تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۴۲۵۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی قیمت ۳ ماه گذشته نشان داد؛

موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن کاهشی شد

می متالز - با توجه به کمبود عرضه‌ای که در بازار فلز روی در سال‌های گذشته و حتی سال جاری وجود داشته است، در میان‌مدت باید بازار خوبی برای این فلز را انتظار داشت؛ اما عواملی همچون افت فروش خودرو در چین و افزایش تعرفه ذوب کنسانتره به شمش روی (TC) در چین موجب افت قیمت این فلز در کوتاه‌مدت هستند.
موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن کاهشی شد

به گزارش می متالز، برای میان‌مدت می‌توان انتظار بازار مطلوبی برای شمش روی داشت، اما بازار این فلز در کوتاه‌مدت چندان مطلوب نخواهد بود. روند قیمتی شمش روی در بازار بورس فلزات لندن و آتی شانگهای و همچنین جمع موجودی این فلز در این ۲ بازار در ۳ ماه اخیر یعنی از نیمه ماه مارس آورده شده است.در نیمه دوم ماه مارس قیمت شمش روی در هر ۲ بازار بورس فلزات لندن و شانگهای روند رو به رشدی داشت؛ به‌گونه‌ای که قیمت این فلز در روز ۲۹ ماه مارس مجدد به کانال ۳ هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. علت این افزایش را باید در کاهش موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن و همچنین عوامل اقتصادی جست‌وجو کرد.

در نیمه دوم ماه مارس شاخص دلار آمریکا به کمترین سطح پس از ماه ژانویه ۲۰۱۹ رسید؛ به‌گونه‌ای که در روز بیست‌ ویکم این ماه این شاخص برابر ۹۵.۳ واحد شد. همچنین در روز دهم ماه مارس شاهد آن بودیم که بازارهای جهانی سهام با کاهش یک تریلیون دلاری مواجه شدند که علت این امر خروج سهامداران از بازار سرمایه به‌علت اخبار ناامیدکننده اقتصادی بود. آمارها حاکی از آن بود که تجارت خارجی چین در ماه فوریه نامطلوب، رشد اقتصادی اروپا نسبت به پیش‌بینی در نظر گرفته شده کمتر و اشتغال‌زایی آمریکا در ماه فوریه نیز کمتر از حد مورد انتظار بود. با این حال در ۱۶ ماه مارس مجدد ارزش سهام دنیا جهش ۱.۵ تریلیون دلاری داشت که علت این امر امید به مذاکرات تجاری چین و آمریکا  و افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا بود. این عامل موجب رشد شاخص دلار آمریکا نیز شد.

کاهش شاخص دلار آمریکا زمینه مطلوبی را برای رشد قیمت کامودیتی‌ها فراهم کرد. در کنار این امر، موجودی شمش روی در نیمه دوم ماه مارس از مرز ۶۰ هزار تن نیز کمتر شد که این میزان موجودی، کمترین رقم پس از سال ۲۰۰۷ بود. روند کاهشی موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن در روزهای بعد نیز ادامه یافت؛ به‌گونه‌ای که در هفته اول ماه آوریل موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن به سطح ۵۰ هزار تن رسید که این رقم حتی از موجودی انبارهای این بازار در سال ۲۰۰۷ نیز کمتر بود و همین امر نیز محرکی برای قیمت شمش روی شد.

اما در ادامه از هفته دوم ماه آوریل شاهد افزایش موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن بودیم که همین امر تاثیر منفی بر قیمت این فلز از هفته دوم آوریل داشت. شاخص دلار آمریکا در روز ابتدایی ماه آوریل برابر ۹۶.۸ واحد بود. این شاخص در نیمه ابتدایی ماه آوریل روند به نسبت کاهشی را طی کرد و به ۹۶.۴ واحد در روز دوازدهم آوریل رسید؛ اما در نیمه دوم ماه آوریل شاهد افزایش در این شاخص بودیم به گونه‌ای که در بیست و پنجم این ماه، این شاخص به ۹۷.۹ واحد رسید. همین امر در کنار افزایش موجودی موجب شد که قیمت شمش روی مجدد وارد فاز کاهشی شود.

قیمت شمش روی در بازار بورس فلزات لندن در ماه مِی کاهش ۷.۵ درصدی و در بازار شانگهای کاهش ۵ درصدی داشت. افزایش شاخص دلار آمریکا را باید مهم‌ترین عامل این کاهش قیمت دانست. در ابتدای ماه مِی شاخص دلار آمریکا برابر ۹۷.۴ واحد بود که این رقم نیز نسبت به ابتدای ماه آوریل بیشتر بود و عاملی در جهت افت قیمتی کامودیتی‌ها بود. پس از آن در نیمه اول ماه مِی نیز مجدد شاهد کاهش در شاخص دلار آمریکا بودیم؛ به گونه‌ای که در سیزدهم این ماه این شاخص به ۹۶.۹ واحد رسید. مجدد در نیمه دوم ماه مِی نیز شاخص دلار روند افزایشی را طی کرد و به ۹۸.۰ واحد در بیست و سوم این ماه رسید. در روز اول معاملات ژوئن شاخص دلار آمریکا برابر ۹۷.۵ واحد بود. گفتنی است که در ۲ هفته طی شده از این ماه نیز این شاخص در مجموع روند کاهشی داشته است.

با این حال، در ۲ هفته طی شده از ماه ژوئن نیز شاهد کاهش ۱.۵ درصدی در قیمت شمش روی در بازار بورس فلزات لندن و کاهش ۱.۳ درصدی در قیمت این فلز در ماه ژوئن بودیم. علت این کاهش را بیش از هر عاملی باید ناشی از انتشار عملکرد اقتصادی چین دانست. شاخص سرمایه‌گذاری این کشور در ماه مِی کمترین میزان در ۸ ماه گذشته بود. همچنین شاخص رشد تولیدات صنعتی این کشور کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته بود که همین امر عاملی برای افت قیمت فلزات اساسی شد.

عناوین برگزیده