تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۴۲۳۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نگاهی به بازار شمش سرب در بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا

می متالز - در ۳ماه گذشته قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای روندی در مجموع روند کاهشی داشت که خوشبختانه این روند در ماه ژوئن ادامه پیدا نکرد و بازار این فلز متاثر از کاهش شاخص دلار آمریکا، کاهش تولید شرکت Nyrstar و وضع تعرفه توسط دولت چین بر روی واردات کنسانتره سرب آمریکا روند رو به رشدی را آغاز کرد.
نگاهی به بازار شمش سرب در بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا

به گزارش می متالز، شمش سرب وارد فاز افزایشی قیمت شد که این روند در کوتاه‌مدت نیز ادامه خواهد داشت. قیمت نقدی شمش سرب در بورس فلزات لندن، قیمت آتی یک‌ماهه در بورس شانگهای و جمع موجودی قابل فروش در این ۲ بازار از یازدهم ماه مارس نشان می دهد که قیمت شمش سرب از هفته دوم معاملات در ماه مارس در بورس فلزات لندن در مجموع روند کاهشی را طی کرده است؛ به‌گونه‌ای که از ۲ هزار و ۸۱ دلار به ازای هر تن، در روز ۱۱ مارس با ۲.۸ درصد کاهش به ۲ هزار و ۲۲ دلار به‌ازای هر تن در روز ۲۹ ماه مارس رسید. همچنین در این زمان میزان موجودی این فلز در بازار بورس فلزات لندن رشد حدود ۳ درصدی پیدا کرد.

قیمت شمش سرب در ماه آوریل در بورس فلزات لندن مجدد به روند نزولی خود ادامه داد؛ اما در ابتدای این ماه قیمت این فلز در بورس شانگهای روند افزایشی داشت که علت این امر کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت فروش در چین از ۱۶ درصد به ۱۳ درصد بود. دولت چین به‌منظور ایجاد رونق در تولید میزان مالیات بر ارزش افزوده این کشور را از ابتدای ماه آوریل از ۱۶ درصد به ۱۳ درصد کاهش داد. با این حال، پس از هفته اول ماه آوریل قیمت شمش سرب در بازار بورس شانگهای نیز متاثر از روند جهانی قیمت وارد فاز کاهشی شد. در مجموع در ماه آوریل قیمت شمش روی در بورس شانگهای کاهش حدود ۲ درصدی و موجودی قابل فروش این فلز در بورس شانگهای کاهش ۴۱.۶ درصدی داشت. همچنین در این ماه قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن کاهش ۴ درصدی و میزان موجودی این فلز نیز کاهش ۵.۷ درصدی پیدا کرد.

در ماه مِی در مجموع قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن روند کاهشی داشت. در چهاردهم ماه مِی، دولت چین در سیاستی تلافی‌جویانه نسبت به تصمیمات دولت آمریکا و وضع تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای چینی اعلام کرد که بر روی ۵۰۰۰ تعرفه کالای وارداتی از آمریکا تعرفه تنبیهی از ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع خواهد کرد. این تعرفه شامل کالاهایی همچون کنسانتره و شمش روی، کنسانتره و آند و کاتد مس و کنسانتره سرب نیز می‌شود. تعرفه در نظر گرفته شده برای کنسانتره سرب ۱۰ درصد اعلام شد. از آنجایی‌که چین بخشی از کنسانتره سرب خود را از شرکت‌هایی همچون Freeport و Tech. Resources  تامین می‌کند، اخذ این سیاست بر عملکرد این شرکت‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ اما این اقدام خبر خوبی برای تولیدکنندگان معدنی این محصول در جنوب غربی آسیا از جمله ایران و هند خواهد بود.

از ابتدای ماه ژوئن بازارها شاهد رشد مجدد قیمت شمش سرب بودند، به‌گونه‌ای که از ابتدای ماه ژوئن تا هفدهم این ماه قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن رشد ۴.۳ درصدی داشت. سقوط شاخص دلار آمریکا از جمله مهم‌ترین عوامل رشد قیمت کامودیتی‌ها ازجمله سرب بود. در کنار این امر، شرکت Nyrstar که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شمش سرب دنیا است، اعلام کرد که به علت انفجار در یکی از کوره‌های ذوب خود، با کاهش تولید مواجه شده است و زمان بازگشت به سطوح تولید پیشین نیز نامشخص است. 

گفتنی است در ماه ژوئن بورس فلزات لندن با کاهش موجودی روبه‌رو شد و از ۹۶ هزار و ۴۰۰ تن در روز ابتدایی این ماه به ۶۷ هزار و ۱۲۵ تن در روز ۱۷ ژوئن رسید. همچنین موجودی قابل فروش این فلز در بورس شانگهای نیز از ۱۹ هزار و ۷۱۴ تن به ۱۸ هزار و ۳۷ تن در روز ۱۷ ژوئن رسید. لازم به اشاره است که سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی دولت چین مانع از رشد تولید واحدهای ذوب این کشور است.

با این حال، همچنان تقاضای کنسانتره سرب چین بالا است و همین نیز عاملی برای رشد قیمت خواهد بود. اعمال تعرفه بر روی واردات کنسانتره سرب از آمریکا نیز به رشد قیمت در چین و متعاقبا در سایر بازارها، کمک خواهد کرد. بنابراین برای کوتاه‌مدت انتظار رشد قیمت شمش سرب وجود دارد؛ اما حرکت دولت چین به سمت ایجاد رونق در بازار خودروهای الکتریکی می‌تواند عامل کاهش مصرف سرب در میان و بلندمدت شود. گفتنی است که در خودروهای الکتریکی، بر خلاف خودروهای معمولی عمدتا از باتری‌های لیتیوم- یون به‌جای باتری‌های سربی استفاده می‌شود که علاوه بر ظرفیت‌های بالاتر، زمان شارژ و دِشارژ کوتاه‌تری دارد.

عناوین برگزیده