تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۴۲۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انتشار لیبرا (ارز دیجیتال فیس‌بوک) و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال:

بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده

می متالز - با ارز لیبرا، تقریبا سه میلیارد نفر از کاربران فیس‌بوک یک والت ارز دیجیتال خواهند داشت و از آن می‌توانند برای ارسال پول در سطح دنیا استفاده کنند؛ حتی قبل از راه‌اندازی این ارز، می‌توان گفت لیبرا پرپتانسیل‌ترین شبکه پرداخت در سرتاسر دنیا خواهد بود؛ اما معرفی ارز لیبرا را باید صرفا ابتدای راه دانست.
بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده

به گزارش می متالز، بعد از ماه‌ها گمانه‌ زنی و شایعات، سرانجام یکی از مهمترین رویدادهایی که می‌تواند تغییر بزرگی بر بازار کریپتوکارنسی‌ها (ارزهای دیجیتال) داشته باشد از راه رسید و فیس‌بوک چند روز قبل برنامه خود برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

این ارز، لیبرا (Libra) نام دارد. با وجودیکه بازار ارزهای دیجیتال نسبت به این ارز واکنش خاصی نشان نداد، این اطلاعیه می‌تواند یکی از مهمترین لحظات در تاریخچه ارزهای دیجیتال باشد. اما چرا این اطلاعیه می‌تواند یک فرصت کسب سود تلقی شود؟

 

چرا لیبرا مهم است؟

یکی از مهمترین دلایل رشد بزرگ ارزهای دیجیتال در دو سال گذشته، پذیرش این ارزها در میان افراد بیشتر جامعه بوده است. بارها شنیده‌ایم که گفته می‌شود وقتی همه افراد جامعه شروع به استفاده از این ارزها کنند (ارزهای دیجیتال عمومی شوند) قیمت‌شان به شکل انفجاری رشد خواهد کرد؛ اما طی دو سال گذشته اتفاقی نیفتاد.

البته ابزارهایی ایجاد شد تا افراد عادی بتوانند از کریپتوکارنسی‌ها استفاده کنند و ارزهای دیجیتال جدیدی ایجاد شد تا برای مقاصد خاصی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما استفاده واقعی و گسترده از ارزهای دیجیتال، بطوری که مردم بتوانند با آنها، کالاها و خدمات واقعی بخرند هنوز به وقوع نپیوسته است.

لیبرا، نخستین تلاش فیس‌بوک برای ارائه خدمات پرداخت نیست. این شرکت سال‌ها پیش نیز تلاش کرد تا ارز دیجیتال خود با نام فیس‌بوک کردیت (Facebook Credits) را راه‌اندازی کند. همین اواخر نیز فیس‌بوک یک قابلیت برای پرداخت در اپلیکیشن مسنجر خود ایجاد کرد.

هیچ‌کدام از این محصولات با وجود تعداد بسیار زیاد کاربران فیس‌بوک، موفقیت زیادی بدست نیاوردند و نتوانستند سهم بازار بزرگی کسب کنند؛ اما فیس‌بوک با یادگیری از اشتباهات گذشته به این نکته رسیده که نمی‌تواند یک روش پرداخت را به تنهایی بسازد.

 

ورود بازیگران بزرگ

در راه‌اندازی ارز لیبرا، فیس‌بوک با نام‌های بزرگی مانند ویزا، مسترکارت، پی‌پال، Ebay و Vodafone همکاری دارد. این شرکت‌ها همگی در پرداخت الکترونیک تخصص دارند و هرکدام می‌توانند چیزی به اکوسیستم پرداخت لیبرا اضافه کنند تا شانس موفقیت آن افزایش یابد؛ اینجاست که موضوع جالب می‌شود.

شاید در ابتدای کار عجیب باشد که شرکت‌هایی مانند پی‌پال، ویزا و مسترکارت به پروژه‌ای پیوسته‌اند که می‌تواند کسب و کار خودشان را خراب کند و یک رقیب برایشان محسوب شود؛ اما اگر به دقت موضوع را بررسی کنید، این کار آنها با عقل جور درمی‌آید. گفتنی است، هر سه این شرکت‌ها دو مشکل بزرگ دارند که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در ادامه به ان شاشاره می کنیم.

 

کلاهبرداری و بازپرداخت‌ها (chargebacks)

لیبرا در نظر دارد هزینه برخورد با این مشکلات را کاهش دهد و موجب شود این شرکت‌ها صرفه‌جویی چند میلیون‌ دلاری داشته باشند. علاوه بر این، لیبرا به ویزا و مسترکارت فرصت بهره‌مند شدن از بخش بزرگی از بازار پرداخت الکترونیک را فراهم می‌کند. در حال حاضر ویزا و مسترکارت تنها درصد کمی از کارمزدهایی که به بانک‌ها و واسطه‌ها می‌رسد را بدست می‌آورند.

