تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۴۲۲۵۵
سرویس خبر : انرژی
گشایش ۵ موزه در صنعت نفت تا پایان امسال

نخستین موزه نفتی پایتخت افتتاح شد

می متالز - موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران به عنوان نخستین موزه نفتی پایتخت و سومین موزه صنعت نفت کشور به بهره برداری رسید.
نخستین موزه نفتی پایتخت افتتاح شد

به گزارش می متالز، موزه پمپ بنزین دروازه دولت به عنوان نخستین موزه نفتی پایتخت و سومین موزه صنعت نفت کشور بعدازظهر امروز، شنبه (یکم تیرماه) با حضور اکبر نعمت الهی، مدیر موزه‌ها و اسناد صنعت نفت و پیروز حناچی، شهردار تهران و جمعی از مدیران وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بهره برداری رسید.

مدیر موزه‌ها و اسناد صنعت نفت در این مراسم از افتتاح دو موزه نفتی دیگر تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی دو موزه نفتی کرمان و سبزوار، تعداد موزه‌های نفتی کشور به پنج مورد می رسد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی موزه پمپ بنزین دروازه دولت از سال ۹۶ گفت: موزه پمپ بنزین دروازه دولت ششمین پمپ بنزین قدیمی شهر تهران است که خودروهای قدیمی شامل اتومبیل شهید محمدجواد تندگویان، وزیر سابق نفت کشورمان، تاکسی های دوره پهلوی و انواع پمپ ها و تجهیزات پمپی و انواع سوخت ها را در خود جای داده است.

نعمت‌الهی افزون بر قدردانی از همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای راه‌اندازی این مجموعه گفت: تلاش کرده ایم تا مخاطبان این موزه با مجموعه فعالیت‌های یک پمپ بنزین آشنا شوند.

وی همچنین با اشاره این که تاکنون ۱۲۴ ابنیه صنعت نفت ثبت میراث فرهنگی شده است که مایه افتخار است، افزود: علاوه بر آن ۱۱۰ ابنیه دیگر در آستانه ثبت در شورای معاونت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

مدیر موزه ها و اسناد صنعت نفت تاکید کرد: برای جمع آوری اسناد تاریخی در صنعت نفت تیمی در نظر گرفته شده است و تاکنون ۲۰ میلیون برگه سند از مکان های فراموش شده صنعت نفت جمع آوری شده است.

نعمت الهی همچنین در این مراسم از شناسایی و مرمت ۱۰ هزار شی شامل پمپ های قدیمی و ... در مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت خبر داد و گفت: ایجاد ۲۸ موزه نفتی در فهرست برنامه‌های این مدیریت قرار دارد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: مایه مباهات است که امروز صنعت نفت به عنوان یکی از دستگاه های پیشرو نقش مهمی در حفظ اسناد خود ایفا کرده است.

وی آثار تاریخی را ارزش های یک شهر و نشانه سیر تحول و تغییرات یک شهر در طول تاریخ عنوان کرد وی افزود: از ده پمپ بنزین نسل اول شهر تهران فقط دوتا باقیمانده است که یکی همین پمپ بنزین دروازه دولت بوده و دیگری پمپ بنزین خیابان پانزده خرداد است که همچنان در حال فعالیت است.

حناچی از مجموعه وزارت نفت به ویژه شخص وزیر نفت و همکاران ایشان به ویژه آقای نعمت الهی به عنوان مدیر مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت به جهت توجه به شناسنامه این صنعت قدردانی کرد و افزود: ایجاد این مراکز، خود موجب ایجاد جاذبه مضاعف در شهرهایی نظیر آبادان و مسجدسلیمان شده است.

شهردار تهران همچنین از تلاش های موثر مجموعه وزارت نفت به دلیل بهبود کیفیت سوخت تولیدی و کاهش آلایندگی سوخت خودروها تشکر و قدردانی کرد و تاکید کرد: شهرداری تهران به همراهی خود در این مسبر برای حفظ تاریخچه صنعت نفت ادامه خواهد داد.

در پایان این مراسم تمبر یادبود افتتاح موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران به تیراژ ۲۰۰ هزار قطعه رونمایی شد.

جایگاه عرضه سوخت دروازه دولت شمیران ششمین جایگاه سوخت قدیمی در شهر تهران است که از سال ۹۶ عملیت اجرایی آن آغاز شده و به عنوان سومین موزه صنعت نفت کشور به بهره‌برداری رسید.

اتومبیل شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت پیشین کشور، تاکسی‌های دوره پهلوی، انواع پمپ‌ها و اجزای آنها، انواع سوخت‌ها و ... از جمله موارد به نمایش گذاشته شده در این موزه است.

جایگاه عرضه سوخت دروازه دولت اگرچه بارها از نظر ظاهری دچار دگرگونی‌های اساسی شده است، اما نسل‌های مختلفی از تلمبه‌های بنزین، خودروها و ... را به خود دیده و تنها جایگاه به جای مانده از دوران ملی شدن صنعت نفت به شمار می‌رود که نمای ظاهری آن بدون هیچ‌گونه تغییری باقی مانده است.

عناوین برگزیده