تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۴۲۳۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (یک تیر)

آرایش معامله‌گران سهام در نخستین روز تابستان

می متالز - بورس تهران در حالی معاملات امروز را با کاهش 993واحدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز سهامداران عمده با حمایت‌های خود، نقدینگی را در اختیار گرفتند. بر این اساس نخستین روز تابستان با خالص خرید 87میلیارد و 500میلیون تومانی معامله‌گران حقوقی سپری شد.
آرایش معامله‌گران سهام در نخستین روز تابستان

به گزارش می متالز، بررسی روند خریدهای صورت گرفته در نخستین روز تابستان نشان می‌دهد در این بازار سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد صنایع ‌شیمیایی ‌ایران داشتند؛ به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این نماد به 7میلیارد و 600میلیون تومان رسید.

در این میان 5میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری نماد صنعت و معدن خریداری شد. در همین راستا مپنا نیز شاهد تغییر مالکیت 7.4میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. فولاد مبارکه نیز امروز با خالص خرید 4میلیارد و 700میلیون تومانی معامله گران عمده بود.

در مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را در دو نماد «پترول» و «خودرو» داشتند که هر کدام با خالص خرید بیش از 2میلیارد تومانی حقیقی ها روبرو شدند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش‌های امروز در نمادهای بانکی نیز با عرضه یک میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی سرمایه‌گذاری سمند همراه شد. این در حالی است که گروه مالی سپهر صادرات به خریدهای خود در نماد بانک صادرات ادامه داد و امروز نیز 14میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. گروه توسعه مالی مهر آیندگان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک کارآفرین به خرید 300هزار سهم پرداخت.

ب) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی زهراوی با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد؛ به طوریکه بیش از یک میلیون سهم مزبور از سوی داروسازی حکیم و 400هزار سهم دیگر نیز از سوی داروسازی تهران شیمی عرضه شد. در همین راستا داروسازی فارابی نیز با فروش 300هزار سهم توسط سرمایه‌گذاری البرز روبرو شد. در مقابل سبحان دارو خرید 600هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و بیمه پاسارگاد را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های خودرویی: در گروه خودرو نیز سایپا شاهد خرید و فروش های متعددی از سوی 5معامله گر عمده بود؛ در حالی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا بیش از 192میلیون سهم «خساپا» را عرضه کرد که شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان، سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار و گروه سرمایه‌گذاری سایپا در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع حدود 10میلیون سهم «خساپا» را جمع آوری کردند.

در همین راستا قطعات اتومبیل ایران خرید نیز سنگین بیش از 360میلیون سهمی را از سوی سرمایه‌گذاری سمند تجربه کرد. در نماد الکتریک خودرو شرق نیز خرید یک میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت و 500هزار سهم توسط گروه سرمایه گذاری سایپا صورت گرفت.

د) گروه فلزات اساسی: در این گروه نیز فولاد کاوه جنوب کیش، خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ بر این اساس یک میلیون و 400هزار سهم «کاوه» از سوی بیمه ایران و 100هزار سهم دیگر نیز از سوی سرمایه‌گذاری ارشک خریداری شد. در همین راستا سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد ملی مس ایران، به خرید 700هزار سهم پرداخت.

ه) گروه محصول‌های شیمیایی: در گروه شیمیایی نیز سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بیش از 35میلیون سهم پتروشیمی جم را واگذار کرد. در مقابل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به خرید یک میلیون و 250هزار سهم پتروشیمی شازند پرداخت.

عناوین برگزیده