تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۴۲۰۹۷
سرویس خبر : انرژی
با حضور وزیر نیرو آغاز شد

اجرای عملیات انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه

می متالز - آیین بهره‌برداری از طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با هدف کاهش بارگذاری مصارف آبی صنعت فولاد بر زاینده‌رود با حضور وزیر نیرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
اجرای عملیات انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه

به گزارش می متالز، وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه، رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست را از فواید استفاده از فاضلاب تصفیه شده در صنعت دانست و گفت: با این وجود با توجه به شرایطی که داریم این کار ما را در مسیری قرار می‌دهد که معضل تامین آب را به شکل پایدار در کشور حل می‌کند.
رضا اردکانیان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه مهم و تاثیرگذار اظهار کرد: ما کشور خشک و نیمه‌خشکی داریم اما اگر از آب به نحو درست استفاده کنیم، به عنوان یک منبع حیاتی می‌توانیم حتی در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی، حیات پایدار و مستمری داشته باشیم.
وزیر نیرو با اعلام اینکه درحال‌حاضر میزان مصرف آب شرب و بهداشتی جمعیت کشور حدود ۶.۵ میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی ۴.۳ میلیارد مترمکعب است، گفت: پساب تولیدی به شکل خام برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مفید نیست و دانش امروز و فناوری‌های موجود، توصیه به تصفیه و رهاسازی پساب تصفیه شده برای تغذیه سفره‌ها یا مصارف مجاز می‌کند.
وی یکی از مطمئن‌ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم‌آب را به شکل اولیه، فاضلاب و پس از آن فاضلاب تصفیه شده، عنوان کرد و افزود: تا زمانی که جمعیت هست مصرف شرب و بهداشت هم هست و پساب تولید می‌شود و شاهد حجم زیادی پساب خواهیم بود، از این رو صنایع می‌توانند برای تامین معیشت مردم، تولید و گردش اقتصادی و توسعه کشور از پساب به عنوان مهم‌ترین منبع استفاده کنند.
اردکانیان ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع، مجتمع فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است، به طوری که با آرامش خاطر می‌توانیم به سرمایه‌گذاری‌های لازم در جاهایی که شرایط زیست‌محیطی اجازه می‌دهد و نیزتوسعه صنایع و صنایع تبدیلی روی بیاوریم.
وی با تاکید بر اینکه تلاش‌ها موجب قدردانی است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است، مشکلات را حل کنیم، به نحوی که این صنعت بزرگ، دغدغه‌ای از نظر تامین آب مورد نیاز نداشته باشد.
اردکانیان با بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه‌شده فقط برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست از فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است. با این وجود با توجه به شرایطی که داریم فایده دیگری با فاصله خیلی زیاد وجود دارد که اگر به آن توجه کنیم در آغاز مسیری قرار می‌گیریم که معضل تامین آب کشور را به شکل پایدار حل می‌کند.
وزیر نیرو از توجه به نرخ واقعی آب به عنوان مهم‌ترین فایده استفاده از پساب فاضلاب یاد کرد و افزود: توجه به نرخ واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف‌کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست، نرخ واقعی آب را بپردازد بلکه به این معناست که در مسیری قرار گیریم که محصولات کشاورزی هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب کمتر از همین مقدار بتوانیم محصول خوبی به‌دست آوریم.
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز یک متر مکعب آب را به بخش صنعت به نرخ حدود ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که نرخ تمام‌شده پساب تصفیه شده هر مترمکعب ۱۴ هزار تومان است. نمی‌گویم باید آب ۱۴ هزار تومانی به صنعت تعلق گیرد بلکه این نرخ بابت حفظ بهداشت و محیط‌زیست پرداخت می‌شود اما باید دید در جایی که صنعت را با آب ۸۰۰ تومانی می‌چرخانیم آیا بهره‌وری لازم را دارد؟
وی ادامه داد: وقتی بدانیم نرخ واقعی آب چقدر است، چاره‌ای می‌اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود یعنی به جای اینکه ۱۰ هزار مترمکعب آب را برای هر هکتار برنج‌کاری مصرف کنیم، در برخی مناطق تا ۵۰ هزار مترمکعب برای کشت برنج استفاده می‌کنیم که این موضوع آسیب‌پذیری را زیاد و تاب‌آوری ما را کم می‌کند.
وزیر نیرو با تصریح اینکه خوشبختانه مجموعه فعالیت‌ها در راستایی است که در مسیر درستی رو به جلو پیش برویم، گفت: ساز کار کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی به این صورت است که به این مسائل توجه کرده و همکاری‌ بین بخشی مورد توجه قرار گیرد.
اردکانیان با تاکید بر اینکه لازم است هر کدام در سنگرهای انفرادی قرار نگیریم و بدانیم مسئله موجود، جمعی و مشترک است، افزود: باید بدانیم کار صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست به هم گره خورده و با حضور مدیران هوشمند و حمایت سازمان‌های اجرایی، بیش از پیش در استفاده درست از آب تلاش کنیم.
وزیر نیرو در پایان بار دیگر از زحمت‌ها و پیگیری‌های همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد و گفت: استان اصفهان در سال‌های اخیر با شرایط سختی از نظر موضوع آب روبه‌رو بوده و فشار بیشتری بر دوش مدیران و نمایندگان این استان قرار داشته، در حالی که صبوری مردم باعث شده است خداوند درهای رحمت خود را به روی ما بگشاید و با شکرگزاری این نعمت الهی، سال‌های بهتری پیش رو خواهیم داشت.

