تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۴۲۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه:

علیرغم تنگناهای مالی اجازه افزایش پایه پولی را ندادیم

می متالز - معاون سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: سال گذشته هر چند سال سخت مالی برای دولت بود اما ریالی از بانک‌ها استقراض نکردیم تا هم فشاری به نظام بانکی وارد نشود و هم اینکه پایه پولی افزایش پیدا نکند.
علیرغم تنگناهای مالی اجازه افزایش پایه پولی را ندادیم

 

به گزارش می متالز، حمید پورمحمدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین سه هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از سیل با استفاده از منابع بانکی با بیان اینکه بانک‌ها اولین گروهی بودند که به صورت خودجوش پس از وقوع سیل در مناطق حاضر شدند گفت: منابع دولتی برای بازسازی سیل محدود است بنابراین باید از منابع بانکی استفاده شود.

وی افزود: قرار بر این است که اصل و سود وام‌ها برای بازسازی مناطق سیل‌زده در قالب بودجه سنواتی پرداخت شود.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به بودجه سه هزار میلیارد تومانی نیاز داریم، گفت: ۱۷ بانک برای ارائه تسهیلات اعلام آمادگی کردند که بانک‌های ملی، پارسیان و پاسارگاد پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان، بانک کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان، بانک‌های سپه، تجارت، ملت و صادرات هر کدام ۲۲۵ میلیارد تومان، بانک‌های رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سینا، اقتصاد نوین، کارآفرین و سامان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان و بانک آینده ۲۰۰ میلیارد تومان را بر عهده گرفتند.

وی با بیان اینکه تعدادی از بانک‌ها برای بازسازی مدارس در مناطق آسیب دیده اعلام آمادگی کردند گفت:‌ برای بازسازی مدارس به ۳۲۴ میلیارد تومان نیاز است که تاکنون از سوی بانک‌ها ۴۳ میلیارد تومان آن تعهد شده است.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه برای بخش سلامت، خرید تضمینی و ... بودجه‌ای را دریافت کرده است که بخشی از منابع بانکی از این طریق پرداخت می‌شود از سوی دیگر افزایش سرمایه مناسبی برای برخی از بانک‌ها از جمله بانک مسکن و ملی انجام شده است.

پورمحمدی با بیان اینکه بخشی از منابع ذخیره ارزی در حساب بانک‌ها بوده است و برای انتقال آن به صندوق توسعه ملی درحال حاضر بانک‌ها منابع کافی برای وصول آن ندارند که این موضوع هم در دست پیگیری است و تعاملاتی با بانک‌ها انجام شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سال گذشته هر چند سال سخت مالی برای دولت بود اما ریالی از بانک‌ها استقراض نکردیم تا هم فشاری به نظام بانکی وارد نشود و هم اینکه پایه پولی افزایش پیدا نکند.

در ادامه این مراسم، حسین‌زاده رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با بیان اینکه بانک‌ها در حوزه ترمیم جاده‌ها، پل‌ها و زیربناهای مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: از همان ابتدای وقوع سیل کار تامین مایحتاج ضروری سیل‌زدگان را آغاز کردیم و هر کدام از بانک‌ها تکلیفی مشخص داشتند که به تعهدات خود پایبند هستند.

وی ادامه داد: ساخت درمانگاه در مناطق آسیب دیده از سوی بانک‌ها کاملا بلاعوض است و نظام بانکی سعی کرده بخشی از این مسئولیت‌هایی که بر روی دوش دولت سنگینی می‌کند بر عهده بگیرد.

حسین‌زاده تاکید کرد: خبر خوشحال‌کننده این است که اعلام شد در کرمانشاه برای تمام زلزله‌زدگان خانه ساخته شده است که بخشی از این اقدامات هم با کمک نظام بانکی انجام شد.

همچنین کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی در ادامه این مراسم با بیان اینکه بانک‌ها تلاش کردند بخشی از خدمات و سرویس‌های مورد نیاز برای مناطق سیل‌زده فراهم شود گفت: کمک‌های بانکی از جمله کمک‌های داوطلبانه بوده است تا بتوانیم هر چه سریع‌تر شرایط بحرانی در مناطق سیل‌زده را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: ارسال اقلام و لوازم خانگی به صورت قابل توجهی با منابع بانکی از طریق نهادهای حمایتی در همان روزهای ابتدایی وقوع سیل به مناطق آسیب دیده انجام شد.

پرویزیان با اشاره به بازسازی مناطق سیل‌زده و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق گفت: قرار بر این است که پنج هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها برای ایجاد اشتغال در مناطق سیل‌زده به صورت قرض‌الحسنه و با مشارکت با بنیاد برکت اختصاص یابد.

وی گفت: در حوزه زیربناها هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع بانک‌های خصوصی در مناطق آسیب‌دیده هزینه خواهد شد.

عناوین برگزیده