تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۴۲۶۸۷
سرویس خبر : انرژی

تولید نفت ونزوئلا به مرحله‌ای دیگر از سقوط نزدیک می‌شود

می متالز - تولید نفت ونزوئلا به نقطه قعر جدیدی در ماه گذشته میلادی سقوط کرد، زیرا بحران اقتصادی و تحریم‌ها همچنان صنعت نفت آن را تحت فشار گذاشته‌اند.
تولید نفت ونزوئلا به مرحله‌ای دیگر از سقوط نزدیک می‌شود

به گزارش می متالز، طبق اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت ونزوئلا در ماه مه امسال ۳۵ هزار بشکه کاهش یافت و به ۷۴۱ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین رقم در حدود نیم قرن اخیر است.

چالش‌های ونزوئلا جدید و چندان بزرگ نیستند، اما با گیر افتادن این کشور در بن‌بست سیاسی که نشانه‌ای از تغییر آن مشاهده نمی‌شود، تولید نفت آن ممکن است همچنان فرسوده شود.

طرفداران تغییر رژیم ونزوئلا امیدوار بودند نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، از قدرت کنار برود و خوان گوایدو، رهبر مخالفان، جای او را بگیرد و صنعت نفت ونزوئلا را متحول کند. گوایدو در ماه‌های نخست سال جاری میلادی حتی برنامه‌های خود را برای اصلاحات نفتی اعلام کرد که شامل خصوصی‌سازی بخشی از صنعت انرژی این کشور نیز می‌شد.

ونزوئلا ذخایر نفتی چشمگیری دارد که بالاترین ذخایر نفتی جهان به‌شمار می‌آیند، اما تولید میدان‌های سنتی این کشور رو به کاهش گذاشته و میدان‌های نفت خام نوع سنگین آن نیز نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد هستند. زیرساخت‌های این کشور آسیب دیده است و شرکت نفتی پدوسا هم از نظر مالی و هم از نظر نیروی انسانی، توخالی شده است، از این رو امید کمی برای بازگشت تولید نفت ونزوئلا وجود دارد.

شکست یک کودتا در ماه آوریل امسال، طرفداران آمریکایی گوایدو را ناامید کرد. به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته شده بود ارتش ونزوئلا برای همراهی با کودتا آماده است، اما این عملیات بی‌اثر ماند و تقریباً هیچ کس در ارتش و نیروهای امنیتی ونزوئلا با آن همراهی نکرد.

به هر حال، کاهش علاقه آمریکا به مسائل ونزوئلا، خبر بدی برای گوایدو است که امکان دارد بی‌پشتوانه به حال خود رها شود. این اتفاق برای صنعت نفت ونزوئلا نیز بد است که در بحبوحه بحران اقتصادی، مالی و سیاسی و همچنین خفقان ناشی از تحریم‌های آمریکایی، همچنان در حال فروپاشی است.

عناوین برگزیده