تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۴۲۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیمه‌های تجاری مناطق سیل زده با مشکل روبه رو شد

می متالز - مدیر روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بابیان اینکه کیفی‌سازی شهرک‌های صنعتی در دستور کار است، گفت: صنعتگران مناطق سیل‌زده از عملکرد بانک‌ها و بیمه‌ها گلایه دارند.
بیمه‌های تجاری مناطق سیل زده با مشکل روبه رو شد

به گزارش می متالز، سیل در ۲۵ استان کشور هنوز صنعتگران و تولیدکنندگان در مناطق سیل زده با بانک‌ها و شرکت‌ها بیمه درگیرند.

امید ساعی، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گلستان از گلایه صنعتگران و تولیدکنندگان نسبت به عملکرد بانک‌ها و بیمه‌ها در مناطق سیل‌زده خبر داد و کیفی‌سازی و رفع نواقص و کاستی‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را مهم‌ترین برنامه سازمانی در سالجاری دانست.

 

با هدف بازدید از شهرک‌ها و نواحی خسارت دیده از سیل به گلستان سفر کرده‌اید. وضعیت این مناطق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از سه واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی آق قلا بازدید داشتیم. با گذشت سه ماه از وقوع سیل در گلستان هنوز واحدهای تولیدی و صنعتی خسارت دیده در سیل با بانک‌ها و بیمه‌ها درگیر هستند.

بانک‌ها تاکنون در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی خسارت دیده خوب عمل نکرده‌اند؛ مکاتبات انجام شده اما روند پرداخت تسهیلات بسیار کند است.

نیاز است از سرپرستی بانک‌ها و بانک مرکزی این موضوعات پیگیری شود؛ اگر شعار امسال رونق تولید است و هدف تمام دستگاه‌های اجرایی کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش تولید و اشتغال است اگر همه دستگاه‌ها کنار هم نباشند و جزایر جداگانه‌ای را شاهد باشیم مشکلات حل نمی‌شود و راه به جایی نمی‌بریم.

 

سیل چه میزان خسارت وارد کرده است؟

سیل امسال دو هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال خسارت به ۲۴۷ واحد تولیدی در استان‌های گلستان، ایلام، مازندران، خراسان شمالی، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد وارد کرد و سازمان پیگیر حمایت دستگاه‌های ذیربط به ویژه بانک‌ها در حمایت دوباره از واحدهای تولیدی است.

 

از گلایه تولیدکنندگان نسبت به عملکرد بیمه‌ها خبر دادید. به‌طور مشخصاً مشکل کجاست؟

بیمه بیکاری بعضی از واحدهای تولیدی و صنعتی برقرار شده اما هنوز مشکلات بسیار و حل نشده‌ای با بیمه‌های تجاری وجود دارد؛ یکی از این مشکلات برآورد پایین خسارت‌ها به مواد اولیه و تجهیزات است. یکی دیگر از مشکلات این است که شرکت‌های بیمه‌گذار به واحدهای تولیدی اعلام می‌کنند هرماه باید الحاقیه دریافت می‌کردند؛ در پوشش بعضی از بیمه‌ها طوفان لحاظ نشده بود و واحدهای تولیدی نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یک دستگاه خدمات رسان است که با ۱۷ تا ۱۸ دستگاه اجرایی دیگر برای ارائه خدمت و حمایت از تولیدکنندگان در ارتباط است؛ در واقع شرکت شهرک‌های یک بخش کار است و اگر بقیه دستگاه‌های خدمات رسان کمک نکنند موفقیت که خروجی آن اقتصاد ملی و رقابت پذیری اشتغال و تولید است اتفاق نمی‌افتد.

 

تأمین و احداث زیرساخت‌ها در نواحی و شهرک‌های صنعتی از وظایف ذاتی سازمان شماست.

بله. در واقع ما در دو بُعد سخت افزاری و نرم‌افزاری وظیف داریم. تأمین و احداث زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای که شهرک‌ها و نواحی صنعتی آماده استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی شوند و به تولید بپردازند و بعد استقرار صنایع کوچک، برنامه‌های حمایتی را با روش‌ها و برنامه‌ها در پیش می‌گیریم تا این واحدها موفق ظاهر شوند.

صنعت ما به رغم قدمت بسیار بخش عمده آن سنتی اداره می‌شود و تلاش داریم ضمن توانمندسازی واحدهای صنعتی و صنایع کوچک با برگزاری دوره‌های آموزشی، تورهای صنعتی، ارائه تسهیلات و … این واحدها را با علم و دانش به‌روز و روابط بین الملل پیوند دهیم.

 

در سال‌های اخیر افزایش کمی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از سیاست‌های سازمان نبوده. این سیاست همچنان دنبال می‌شود؟

بله. در پنج یا ۶ سال اخیر تعداد کمی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزایش نداشته و بیشتر روی کیفی‌سازی شهرک‌ها و برطرف کردن مشکلات زیرساختی و نواقص کار کرده‌ایم. برای افزایش کمی با چالش کمبود زمین و محدودیت‌های منابع طبیعی و محیط زیست به ویژه در استان‌های شمالی مواجه هستیم.

 

برنامه‌های اولویت‌دار سازمان در سالجاری چیست؟

امسال برای حفظ اشتغال موجود و استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۸ واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه داریم.

حمایت از کلینیک‌های صنعتی در مراکز فناور کسب و کار، ایجاد واحدهای کارگاهی برای استقرار واحدهای کوچک با اشتغال زیربنایی کم، انتقال صنوف مزاحم و آلاینده با همکاری شهرداری‌ها و اتاق اصناف به شهرک‌ها و نواحی صنعتی از برنامه‌های ما است.

هم‌اکنون ظرفیت هزار و ۳۳۴ واحد تولیدی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی خالی است و تلاش داریم با پرداخت تسهیلات این واحدها را فعال کنیم.

همچنین اجرای پروژه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک از طریق ایجاد کارگاه‌های روستایی و سایت‌های پشتیبان، اجرای ۴۰ پروژه توسعه خوشه صنعتی و توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر اولویت‌های برنامه‌ای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور است.

عناوین برگزیده