تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۴۲۶۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عملکرد بازارها در فصل اول سال ۱۳۹۸:

"بورس" پربازده‌ترین بازار، "طلا" آخر شد

می متالز - در حالی که سال گذشته بازارها با تکانه های شدیدی رو به رو بودند اما در سه ماهه نخست سال جاری این تکانه ها کاهش یافته است و تقریباً بازارها به یک ثبات نسبی رسیده اند. بررسی ها نشان می دهد که در بهار سال جاری بورس با میزان بازدهی ۳۱.۴ درصد با اختلاف در صدر بازارها به لحاظ بازدهی قرار داشته است.
"بورس" پربازده‌ترین بازار، "طلا" آخر شد

به گزارش می متالز، در سال گذشته تلاطمات بازارها با بازگشت تحریم ها به اوج خود رسید و سقوط ارزش پول ملی مردم را بر آن داشت تا برای حفظ ارزش دارایی خود و یا برای کسب سود بیشتر به بازارهای مختلف هجوم بیاورند. افزایش تقاضا در بازارهای مختلف افزایش قیمت ها را به همراه داشت. اما از ابتدای سال جاری تقریباً می توان گفت که بازارها از تکانه های شدیدی که در سال گذشته وجود داشت، فاصله گرفته اند و تقریباً از سرعت افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف کاسته شده است. در این مطلب می خواهیم به بررسی بازدهی بازارهای مختلف در فصل اول سال جاری بپردازیم.

 

بازار سهام، پربازده ترین بازار

بررسی ها نشان می دهد که در فصل اول سال ۹۸ بورس به لحاظ بازدهی فاصله بسیار زیادی با سایر بازارها داشته است. در حالی که در آخرین روز کاری اسفند ماه سال گذشته شاخص کل بورس عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی را ثبت کرد این شاخص با رشد ۵۶ هزار و ۲۲۰ واحدی در آخرین روز کاری خرداد ماه سال جاری به ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد رسید. بدین ترتیب در سه ماهه نخست سال جاری بورس توانست بازدهی ۳۱.۴ درصدی را برای خود به ثبت برساند.

 

مسکن در رتبه دوم قرار گرفت

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در سال گذشته رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرد و در فروردین ماه سال جاری این رشد قیمت به بیش از ۱۰۴ درصد رسید.

هنوز آمار رسمی وضعیت بازار معاملات مسکن در خرداد ماه سال جاری منتشر نشده است اما مصطفی قلی خسروی رئیس کمیسیون تخصصی مسکن اتاق اصناف در مصاحبه ای گفت: قیمت ‌ها همانند ماه ‌های قبل افزایش را  نشان نمی ‌دهد و  در شرایط حاضر قیمت‌ ها در بازار مسکن به نوعی ثبات نسبی رسیده است. بنابراین با فرض اینکه متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در خرداد ماه سال جاری تفاوت آنچنانی با اردیبهشت ماه نداشته باشد می توان گفت در دوره سه ماهه قیمت مسکن ۱۴ درصد رشد داشته است. در حالی که در پایان اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۱۱ میلیون و ۹۳ هزار تومان اعلام شده بود این متوسط قیمت در پایان اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.

 

رشد ۲.۳ درصدی قیمت دلار در سه ماه

در حالی که بازار ارز یکی از پربازده ترین بازارها در سال گذشته بود اما با تلاش های بانک مرکزی این بازدهی در سه ماهه نخست سال جاری برای دلار به ۲.۳ درصد رسیده است. آمارها نشان می دهند که نرخ هر دلار در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۹۴ تومان بوده است که این قیمت در آخرین روز کاری خرداد ماه سال جاری به ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. در دوره مورد بررسی، یورو به‌ عنوان دومین ارز پرطرفدار تنها ۲ درصد بازدهی داشته و از ۱۴ هزار و ۸۰۱ تومان به ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

 

سکه در پله چهارم قرار گرفت

می توان گفت در بهار سال جاری ثبات قیمت در بازار سکه باعث شده است تا سکه بازدهی چندانی نداشته باشد و این در حالی است که در بسیاری از سال ها خرید و فروش سکه از بازدهی بالایی برخوردار بوده است.

قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ حدود ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان بوده است که این رقم در آخرین روز کاری خرداد ماه سال جاری با رشدی ۱.۴۷ درصدی به ۴ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان رسیده است.

 

طلا آخر شد

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بهار امسال رشد ۶ هزار و ۲۳۰ تومانی را تجربه کرد و قیمت آن از ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان در آخرین روز کاری اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۴۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان در آخرین روز کاری خرداد ماه سال جاری رسیده است. بدین ترتیب بازدهی بازار طلا در بهار سال جاری تنها ۱.۴۴ درصد بوده است.

 

عناوین برگزیده