تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۴۲۳۱۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شیراز خبر داد

رکود ساخت‌وساز بازار مصالح ساختمانی را کساد کرد

می متالز - چندسالی است که بخش ساخت‌وساز و مسکن کشور در رکود به‌سر می‌برد، همین سبب شده در بعضی استان‌ها برخی فعالان صنایع ساختمانی شغل خود را تغییر دهند.
رکود ساخت‌وساز بازار مصالح ساختمانی را کساد کرد

به گزارش می متالز، البته از سویی در کشور شاهد افزایش نرخ مصالح ساختمانی نیز هستیم که سبب شده رکود بیشتری بر این حوزه حاکم باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شیراز با بیان اینکه بسیاری از فعالان مصالح ساختمانی این استان بیکار شده‌اند، افزود: نیمی از فعالان رسته عایق رطوبتی به مشاغل کاذب روی آورده‌اند و برای امرارمعاش و گذران امور خانواده مشاغلی مانند بارفروشی و دستفروشی میوه را انجام می‌دهند.
پرویز حسین‌پور با بیان اینکه بازار مصالح ساختمانی شیراز نسبت به سال گذشته رونقی نداشته است، افزود: افزایش نرخ مصالح ساختمانی در شیراز سبب شده کار برای فعالان این صنف دشوار شود، به‌طوری‌که نرخ محصولاتی مانند گچ کازرون به شکل هیجانی افزایش یافته و گرانی این محصول نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که ساختمان‌سازی در شیراز رونق داشت وضع صنف مصالح ساختمانی خوب و مناسب بود، اما از چند سال گذشته تاکنون ۶۰ درصد از ۹۰۰ عضو فعال اتحادیه مصالح ساختمانی به دلایل گوناگون از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و پروانه خود را باطل کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه نرخ سیمان در امسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است، ادامه داد: صحبت‌هایی مبنی بر گرانی و افزایش ۳۰درصدی نرخ این محصول در محافل گوناگون عنوان شنیده می‌شود، این درحالی است که نرخ سیمان از تنی ۱۸۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه رکود در ساخت‌وساز باعث شده بازار مصالح ساختمانی شیراز با کسادی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود، بیان کرد: این مهم در سال ۹۷ سبب تعطیلی ۲۵درصد از واحدهای فروش مصالح ساختمانی در شیراز شده و این درحالی است که از سال ۹۵ تاکنون به دلایل گوناگون مانند رکود در صنعت ساختمان، حدود ۵۰ درصد از فعالان این صنف مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شیراز با اشاره به اینکه مصالح ساختمانی یکی از عوامل گرانی مسکن به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: مسائل زیادی دست‌به‌دست هم داده تا نرخ ساختمان در شهر شیراز افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه نرخ گچ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: برای رفع این بحران مکاتبات زیادی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشته‌ایم اما متاسفانه تاکنون پاسخی از سوی این سازمان به ما اعلام نشده است.
حسین‌پور با بیان اینکه نرخ ماسه هم با افزایش ۱۰۰ درصدی در امسال روبه‌رو شده، ادامه داد: نابسامانی‌های موجود در بازار تنها عامل گرانی مصالح ساختمانی است؛ چراکه محصولاتی مانند سیمان، گچ، ماسه و... ارتباطی با ارز و نرخ دلار ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی شیراز در پایان خاطرنشان کرد: نرخ یک کامیون ماسه حدود ۱۴۰ هزار تومان بود اما درحال‌حاضر نرخ این محصول به ۳۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

 

افزایش کرایه‌ها نرخ مصالح ساختمانی را افزایش می‌دهد

البته در جهت افزایش نرخ مصالح ساختمانی در کشور رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ مصالح ساختمانی دوباره افزایش می‌یابد یا خیر؟ عنوان کرد: با توجه به رکود عمیقی که در بخش ساخت‌وساز وجود دارد، ممکن است در پایان نیمه نخست امسال ۵ تا ۱۰درصد نرخ مصالح ساختمانی افزایش یابد؛ چراکه این افزایش نرخ ناشی از افزایش نرخ حمل‌ونقل است.
اسماعیل کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته نرخ هر یک از کالاها در بخش ساخت‌وساز براساس نرخ تورم افزایش یافت؛ این درحالی است که امسال با افزایش ۳۶درصدی دستمزد، نرخ مصالح ساختمانی تنها اندکی افزایش می‌یابد.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، مصالح ساختمانی در آخرین آمار مربوط به فصل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد در تهران افزایش داشته است.
 با افزایش نرخ تورم نرخ مصالح ساختمانی نیز افزایش یافت، به‌طوری‌که تورم گروه ایزوگام به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید و از ۱۲۴ درصد فراتر رفت.
 این درحالی است که در بخش نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی گروه خدمات کمترین تورم را تجربه کرد و با تورم ۲۰درصدی روبه‌رو شد.
براساس برآوردهای انجام‌شده، تورم مصالح ساختمانی همچون سیمان ۲۴درصد، سنگ ۲۷درصد، آجر و بلوک ۲۸درصد، سرامیک ۳۸درصد، گچ و گچ‌کاری ۴۴درصد بوده است.
از سوی دیگر تورم شیرآلات، یراق‌آلات، شیشه، عایق حرارتی، نقاشی، تاسیسات برقی و آهن‌آلات به ترتیب ۵۶، ۶۲، ۶۴، ۷۵، ۷۶، ۷۹، ۸۱ و چوب نیز با گرانی ۱۰۰درصدی روبه‌رو بوده است.
حال این پرسش مطرح می‌شود که نرخ مصالح ساختمانی در تابستان امسال دوباره افزایش خواهد یافت؟
افزایش نرخ مصالح ساختمانی آن‌هم به میزان اندک درحالی از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مطرح شد که رئیس اتحادیه آهن‌فروشان از کاهش نرخ آهن نسبت به فروردین امسال خبر داد.

عناوین برگزیده