تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۴۱۸۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کلینیک معدن و صنایع معدنی در استان مرکزی راه اندازی می شود/سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی کشور

می متالز - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک از اخذ مجوز راه اندازی کلینیک معدن و صنایع معدنی در استان مرکزی خبر داد.
کلینیک معدن و صنایع معدنی در استان مرکزی راه اندازی می شود/سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی کشور

به گزارش می متالز، دکتر هادی فتاحی با اشاره به اینکه ایده راه‌اندازی این کلینیک از سوی دانشگاه صنعتی، نظام مهندسی معدن، سازمان صمت و خانه معدن استان مرکزی مطرح شد، افزود: این مرکز در حال حاضر دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اساسنامه آن تدوین و امضا شده و به زودی آیین‌نامه اجرایی آن نیز تهیه می‌شود. 

وی با اشاره به جایگاه معدن در کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته معدن سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد به طوری که در استرالیا 6.5 درصد، در آمریکا 6.1 درصد، در کانادا 6.3 درصد و در شیلی 5.16 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش معدن اختصاص دارد، اما در ایران با وجود معادن ارزشمند، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی  0.83 درصد است. 

فتاحی با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ تنوع و میزان ذخیره معدنی ظرفیت کمتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته ندارد، اما سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور بالا نیست و از این پتانسیل خدادادی در توسعه اقتصادی بهره‌ای نبرده است، افزود: البته در برنامه ششم توسعه به مباحث علمی در حوزه معدنکاری توجه شده و قطعا همسویی علم و تجربه در کنار هم در دستور کار کلینیک معدن استان مرکزی قرار می‌گیرد. 

وی مرکز پژوهشی و کلینیک معدن و صنایع معدنی را نهادی دانست که به منظور انجام پژوهش‌های مرتبط با عارضه‌یابی و پاسخگویی به نیازهای روز معادن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند و با اشاره به ضرورت وجود این کلینیک در استان افزود: وجود پتانسیل‌های معدنی با ارزش در استان، وجود امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی استان، حضور جمع کثیری از فارغ‌التحصیلان با پشتوانه اساتید دانشگاه و متخصصین و پیشکسوتان معدنی در استان، ضرورت وجود مرکز تخصصی و کارآمد در جهت شناسایی و حل مسائل و مشکلات معادن و صنایع معدنی وابسته را با هدف شناسایی و رفع مشکلات معادن، واحدها و صنایع معدنی نشان می‌دهد. 

فتاحی تصریح کرد: این کلینیک ماموریت‌هاییهمچون تنظیم بانک اطلاعاتی و مستندسازی سوابق معدنکاری استان مرکزی و صنایع معدنی وابسته، فارغ‌التحصیلان و پیشکسوتان، استانداردسازی نحوه دریافت و انجام پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، تعریف سبد پروژه، طرح پروژه و ساختارهای مناسب و تعریف الزامات هر یک از ساختارها و چگونگی عملکرد آنها و ... را دنبال خواهد کرد. 

وی حیطه کاری کلینیک معدن و صنایع معدنی استان مرکزی را در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف، استخراج و معدنکاری، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ و ژئومکانیک، بازسازی معادن و محیط زیست و بررسی‌های فنی و اقتصادی بیان کرد و افزود: این کلینیک در محل دانشگاه صنعتی مستقر است و  هزینه‌های کلینیک از محل انجام پروژه‌ها تامین خواهد شد. 

عناوین برگزیده