 

درخواست موافقت با طرح انتقال آب از چم آسمان

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به اینکه فولادمبارکه بدون آب نمی‌تواند به کار ادامه دهد، گفت: درخواست دارم با طرح انتقال آب از چم آسمان به فولادمبارکه موافقت شود.
حمیدرضا عظیمیان در آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مبارکه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری دولت در مجتمع فولاد در خلال جنگ، میلیاردها دلار بوده و ما سهم زیادی در تولید کشور داریم.
وی ادامه داد: فولادمبارکه چندین میلیون خانوار را در تمام نقاط کشور زیر پوشش دارد و ما به هیچ تاجری ورق نمی‌فروشیم، در ۳ دهه فعالیت نیز از مسئولیت خود خارج نشده‌ایم.
مدیرعامل فولادمبارکه افزود: فولادمبارکه اکنون ۲۵ هزار پرسنل دارد که از سنگ‌آهن تا ورق رنگی را تولید می‌کنند. وی تصریح کرد: فولادمبارکه از لحاظ جایگاه بر پله دوم بورس قرار دارد که در سال هزار و ۵۰۰میلیارد تومان مالیات می‌پردازد و در شفافیت کامل به سر می‌برد. عظیمیان با اشاره به اینکه در این ۳ دهه با مشکل کم‌آبی روبه‌رو بوده‌ایم اما فولاد مبارکه نگاه بخشی نداشته و همواره در کنار وزارت نیرو بوده است، تاکید کرد: در سال ۱۳۸۰ نزدیک به ۳ میلیون تن فولاد با ۱۷ میلیون مترمکعب آب داشته‌ایم که اکنون به ۶.۹ میلیون تن با همان میزان آب رسیده است. وی ادامه داد: با هماهنگی شرکت آبفا، پساب ۹ شهر به فولاد مبارکه منتقل می‌شود.
این مدیر صنعتی تاکید کرد: فرآیندهای مصرف آب را در کف استانداردها آوردیم و بیشتر از فضای سبز به درختان توجه کردیم.
وی در ادامه با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از سد تنظیمی کوهرنگ ۳ نیز اظهار کرد: با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیارد تومانی فولاد در این طرح موافقت شد و تا امروز ۶۴ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.
عظیمیان افزود: فولاد مبارکه همچنین ۱۲۰ میلیارد تومان بابت خسارت کم‌آبی پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، چندی پیش تاکید کرد دولت تا زمانی که تولید فولاد متوقف نشود از آن حمایت می‌کند، گفت: در شرایط تحریم کشور، فولادمبارکه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت واردات الکترود گرافیتی مورد نیاز فولاد هزینه کرده است.
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: مشکل ما مشکل وزارت نیرو و مشکل وزارت نیرو مشکل ما است و به همین دلیل نیاز به همیاری و همکاری دولت داریم.
عظیمیان همچنین با تاکید بر اینکه صورت وضعیت کوهرنگ در ۲۴ ساعت پرداخت می‌شود، تصریح کرد: کوهرنگ ۳ مشکلی برای تامین اعتبار ندارد.

