تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۴۲۴۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نقشه راه موج پایانی صعود بورس

دیده‌بان بورس یکشنبه (2 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در معاملات شنبه چهارمین افت متوالی را از میانه هفته گذشته تجربه کرد. گرچه از شدت افت شاخص در مقایسه با روز چهارشنبه کاسته شد با این حال افت‌های متوالی در کنار افت شدید ارزش معاملات نگرانی معامله‌گران از ادامه رویه قیمتی سهام را به وجود آورده است. این د رحالی است که با توجه به رخدادهای بنیادی طی هفته‌های آتی احتمال رشد دوباره قیمتی سهام وجود دارد. در چنین شرایطی برآوردی از ریسک‌ها و فرصت‌ها می‌‌تواند مسیر دماسنج بازار را تعیین کند.
دیده‌بان بورس یکشنبه (2 تیر)

به گزارش می متالز، بورس تهران طی روزهای اخیر نزول‌های متوالی را تجربه می‌کند. در این میان افت ارزش معاملات نیز یکی از موارد نگران‌کننده محسوب می‌شود. گرچه بهانه‌های مختلف برای نزول نماگرهای بورسی از سوی اهالی بازار مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد افت ارزش سهام در نتیجه آغاز یک فاز اصلاح قیمت پس از جهش قابل توجه تا میانه هفته گذشته است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا سقف تاریخی خود در میانه هفته گذشته بازدهی بیش از 33 درصدی را به ثبت رساند و اصلاح قیمتی اخیر در مقایسه با رشدهای متوالی سهام منطقی است.

رشد بورس در ماه‌های اخیر را می‌توان با حمایت عوامل بنیادی دانست با این حال سهام بسیاری از شرکت‌ها به خصوص کوچک‌ترهای بازار سهام رشدهای قابل توجهی را تجربه کردند که بعضا نگرانی از تشکیل حباب قیمتی را ایجاد کرده است و بر این اساس طبیعی است اصلاح بخشی از بازار شدیدتر از قسمت‌های دیگر باشد.

گرچه فضای نسبتا منفی به معاملات سهام رخنه کرده است که همچنان محرک‌های بنیادی برای رشد دوباره قیمت سهام مشاهده می‌شوند. البته بار دیگر تاکید می‌شود که بنا نیست این محرک‌ها برای سهام تمامی شرکت‌ها موثر واقع شوند و سهام بنیادی و بزرگان بورسی به واسطه این محرک‌های بنیادی توان رشد قیمتی بیشتر را خواهند داشت. در قالب چنین محرک‌هایی و با لحاظ کاهش ریسک بسیاری بدبینانه سیاسی (درگیری نظامی)، حتی در شرایط سخت تحریم اقتصاد می‌توان انتظار آغاز رشد دوباره قیمت سهام را داشت که در نتیجه آن در شاخص بورس نیز منعکس خواهد شد.

پس از انتشار صورت‌های مالی سال گذشته در ادامه ماه‌های اخیر برگزاری مجامع، انتشار عملکرد خرداد و در ادامه صورت‌های مالی بهار می‌تواند در نوسان قیمتی سهام موثر باشد. در این میان نشانه‌ها از رشد نرخ نیمایی می‌تواند انگیزه اصلی رشد قیمتی سهام را ایجاد کند و بر این اساس مطابق با یک سال گذشته به دنبال جبران عقب‌ماندگی شاید بتوان انتظار موج دیگری از رشد قیمتی سهام را در این قالب داشت. در راستای رشدهای قبلی که سهام در صدد جبران عقب‌ماندگی از بازارهای اثرگذار مانند دلار بود رشد احتمالی قیمت سهام می‌تواند در قالب موج پایانی از این نوع تعریف کرد. اگر انتظارات طی هفته‌های آتی از موج پایانی صعود سهام رخ دهد در ادامه سهام با وابستگی بیشتری به متغیرهای اثرگذار بنیادی نوسان خواهند کرد.

البته این موارد با فرض عدم رخداد رویدادی عجیب در حوزه اقتصادی مانند نوسان قابل توجه قیمت‌ها در بازار جهانی یا اتفاقات سیاسی است. گرچه از میزان تنش‌ها کاسته شده است اما پس از اوج‌گیری تنش در پایان هفته گذشته نگرانی تقریبا برای تمامی فعالان اقتصادی در نقاط مختلف جهان وجود دارد و در چنین شرایطی با وجود عدم میل طرفین بر درگیری نظامی اما به صورت مشخص شدت تنش‌ها بالا است و همین موضوع هراس از هر گونه رخداد احتمالی را نگه داشته است. بر این اساس با حذف سناریوهای بسیار بدبینانه نیز احتمال ادامه رشد قیمتی سهام وجود دارد.  

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پس از ادامه واکنش‌ها به سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های مرزی ایران، روز گذشته فدریکا موگرینی در یادداشتی اختصاصی اعلام کرد: تهران را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند. در همین حال ریچارد دالتون؛ سفیر اسبق انگلیس در تهران، یکی از ماموریت‌های مهم سفر امروز معاون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران را ابلاغ پیام مهم لندن درباره اجرای ساز وکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) عنوان کرد. دیروز پس از ادعاهای دونال ترامپ درباره اینکه از شامگاه دوشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند، برایان هوک نیز در توضیحی مدعی شد: تا رسیدن به توافق مدنظر خود با ایران به فشارها ادامه می‌دهیم.

روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مربوط به ماه سوم سال‌جاری را منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه (تغییر شاخص مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل) در خردادماه به سطح 50.4 درصد رسیده است. رقمی که نسبت به ماه اردیبهشت کاهش 1.7 واحد درصدی را ثبت کرده است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ۳۷.۶ درصد رسید که نسبت به ٣.٤ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال رئیس سازمان مالیاتی دربخشنامه‌ای تاکید کرد: همه اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی خریداران حقوقی سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی به ادارات کل مالیاتی ارسال می‌شود.

ب) صنایع: عباس موسویان؛ عضو شورای فقهی بانک مرکزی از تصویب امهال مطالبات غیرجاری در موسسات اعتباری در شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد و گفت: هم اکنون این امر در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. همچنین اسداله عسگر اولادی رئیس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین از اعلام خبرهای خوش برای تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته جاری خبر داد.

ج) شرکت‌ها: امروز عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سیمرغ انجام و در آن پنجمین شرکت جدید با چهار سهامدار عمده وارد بازار سهام می شود. همچنین محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه از زمان عرضه بلوک ۵۱ درصدی سهام سرمایه‌گذاری امید درهفته آینده از طریق بورس تهران خبر داد.

رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خبر داد: ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۸ و در نهایت تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شود. فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام سیاست‌های این وزارتخانه و خودروسازان در بخش داخلی‌سازی و رونمایی قریب الوقوع پژو ۳۰۱ ایرانی، تلویحا احتکار خودروها را رد کرد.

عناوین برگزیده