تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۴۲۷۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محدوده ارزندگی سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو»

می متالز - شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین که به عنوان یک نماد تازه‌ وارد در میان اهالی بورسی شناخته می‌شود، این روزها با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده‌ است. سهم بیش از 70 درصدی پورتفوی این شرکت در سهام فلزات اساسی و زنجیره فولادی حاکی از تمرکز بالای سرمایه‌گذاری «تاصیکو» در این بخش است. رشد سهام کوچکتر پورتفوی این شرکت در کنار چشم‌انداز سودآوری کوتاه‌مدت شرکت‌های بزرگ‌تر، فاصله ارزش بازار و ارزش دارایی‌های «تاصیکو» را افزایش داده‌است. اما محدوده ارزندگی این سهم در چه بازه‌ایست؟
محدوده ارزندگی سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو»

به گزارش می متالز، نماد «تاصیکو» که در تاریخ 9 اردیبهشت سال جاری با قیمت هر سهم 220 تومان عرضه شد، در یک بازه زمانی کوتاه به قیمت 260 تومان رسید و پس از آن متعادل شد. قیمت عرضه اولیه با توجه به قیمت روز دارایی‌های بورسی و بدون درنظر گرفتن دارایی‌های غیر بورسی، در سطح 59 درصدی ارزش روز زیرمجموعه‌ها بود.

قیمت امروز سهام این شرکت به بالای 280 تومان رسیده است و با ثبت این رشد قیمت، نسبت ارزش روز سهام «تاصیکو» به NAV بورسی به رقم 67.5 درصد رسیده‌است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارزش دارایی‌های بورسی این شرکت سرمایه‌گذاری طی این مدت رشد 12 درصدی را تجربه کرده‌ و سهام شرکت‌های با سهم بیشتر در پورتفوی این شرکت هنوز رشد معناداری را تجربه نکرده‌است. عدم رشد معنادار سهام بزرگ‌تر، سهم این شرکت‌ها از پورتفوی بورسی را از 77 درصد به 72 درصد رسانده‌است که به نوعی رشد افسارگسیخته قیمت سهام برخی زیرمجموعه‌های کوچکتر را در بازه دوماهه نشان می‌دهد. در این میان رشد نمادهای «شاملا» و «کخاک» با توجه به میزان مالکیت تامین، نقش بسزایی در رشد ارزش دارایی‌های شرکت داشته است اما حتی حبابی شدن قیمت سهام این نمادها و احتمال بازگشت قیمت آنها در آینده نزدیک نیز نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر مجموع ارزش دارایی‌های بورسی سرمایه‌گذاری تامین داشته باشد. از سوی دیگر زیرمجموعه‌های بزرگ‌تر بورسی نظیر «ومعادن» ، «فملی» و «فولاد» با حرکت رو به رشد قیمتی خود می‌توانند نسبت ارزش روز به NAV شرکت را با سرعت بیشتری کاهش دهند و «تاصیکو» را جذاب کنند.

برای روشن‌تر شدن موضوع، رشد 10 درصدی قیمت سه سهم بزرگ یاد شده در شرایط فعلی با فرض ثابت ماندن قیمت سایر سهام پورتفو (سهام شرکت‌های کوچکتر در حال حاضر در مسیر رشد سریع قرار دارند) قابلیت رشد 20 درصدی قیمت سهام «تاصیکو» را نسبت به قیمت‌های فعلی تا رسیدن مجموع ارزش سهام به 70 درصد NAV (نقطه تعادلی مورد انتظار) می‌دهد. اما اگر چشم‌انداز رشد قیمت سهم‌های بزرگ پورتفو در محدوده 20 درصد در آینده نزدیک باشد، خرید سهام زیرمجموعه به طور مستقل سودآوری بیشتری خواهد داشت.

عناوین برگزیده