تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۲۵۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ایرالکو در فهرست واحدهای آلاینده های زیست محیطی است

می متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در فهرست واحدهای آلاینده های زیست محیطی قرار دارد و معرفی آن به عنوان صنعت سبز بدون اصلاحات مورد تایید قابل پذیرش نیست.
ایرالکو در فهرست واحدهای آلاینده های زیست محیطی است

به گزارش می متالز، «رضا میرزایی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست (۱۸ تا ۲ ۲خرداد ماه) در جمع خبرنگاران استان مرکزی افزود: رای قضایی مربوط به ایرالکو با پیگیری محیط زیست استان مرکزی شکسته شد.

وی اظهار داشت: ملاک تشخیص آلایندگی با اداره کل حفاظت محیط زیست است و این واحد صنعتی پرونده ۲۰ ساله پیگیری آلایندگی در مراجع قضایی دارد و تاکنون ۲۱ شکایت با عاملیت محیط زیست در محاکم قضایی تهران و استان مرکزی برای آلایندگی آن مطرح شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مرجع اعلام صنعت سبز برای هر واحد تولیدی سازمان حفاظت محیط زیست است و اگر شنیده شود که آلومینیوم صنعت سبز معرفی شده بدون تایید مقام زیست محیطی، وجاهت ندارد.

میرزایی افزود: تمامی ایام امسال تاکنون کیفیت هوای کلانشهر اراک در شرایط سالم بوده و یک روز ناسالم نیز در سامانه سنجش ثبت نشده که این نشانگر مسیر صحیح در مدیریت آلاینده ها و بهبود کیفی هوا است.

وی افزود: در سال ۹۵ تا ۹۷ به ترتیب برای کلانشهر اراک در ایام سال ۱۰۵، ۶۳ و ۴۷ روز ناسالم ثبت شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: توزیع سوخت پاک در اراک طی سال های اخیر باعث شد مشکل آلودگی ناشی از سوخت خودروها حل شود و از سویی نیز کوره های آجرپزی گاز سوز شدند و اقدامات اصلاح مسیرهای آمد و شد شهری نیز به روندکاهش شمار روزهای آلوده کمک کرد.

میرزایی افزود: حرکت باد غالب از سمت شازند به اراک است و تغییر سوخت نیروگاه شازند با ۹۵ درصد مصرف گاز طبیعی توانسته سهم موثری را در کاهش آلودگی هوا ی این کلانشهر داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ۲۲ بیمارستان در استان مرکزی مجهز به سیستم اتوکلاو هستند که پسماندهای عفونی را به صورت بهداشتی و در محل تولید بی خطرسازی می کنند.

وی تاکید کرد: دفع بهداشتی پسماند عفونی در مطب‌های پزشکان شهرستان‌های ساوه، کمیجان، آشتیان و تفرش انجام می‌شود اما، این مهم در کلانشهر اراک به علت شمار زیاد مطب‌ها و برخی ناهماهنگی ها هنوز عملیاتی نشده و بیمارستان‌های اراک نیز از پذیرش پسماند عفونی مطب‌ها برای بی خطرسازی خودداری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هفته گذشته با دستور دادستان عمومی و انقلاب اراک، زمینی در اختیار پیمانکار گذاشته شد تا دستگاه اتوکلا در آنجا مستقر و پسماندهای عفونی مطب‌های اراک به شکل بهداشتی دفع و ساماندهی شود.

میرزایی در ادامه افزود: مناسب سازی و حمایت باغ وحش اراک ضرورت است در سال های اخیر به به دلایل مختلف از جمله ژن نامناسب شیر نر این باغ وحش از بین رفت اما با مدیریت مطلوب، گوزن زرد ایرانی در آن زادآوری داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه فرا رسیدن فصل تابستان و خشک شدن بوته ها در فضای سبز و مراتع، احتمال آتش سوزی بالا رفته و به همین دلیل ۳۰ محیط بان محیط زیست استان به کوله پشتی جلوگیری از آتش سوزی مجهز شده اند و خودروهای مجهز به کپسول مهار آتش نیز در این سازمان تدارک شده تا در کنار سایر دستگاه های مسئول در صورت بروز آتش سوزی از محیط زیست حراست کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: آتش سوزی در سطح مناطق حفاظت شده استان در سال جاری گزارش نشده است و درصورت هر گونه مشکل این مجموعه آمادگی کامل برای مقابله با آتش را دارد.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش افزود: سال ۸۸ گزارشی از آلودگی نفتی در دشت شازند اعلام شد که با همکاری دانشگاه تبریز هزینه مطالعات از سوی خطوط لوله انتقال نفت، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه و پتروشیمی شازند پرداخت شد و در پی آن اقداماتی برای پاک سازی انجام و ۵۰ چاه گمانه برای این مهم حفر شد.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های اخیر نیز برای جلوگیری از ورود آب جمع شده در کنار محل دفن زباله اراک به سفره‌های زیرزمینی شماری چاه حفر و آزمایش‌های لازم برای شناسایی میزان آلودگی احتمالی سفره‌های زیرزمینی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه افزود: در پی اقدامات دادستانی اراک شماری سگ از افراد حقیقی در سطح شهر به دلیل سگ گردانی توقیف شده که این حیوانات اکنون در باغ وحش اراک در کنار قفس شغال و روباه نگهداری می‌شود و باید مکان مناسبی برای این سگ‌ها در نظر گرفته شود که به سایر حیوانات آسیب وارد نکند.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سامانه اندازه گیری امواج توسط محیط زیست استان مرکزی خریداری شده، اظهار داشت: سایر استان‌ها از این تجهیزات بی بهره هستند و برای کار با این ابزار از مخابرات استان خواسته شده تا جایگاه آنتن امواج را معرفی کرده تا بررسی کارشناسی توسط محیط زیست عملیاتی شود.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷ گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.

مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای ۹۷ هزار هکتار وسعت است. استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

۱۵ تا ۲۲ خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

عناوین برگزیده