لیبرا می‌تواند واسطه‌ها را از بین ببرد و ویزا و مسترکارت بتوانند به ازای هرتراکنش، درآمد بیشتری کسب کنند؛ در واقع اگر لیبرا برای ترغیب مشتریان به استفاده از سیستم، دست به ارائه پاداش بزند چندان نباید متعجب شد. از جنبه پذیرش در بین کاربران، لیبرا می‌تواند به جالب‌ترین سیستم پرداخت دنیا تبدیل شود.

 

منفعت لیبرا برای ارزهای دیجیتال

با ورود فیس‌بوک به بازار ارزهای دیجیتال، بازار داغی به وجود خواهد آمد. بزرگترین موسسات مالی و شرکت‌ها (مانند آمازون) به دنبال جایگاهی در این بازار هستند. با ورود فیس‌بوک به این بازار، این شرکت‌های بزرگ نیز مجبور خواهند بود نگاهی جدی به استراتژی‌شان در بخش ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین داشته باشند.

تنها یک روز پس از اعلام راه‌اندازی لیبرا، مدیر اجرایی بانک آمریکا یک بیانیه در یک کنفرانس داد که شرکت او در پی ایجاد یک «جامعه بدون پول نقد» است.

 

این رویدادها چه ربطی به ارزهای دیجیتال دارد؟

رفته رفته خبرهایی در رابطه با ارز دیجیتال و بلاک‌چین از شرکت‌های بزرگ خواهیم شنید که به دنبال مواجهه با تهدید ناشی از لیبرا هستند. حتی ممکن است قبل از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، از آمازون خبرهایی به گوش برسد. بدون شک این شرکت‌ها به دنبال یافتن گزینه‌هایی برای شراکت در بین ارزهای دیجیتال فعلی خواهند بود تا بتوانند در برابر لیبرا بایستند.

 

رشد سودآوری در ارزهای دیجیتال

از دیدگاه سرمایه‌گذاری، لیبرا ارزی نیست که بتوانید با خرید آن سود کسب کنید؛ زیرا این ارز قرار است دارای ارزشی ثابت و پایدار بوده و پشتوانه‌ای از ارزهای فیات را داشته باشد. این موضوع به این معنی است که لیبرا دارای نوسانات بسیار کمی خواهد بود.

علاوه بر این، لیبرا ویژگی‌های بسیاری که موجب برتری یک ارز رمزنگاری می‌شود نیست. برای اینکه لیبرا بتواند مطابق قوانین بین‌المللی ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت داشته باشد، باید اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع‌آوری کند. علاوه بر این، لیبرا قابلیت برگشت زدن تراکنش‌ها یا جلوگیری از آنرا در زمان دلخواه خواهد داشت.

این ویژگی‌ها به نظر نمی‌رسد مشکلی برای لیبرا باشد، زیرا بانک‌ها مدت‌هاست که به همین شیوه کار می‌کنند؛ با این حال وقتی مردم استاندارد جدیدی از پول را تجربه می‌کنند، ممکن است استانداردهای قبلی سیستم پولی را زیر سوال ببرند. این سوالات حتی ممکن است رفته رفته سوالات بسیاری در مورد لیبرا ایجاد کند که آیا این ارز به اندازه‌ای که ادعا می‌کند خصوصی است یا نه؟

با روی کار آمدن لیبرا افراد بیشتری در کار کردن با ارزهای دیجیتال احساس راحتی می‌کنند. پس از آن توجه‌شان به سمت سایر ارزها که محرمانگی بیشتر و خصوصیات یک ارز رمزنگاری شده واقعی را داراست جلب خواهد شد.

 

سخن آخر

نمی‌توان گفت لیبرا تا چه حد می‌تواند موفق شود. با این حال، انتشار ارز دیجیتال توسط فیس‌بوک، استفاده از ارزهای دیجیتال را در بین مردم عادی خواهد کرد و اعتبار و رقابت بیشتری به فضا خواهد بخشید؛ مشوق‌های مالی خوبی که برای استفاده از لیبرا تعیین می‌شود، می‌تواند رشد استفاده از لیبرا را به همراه داشته باشد و سوخت مناسب برای رشد بزرگ بازار ارزهای دیجیتال را فراهم کند.

عناوین برگزیده