 

به ثمر رسیدن یک طرح ۶ ساله

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: مشکل فاضلاب شهرهای حاشیه زاینده‌رود همواره بهداشتی و زیست‌محیطی بوده، از سوی دیگر وجود نداشتن منابع دولتی برای اجرای این پروژه‌ها را داشتیم. براین اساس پس از پیگیری‌ها و توجه به راهبرد سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو، از سال ۹۲ موضوع بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها را در فولاد مبارکه شروع کردیم. امینی با بیان اینکه براساس تفاهمنامه‌ امضا شده با شرکت فولاد مبارکه، عملیات اجرایی پروژه تصفیه و بازچرخانی فاضلاب ۹ شهر را در قالب قرارداد بیع متقابل شروع کردیم، اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال بود، در حال اجرای این پروژه‌ها بودیم اما با این قرارداد در مدت کوتاهی توانستیم پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم. وی به حجم تولید پساب در اصفهان، اشاره و اعلام کرد: درحال‌حاضر ۱۷۲ میلیون متر مکعب پساب در اصفهان تولید می‌شود که معادل ۵ هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه است و از این میزان پساب تولیدی ۲۷۷ میلیون متر مکعب به شرکت فولاد مبارکه انتقال می‌یابد.
امینی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه در قالب قرار داد بیع متقابل با آبفا اصفهان موفق به تخصیص پساب این منطقه به این واحد صنعتی شد، گفت: در سال ۹۲ سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفا اصفهان و فولاد مبارکه انجام شد که به موجب آن مقرر شد حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان‌های مبارکه و لنجان اجرا شود. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه گفت: سرعت اجرای شبکه فاضلاب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه مبارکه ۱۸ برابر میانگین ۱۹ سال گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های ۷۳ تا ۹۲ فقط ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه اجرا شد، در حالی‌که از سال ۹۳ تا ۹۷ بیش از ۳۳۴ کیلومتر شبکه فاضلاب در این منطقه اجرا شد.
وی افزود: این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی، یکی از پروژه‌های بسیار مهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سطح استان بوده که به‌دنبال قرارداد اولیه آن، اجرای حدود ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه و ۲۷۰ کیلومتر در شهرستان لنجان به انضمام ساخت یک تصفیه‌خانه در شهر سده و ورنامخواست در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال در دستور کار قرار گرفت.
وی به اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه، زیباشهر و طالخونچه، پرداخت و تصریح کرد: در قرارداد اولیه بیع متقابل میان شرکت آبفا و فولاد مبارکه که در سال ۹۲ بسته شد، اجرای شبکه فاضلاب شهرهای زیباشهر، دیزیچه و طالخونچه دیده نشده بود که با رایزنی‌های انجام شده در سال ۹۶ با حضور وزیر وقت نیرو، عملیات اجرای شبکه فاضلاب این شهرها نیز آغاز شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد: به موجب قرارداد بیع متقابل میان فولاد مبارکه و آبفا اصفهان، اجرای ۱۶۷ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه و زیباشهر با سرمایه‌گذاری ۵۵۹ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

 

استفاده از ظرفیت‌های موجود

در این آیین، عباس رضایی، استاندار اصفهان بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌ها راه‌حل مشکلات امروز است.
وی تصریح کرد: برای توسعه پایدار، راه و چاره‌ای جز چنین پروژه‌هایی نیست و آن مدیرانی که چشم به دولت در این جنگ اقتصادی دارند، موفق نخواهند بود. استاندار اصفهان اذعان کرد: مدیران سازمان‌ها باید با استفاده از تبصره ۱۹ از ظرفیت قانونی به سود خود بهره ببرند. وی ادامه داد: تعمیم و تسری استفاده از ظرفیت‌های قانونی از سوی مدیران برای ارتقای خدمات و فعالیت‌ها در شرایط فعلی راهگشاست.
رضایی در تذکر به مدیرعامل شرکت فولادمبارکه ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در زمینه کاهش بارگذاری مصرف آب از زاینده‌رود در این شرکت بزرگ تولیدی گفت: البته انتظار ما از فولاد مبارکه که ۳درصد برق کشور را هم مصرف می‌کند زیاد است و این مجتمع بزرگ باید در زمینه پنل‌های خورشیدی فعالیت‌هایی انجام دهد.

عناوین برگزیده