تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۴۲۴۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور:

تأمین آب مورد نیاز صنایع معدنی سنگان، خارج از حوزه آبریز باشد

می متالز - معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست اظهار کرد: توصیه ما این است که تأمین آب مورد نیاز صنایع معدنی سنگان، خارج از حوزه آبریز باشد.
تأمین آب مورد نیاز صنایع معدنی سنگان، خارج از حوزه آبریز باشد

به گزارش می متالز، مسعود تجریشی در حاشیه نشست مشترک با مدیران معادن و صنایع فولادی معادن سنگ آهن سنگان خواف که در سنگان تشکیل شد، اظهار کرد: توسعه منطقه‌ای و هر نوع فعالیت صنعتی حتماً عوارض دارد و نباید انتظار داشته باشیم که یک فعالیت کارخانه‌ای صورت بگیرد و هیچ عوارض زیست‌محیطی نداشته باشد.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که می‌توان کرد شناسایی و رفع عوارض و ارتقای بار مثبت و کاهش بار منفی زیست‌محیطی یک واحد صنعتی است.

تجریشی بیان کرد: برای انجام تعهداتی که صنایعی دارای مجوز ارزیابی زیست‌محیطی، حول محور آب دارند یک مصوبه هیئت وزیران داریم که این آب باید خارج از حوزه آبریز تأمین شود و یا اگر از حوزه آبریز داخلی تأمین می‌شود مراحل قانونی را طی کند؛ یعنی اگر بخواهند مجوز چاه کشاورزی را بخرند قانون مشخص کرده که کشاورز نباید ضرر کند و باید چاه دایر، دارای پروانه بهره‌برداری و بدون تغییر کاربری باشد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور تاکید کرد: صدور مجوزها نباید طوری باشد که کشاورزی را در ۲۰ سال آتی از بین ببرد و توصیه ما تأمین آب مورد نیاز، خارج از حوزه آبریز است و باید برای چرخش و بازیافت و استحصال آب از تکنولوژی‌های نو استفاده شود.

وی گفت: تمام کارخانه‌ها به لحاظ مسائل آلودگی هوا برای کنترل گرد و خاک به استفاده از بالاترین تکنولوژی‌ها موظف هستند که حدود نیمی از کارخانه‌ها این موضوع را رعایت کردند و بقیه در حال تجهیز کارخانه‌ها هستند.

تجریشی در مورد باطله‌ها یا همان مواد جامد باقی مانده نیز گفت: مقرر شد معادنی که باطله‌ها را رها کنند، تعطیل شوند و مستندات اقدامات انجام شده را برای رفع مشکل باطله‌ها تا یک ماه آینده به سازمان محیط‌زیست کشور ارسال کنند.

وی اظهار کرد: عمده نگرانی ما در بحث گرد و خاک است و گزارش امروز مدیران کارخانه‌ها در کنترل آلایندگی هوا گزارش خوبی بود و مسئله مانده روند برداشت‌هاست که باید اصلاح شود.

نشست مشترک معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان‌رضوی، سرپرست فرمانداری خواف، جمعی از مسئولان محلی و مدیران صنایع معدنی و فولادی سنگان خواف در هفته محیط‌زیست عصر شنبه ۱۸ خردادماه جاری در مجتمع معادن دولتی سنگ آهن سنگان برگزار شد و دغدغه‌های زیست‌محیطی و فعالیت‌های معدنکاران در رعایت اصول محیط‌زیست بررسی و ارزیابی گردید.

در معادن سنگ آهن سنگان بالغ بر ۴۰ معدن پلاسری و ۷ شرکت صنایع فولادی به فعالیت‌های استخراج و فرآوری سنگ آهن مشغول هستند.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده