تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۴۲۳۹۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون وزیر صنعت:

پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو تولید می شود/ صرفه جویی ارزی در ایران خودرو و سایپا

می متالز - معاون وزیر صنعت با اعلام سیاست‌های این وزارتخانه و خودروسازان در بخش داخلی‌سازی و رونمایی قریب الوقوع پژو ۳۰۱ از صرفه جویی ارزی 28 و 164 میلیون یورویی در سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا و ایران خودرو خبر داد.
پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو تولید می شود/ صرفه جویی ارزی در ایران خودرو و سایپا

به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی با اشاره به به پروژه داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ و تاکید بر اینکه محصول بدون حضور خودروساز فرانسوی در ایران، تولید خواهد شد گفت: پژو۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد. اما هم اکنون پژو ۳۰۱ در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار است به تولید انبوه برسد.

وی افزود: نمونه‌سازی پژو ۳۰۱ انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه این محصول صورت گرفته است. پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجرا است و این خودرو به زودی رونمایی خواهد شد.

این مقام مسئول درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای دو خودروساز داخلی گفت: گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به وزارت صنعت نرسیده، اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند، بنابراین در تلاش هستیم با آنها برخورد کنیم. اگر تدابیر لازم برای تامین قطعات موردنیاز پیش از بروز مشکلات انجام و ثبت سفارش صورت می‌گرفت آنها با مشکلات کنونی درگیر نبودند.

مقیمی با تاکید بر داخلی‌سازی قطعات ادامه داد: تولید قطعات خودرو که ظرفیت داخلی‌سازی دارند در اولویت قرار دارد و مبنای اولویت‌بندی نیز مسائلی مانند توان داخلی، سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است. برای استفاده از ظرفیت داخلی، سبد پروژه‌ای در ایران خودرو وسایپا احصا و این پروژه‌ها آغاز شده‌اند. برخی از این پروژه‌ها در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و صرفه جویی ارزی ۴۰ میلیون دلاری در ایران خودرو و ۳۷ میلیون دلاری در سایپا را به دنبال داشت.

وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا و ایران خودرو اشاره کرده وگفت: در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده و تاکنون ۲۰ پروژه برای سایپا تعریف کرده‌ایم و تا اسفند سال جاری به بهره برداری می‌رسند. اجرای این پروژه به‌طور متوسط ۳۴۲ یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع ۲۸ میلیون یورو کاهش ارزبری رقم می‌خورد. همچنین  ۲۵ پروژه در سبد این شرکت ایران خودرو موجود است و به موجب آن ۵۶۸ یورو بابت هر محصول صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد که در نهایت ۱۶۴.۳ میلیون یورو کاهش ارزی رقم می‌خورد. پروژه‌های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است، زیرا این اقدام سبب صرفه‌جویی بیشتر ارزی خواهد شد.

مقیمی در خصوص اینکه ۱۵۰ هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، افزود: برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین و در یک نمونه، ایران خودرو طی تعطیلات خرداد، ۱۶ هزار دستگاه از این محصولات را روانه بازار کرد. همچنین تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده و برای تامین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده