژی حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار

به گزارش می متالز، معاملات روز چهارشنبه هر چند با خالص خرید 82میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد، ولی در این هفته بیش از 8 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد؛ به این ترتیب معامله‌گران حقیقی توانستند تمامی هفته‌های خردادماه را با خالص خرید مثبت سپری کرده و در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در این ماه به حدود 640 میلیارد تومان رسید.

خریدهای روز چهارشنبه نشان می‌دهد به دنبال جو منفی حاکم بر بورس و ریزش بیش از 2200واحدی شاخص، بازیگران عمده به حمایت از بازار اقدام کردند. بر این اساس بیشترین خرید حقوقی‌ها در نمادهای شیمیایی و به خصوص دو نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران و پلی پروپیلن جم بود؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل 10.5میلیارد تومان و 6میلیارد تومان بود.

در این میان «شیران» شاهد عرضه 5میلیون سهم از سوی رفاه اندیش سرمایه انسانی صنعت ومعدن بود. صندوق بازنشستگی کشوری نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی جم به عرضه بیش از 35میلیون سهم اقدام کرد. در مقابل پتروشیمی شازند با خرید حدود 4میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی روبه‌رو شد.

الف) گروه فلزات اساسی: در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش شاهد جابه‌جایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده بود. در حالی 54میلیون سهم مزبور از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عرضه شد که گسترش صنایع معدنی کاوه پارس به خرید سهام یاد شده پرداخت. سرمایه‌گذاری سامان مجد نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد فولاد خوزستان امروز نیز حدود 500هزار سهم را خریداری کرد.

در نماد فولاد خراسان نیز سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز به خرید سهم پرداخت و بیش از یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز سایپا با تداوم خرید سهم از سوی سه حقوقی روبه‌رو شد. بر این اساس سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، سرمایه‌گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکار و گروه سرمایه‌گذاری سایپا در مجموع بیش از 10میلیون سهم «خساپا» را خریداری کردند.

در همین راستا الکتریک خودرو شرق نیز شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا بود.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد نمادهای معدنی نشان می‌دهد دو سهامدار حقوقی به خرید سهام توسعه معادن و فلزات پرداختند. جمع آوری بیش از یک میلیون سهم توسط توسعه معدنی وصنعتی صبانور و 900هزار سهم از سوی صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان از جمله خریدهای صورت گرفته در نماد «ومعادن» بود.

در این میان «ومعادن» به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز به خریدهای خود ادامه داد و 4میلیون و 500هزار سهم را خریداری کرد. این حقوقی در نماد چادرملو نیز خرید یک میلیون و 400هزار سهمی را به ثبت رساند.

عناوین برگزیده